عمومیکسب و کار ایرانیان

عکس صنعتی با کیفیت

عناوین نوشته پنهان سازی عناوین

عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی با کیفیت و تبلیغاتی محصولات بخشی مهم از عکاسی تجاری است. عکسهای تبلیغاتی و صنعتی جزئی از مجموعه فرآیند موفقیت کسب و کارها شناخته شده. این عکسها تاثیر زیادی در برندسازی محصولات و عواملی همچون شخصیت سازی برند، حفظ ثبات نام تجاری، گسترش بازار، افزایش مشتریان، ایجاد بازار های جدید و حفظ مشتریان فعلی دارد.

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی از سالها پیش وجود داشته اما در سالهای اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. با ورود بازاریابی دیجیتال و فضای کسب و کارهای اینترنتی اهمیت استفاده از عکسهای با کیفیت بسیار پر رنگ تر شده و بسیاری از کسب و کارها با در نظر گرفتن این مهم به موفقیت های جدیدی رسیده اند. عکاسی صنعتی با هدف معرفی مزیت های محصولات و یا خدمات انجام می شود. عکسهای صنعتی ابزارِ رسانه ای قدرتمند برای افزایش فروش کالا و یا خدمات هستند.

کاربردهای عکسهای صنعتی

عکسهای صنعتی کاربردهای مختلفی در رسانه های تبلیغ دارند. این عکسها وظیفه معرفی ماهیت، کاربرد و ویژگی های محصول را به خریدار دارد. طراحی کاتالوگ، بروشور، فروشگاه اینترنتی، آگهی تبلیغاتی و بسیاری موارد دیگر نیازمند عکسهای صنعتی است و با استفاده از این عکسها تاثیرگذار خواهند بود.

عکاسی صنعتی زمینه سفید محصولات

عکاسی صنعتی محصولات در واقع نمایش تصویری واقعی از  ماهیت و ویژگی های محصول است. عکسهای صنعتی پل ارتباطی تولید کنندگان کالا و خریداران هستند. این عکسها با استفاده از پس زمینه های ساده و نورپردازی بدون سایه تهیه می شوند تا نگاه بیننده تنها بروی محصول متمرکز شود. هدف از عکاسی صنعتی آگاه ساختن مشتریان از خصوصیات و مزیت های محصولات است که تیم چاپ ایده نو به بهترین شکل این خدمات را ارائه می دهد.

عکاسی صنعتی فروشگاهی محصولات

در گذشته بسیاری از کسب و کارها برای معرفی کالا و یا خدمات خود از عکسهای به اصطلاح استوک اینترنتی استفاده می کردند. این عکسها قالبا از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و صرفا برای خالی نبودن فضای عکس در تبلیغات مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با ورود فروشگاه های اینترنتی به بازار کسب و کار، مردم هوشمندانه تر رفتار می کنند. مبنای خرید مطمئن این مشتریان غیر حضوری روئیت عکسهای واقعی و با کیفیت از محصولات است. عکسهای صنعتی محصولات که برای فروشگاه های اینترنتی تهیه می شوند باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا بتوانند اعتماد خریداران را جلب کنند. عکسهای صنعتی فروشگاهی هر چه با کیفیت تر و واقعی تر باشند تاثیر بیشتری در افزایش فروش کالا خواهند داشت.

عکاسی صنعتی حرفه ای و نوآورانه

عکاسی صنعتی حرفه ای یعنی نمایش دادن کامل و دقیق بهترین شکل از آنچه که صنعتگر می خواهد به مخاطب هدف خود نشان دهد. این نوع عکاسی می تواند شامل عکاسی محصولات، عکاسی اماکن صنعتی، اداری، تولیدی و تجاری و حتی عکاسی از نیروی کار فعال در زمینه ای خاص باشد.

عکاسی محصولات در فیلد تخصصی عکاسی صنعتی، اغلب (اما نه همیشه) به منظور تبلیغات انجام می شود. در این حرفه، تخصص و تجربه عکاس همراه با استفاده از تجهیزات بروز و پیشرفته می تواند منجر به نتیجه ای شگفت انگیز در نمایش محصول یا خدماتی خاص در قالب یک عکس شود. ایجاد تصوری از کیفیت بالای محصول در ذهن مخاطب و نمایش دقیق و جزئیاتی ظاهر آن در عکس از جمله مهمترین مسائل در زمینه عکاسی صنعتی هستند.

طراحی دکور یک عکاس صنعتی حرفه ای چگونه است؟

برخی از عکاسان صنعتی به صورت کاملا هنرمندانه و خلاق، عکاسی محصولات را با طراحی دکورهای ساده اما معنا دار انجام می دهند. در این مورد در صورت عملکرد حرفه ای می توان مخاطب را از سادگی بیش از حد و ناخوشایند عکس های صنعتی نجات داد اما اگر این کار به صورت ناشیانه انجام شود علاوه بر اینکه هیچ جذابیت بصری ایجاد نخواهد کرد می تواند توجهات را از سوژه اصلی عکس به سمت دکور کشانده و از تاثیرگذاری آن بکاهد.

طراحی یک دکور ساده اما کارآمد چیزی است که در طول تجربه و در طی چندین سال عکاسی صنعتی حرفه ای، حاصل می شود. یک عکاس صنعتی کاربلد و مجرب برای گرفتن عکسی هنرمندانه و حرفه ای از یک کالا، دکوری برای آن طراحی می کند که معنادار باشد؛ این معنا بهتر است کاربردهای محصول سوژه عکاسی را در بر بگیرد تا جنبه تبلیغاتی آن در عین تاکید بر کاربردی بودن و کیفیت کالا در عکس مشخص شود. در حالت کلی هدف از ایجاد دکور پس زمینه، تنها و تنها باید کمک به جذابیت بیشتر کالا باشد و خود دکور چیزی جز حاشیه نباشد که در غیر این صورت تصویر نهایی یک تصویر نمایان کننده بی تجربگی عکاس است.

گستردگی میدان عمل در عکاسی صنعتی بسیار وسیع است

عکاسی صنعتی همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم علاوه بر عکاسی از یک کالا یا محصول، برای معرفی و تبلیغات آن، می تواند گرفتن عکاسی از هر موضوع دیگری از جمله فعالیت شرکت های تولیدی، تجاری و خدماتی و … را نیز شامل شود. میدان عمل در این فیلد تخصصی هنری بسیار گسترده است چرا که بعضا عکس هایی که از فعالیت های یک شرکت یا یک محصول گرفته می شوند می توانند نقش بسیار پر رنگی در دیده شدن آن شرکت در مجامع بین المللی و مطرح شدن آن محصول در سطح جهانی داشته باشند.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع محصولات همواره به دنبال انجام عکاسی صنعتی توسط عکاسان مجرب و حرفه ای این حوزه هستند تا از طریق ارسال عکس محصولات خود به دیگر ممالک بتوانند تبلیغات لازم برای شناخته شدن محصول را انجام داده و نبض بازارهای داخل و خارج را بدست بگیرند. در این میان چیزی که جلب توجه می کند انجام وظیفه عکاسی اصولی توسط عکاسان صنعتی مطرح، است، علت این موضوع آن است که هر شرکتی که مدعی تولید بهترین و با کیفیت محصول باشد جهت اثبات ادعای خود بایستی یک عکس جزئیاتی، در بر گیرنده کامل محصول، معنادار و جالب توجه به مخاطبان خود ارسال کند تا بتواند جلب توجه لازم اولیه را به انجام رسانده و ارتباط اولیه را برای فروش را ایجاد نماید.

برخی تمهیدات جزئی در عکاسی صنعتی به برقراری ارتباط خوب با محصول کمک می کنند

یک عکس صنعتی خوب و حرفه ای توانایی و پتانسیل بسیار بالایی برای برقراری ارتباط با مخاطب دارد. منظور از این عکس صنعتی خوب و حرفه ای عکس های دارای زرق و برق فراوان یا جزئیات پیچیده و خاص نیستند بلکه منظور عکسهایی هستند که حتی در ساده ترین شکل ممکن نشان می دهند که عکاس تمهیدات خاصی را برای برقراری ارتباط بصری با محصول در عکاسی خود در نظر گرفته چرا که این عکس ها در نگاه اول می توانند چشم بیننده را مجذوب خود کنند.

توجه ویژه به سلیقه مشتری در عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی در مقایسه با عکاسی در حوزه های دیگر بایستی نظر و سلیقه سفارش دهنده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. توجه به سلایق و خواسته های مشتریان در این حوزه می تواند روز به روز به تجربه و حرفه ای تر شدن بیشتر عکاس صنعتی منجر شود. البته این گفته به معنای اطاعت صرف از سلیقه و طرز تفکر مشتری نیست و نظر و تخصص خود عکاس هم را بایستی به آن چاشنی کرد تا نتیجه کار در نوع خود بهترین باشد.

در این زمینه عکاسانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که نظرات سفارش دهنده عکس را در مورد چگونگی آن به دقت در ذهن خود مورد بررسی قرار دهند و از نقاط قوت این نظرات و خواسته ها استفاده کرده و نقاط ضعف را حذف کنند. هدف نهایی در طی این پروسه توافق بر سر طرز تفکرات و تلفیق هر دو نگاه زیباشناسانه و کارشناسان برای رسیدن به بهترین نتیجه است.

عکاسی محصولات تنها با استفاده از دوربین امکان پذیر نیست

در عکاسی صنعتی از یک محصول و به منظور تبلیغات، علاوه بر دوربین به وسایل و تجهیزات دیگری نیز نیاز است؛ به عبارتی عکاسی تبلیغاتی بیشترین تسلط به تکنیک و تئوری های حرفه عکاسی را می طلبد و از این رو بایستی از وسایل دیگری نیز علاوه بر دوربین برای گرفتن عکس های مطلوب استفاده نمود.

وسایلی از جمله تجهیزات لازم نورپردازی حرفه ای، میز کارهای مخصوص، انواع پانتوگراف ها، انواع فون های رنگی، سه پایه و … از وسایل لازم برای عکاسی حرفه ای تبلیغاتی هستند. علاوه بر وسیله های مذکور و تجهیزات حرفه ای، مکان مخصوصی نیز برای انجام عکاسی تبلیغاتی لازم است. در این مورد از استودیوهای عکاسی ویژه ای که دارای فضای بزرگ و پر از تجهیزات نورپردازی متنوع هستند استفاده می شود.

عکاسی صنعتی از محصول، شامل چه نوع محصولاتی می شود؟

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که عکاسی صنعتی از محصول تنها شامل موارد خاصی از محصولات می شود یا می توان به منظور تبلیغ هر نوع محصولی از آن استفاده کرد؟ در حالت کلی بایستی گفت هر عکسی که برای معرفی و تبلیغ و فروش انواع کالا گرفته می شود عکس تبلیغاتی است؛ پس از عکاسی تبلیغاتی می توان در مورد انواع محصولات همچون انواع مختلف مواد غذایی، انواع ماشین ها و دستگاه هایی که انسان ها در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار می دهند، انواع لوازم خانگی، هر نوع مبل و سرویس چوب و کالاهای دیگر استفاده کرد.

برخی کارخانه داران علاوه بر عکاسی تبلیغاتی از محصولات تولیدی کارخانه خود، خواهان عکاسی از خط تولید محصولات واحد تولیدی، نیروی کار فعال در آن و مراحل و دستگاه های فنی موجود در کارخانه از زوایای مختلف نیز هستند. خدمات عکاسی در تمام این موارد نیز عکاسی صنعتی محسوب می شود چرا که با صنعت مرتبط است و به هر صورت عکاسی برای تبلیغ یک واحد صنعتی و محصولات آن به شمار می رود.

رمز موفقیت عکاسان صنعتی حرفه ای در چیست؟

عکاسان صنعتی موفق، تنها به سبب تجربه و اطلاعات بیشتر خود در زمینه کاری شان به عکاسانی حرفه ای تبدیل می شوند. در واقع عکاسانی که سالهای زیادی است در این وادی فعالیت می کنند صاحب نام تر و موفق تر از سایرین هستند. البته علاوه بر تجربه، داشتن امکانات پیشرفته و در واقع بروز رسانی تجهیزات عکاسی مطابق با امکانات روز دنیا و همچنین داشتن فضای کافی و مناسب نیز می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یک عکاس تبلیغاتی داشته باشد.

به عنوان مثال تصور کنید که سوژه عکاسی صنعتی مورد نظر یکی از لوازم خانگی همچون اجاق گاز باشد، در این حالت یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای بایستی به فضاسازی لازم جهت گرفتن عکس، شامل وسیله های لازم برای قرار دادن در داخل فر و بر روی اجاق گاز، یک مدل عکاسی بانو در منزل، یک مدل کودک، یک مدل عکاسی مرد در صورت نیاز، یک فضای واقعی یا تصنعی آشپزخانه و … توجه نماید. در حقیقت او با این کار عوامل لازم جهت طراحی یک صحنه فیلم سینمایی را در یک جا تجمیع می کند و دردسرهای تدارکات ضبط یک فیلم سینمایی را متحمل می شود.

علاوه بر فراهم نمودن تدارکات و مدل های لازم در مورد عکاسی صنعتی همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم بایستی به نورپردازی صحنه نیز توجه ویژه ای شود؛ برای نورپردازی مناسب فضا، عکاس حرفه ای ممکن است به چراغ های متعدد و متنوع زیادی نیازمند شود، شناخت کامل از انواع ابزارهای نوری و انواع نور را داشته باشد و در مورد به کارگیری هر یک در موقعیت خاص خود خبره باشد.

در کنار تجهیزات و نیروی انسانی لازم و همچنین نورپردازی، فراهم نمودن ابزار و تجهیزاتی چون فیلم، لنز، دوربین، سه پایه و … نیز در اولویت کار یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای قرار دارند. عکاسی صنعتی بایستی با کیفیت ترین، بی عیب ترین، گویاترین و حرفه ای ترین عکس از یک محصول یا یک خدمت را به ارمغان بیاورد و بتوانند در جلب رضایت مشتری و همچنین در جلب توجه جامعه هدف مشتری، موفق عمل نماید.

مسلم است که هرچه صنعتگران و مشتریان سفارش دهنده عکاسی صنعتی، با تجربه تر و حرفه ای تر باشند می توانند به کادر عکاسی در مسائلی چون چیدمان صحنه، زاویه عکاسی، ژست مدل و …با ارائه نظرات و پیشنهادات خود کمک نمایند. در این حالت کادر مجرب عکاسی تمرکز بیشتر خود را بر نورپردازی و رنگ و زیبایی صحنه و سوژه خواهند گذاشت و در نهایت عکس و تصاویری کاملا حرفه ای و مطابق با سلیقه مشتری به او تحویل خواهند داد.

عکاسی صنعتی با یک دوربین ۱۳۵ و یک فلاش دستی امکان پذیر نیست

برخی عکاسان مبتدی و حتی می توان گفت افرادی که هنوز وارد این حیطه نشده و قصد دارند در آینده به یک عکاس حرفه ای تبلیغاتی تبدیل شوند، تصور می کنند که عکاسی تبلیغاتی با یک دوربین ۱۳۵ و یک فلاش دستی امکان پذیر خواهد بود؛ در حالی که برای مسلط شدن در حرفه عکاسی صنعتی به چیزی بیشتر از اینها نیاز دارید.

اولویت اول در طی پروسه تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای صنعتی، داشتن تحصیلات آکادمیک در این مورد است. در دروس دانشگاهی این رشته، بسیاری از اصول در مورد ابعاد سوژه، ابعاد و چینش فضا، طراحی پس زمینه سوژه، زاویه عکاسی، نوع لنز مورد استفاده، نوع چراغ های مورد نیاز و … آموزش داده می شوند. پس از طی دوره های آموزشی و گذراندن دروس تخصصی رشته عکاسی صنعتی، کارآموزی در کنار استادکاران این حوزه و کسب تجربیات لازم، حرف اول را در تبدیل شدن به یک عکاس صنعتی حرفه ای می زند.

در طی تجربیات خود در کنار یک عکاس حرفه ای خواهید آموخت که برای عکاسی صنعتی از یک یخچال ساید بای ساید خانگی نیاز به قرارگیری این وسیله در کنار سایر وسایل آشپزخانه همچون اجاق گاز، ماشین لباسشویی و سایر وسایل الکترونیکی و غیر الکترونیکی آشپزخانه دارید؛ علاوه بر این وجود مدل های عکاسی نیز می توانند به جلوه طبیعی تر و زیباتر سوژه عکاسی شما کمک کنند در نهایت بایستی تحصیلات آکادمیک خود در مورد نورپردازی، تشخیص زاویه درست و استفاده از لنز دوربین مناسب را تشخیص داده و عکاسی از سوژه را انجام دهید. نورپردازی نه تنها در مورد سوژه عکاسی بلکه در مورد تمام وسایل موجود در فضا شامل تمام قفسه ها، کابینت ها، صندلی ها و مدل ها بایستی کاملا هنرمندانه و حرفه ای باشد.

با تغییر سوژه عکاسی، تمامی قواعد و قوانین بکلی تغییر می کنند

تصور کنید که به جای یخچال ساید بای ساید خانگی، سوژه عکاسی شما به یک وسیله خانگی کوچکتر همچون یک دستگاه خردکن برقی تغییر کند. در این حالت یک عکاس صنعتی حرفه ای می داند که باید به نحوی از سوژه عکس بگیرد که مارک دستگاه در کنار دست های مدل بانو در عکس مشخص باشند پس لازم است تمام قواعد و قوانینی که برای گرفتن عکس از یخچال ساید بای ساید در نظر گرفته بود را تغییر دهد. این تغییرات می تواند ایجاد تغییر در زاویه دوربین، تعویض لنز آن و همچنین ایجاد تغییرات اساسی در نورپردازی را شامل شود.

پس از عکاسی از دستگاه خرد کن اگر سفارش دهنده عکاسی، تمایل به عکاسی از نتیجه کار را نیز داشته باشد عکاس تبلیغاتی بایستی مجددا تمام قواعد و قوانین را برای عکاسی از سوژه جدید به عنوان مثال گردوی خرد شده در کنار چند عدد گردوی خشک با پوست و بدون پوست، تغییر دهد. پس در نهایت می توان گفت با تغییر سوژه باید همه چیز تغییر کند، دکور، وسایل، چراغ ها و … همگی بایستی بهم ریخته و از نو برای ایجاد فضای عکاسی جدید متناسب با سوژه تنظیم شوند.

در مورد عکاسی از سوژه های کوچک حتی اگر از وسایل آشپزخانه نیز باشند همچون انواع ظروف آشپزخانه مارک دار مثل بشقاب، لیوان یا قاشق و چنگال و … نیازی به طراحی دکور آشپزخانه وجود ندارد و با انتقال سوژه به استودیو عکاسی می توان بدون آشپزخانه تصنعی یا واقعی نیز عکس های تبلیغاتی مطلوبی در یک فضای نورانی سفید طراحی شده در استودیو از آنها گرفت. با توجه به این موارد، مشخص است که برای خلق یک اثر هنری در زمینه عکاسی صنعتی، حضور حداقل چهار نفر کادر متخصص در زمینه طراحی دکور، نورپردازی، انتخاب لنز مناسب و یک عکاس حرفه ای که سنگین ترین وظیفه را در زمینه عکاسی از یک سوژه تبلیغاتی بر عهده دارد، لازم است.

در عکاسی صنعتی، مدل زنده در خدمت سوژه عکاسی است

در حالتی که عکاسی صنعتی با استفاده از یک مدل زنده، انسان یا حیوان، همراه باشد، عکاسان نابلد و بی تجربه ممکن است در گرفتن عکس تبلیغاتی خود سوژه را فدای مدل کرده و در اثر خلق شده نهایی مدل جذابیت بیشتری نسبت به سوژه برای مخاطب داشته باشد. همانطور که گفتیم این یک کار غیر حرفه ای و ناشی از بی تجربگی است چرا که در عکاسی محصولات هر آنچه در پس زمینه و دکور برای جلوه حرفه ای تر عکس در نظر گرفته می شود اعم از مدل های زنده، چه انسان و چه حیوان، هر وسیله و تکنیک عکاسی دیگری، همه و همه بایستی در خدمت سوژه عکاسی اصلی باشد و جلوه بهتر آن در عکس کمک کنند نه اینکه از جلوه و جذابیت بصری آن بکاهند.

آنچه که در انجام عکاسی صنعتی حرفه ای اهمیت دارد

با توجه به تمام مطالبی که در بالا گفته شد می توان آنچه را که در انجام عکاسی صنعتی حرفه ای اهمیت دارد شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • یادگیری اصول نورپردازی صحیح و استفاده از نور به صورت اسپات، نرم یا مستقیم بر روی سوژه عکاسی
  • داشتن آشنایی کامل با دوربین بزرگ، انواع لنزهای آن و نحوه بکارگیری هر لنز متناسب با سوژه
  • شناخت کامل کنتراست های نور، هارمونی نور با سوژه و نحوه استفاده از مقوای خاکستری ۱۸%
  • داشتن اطلاعات لازم در مورد انواع فیلم های دوربین، کنتراست، رنگ و چگونگی ظهور آنها
  • توجه به خواسته ها و سلیقه مشتری سفارش دهنده عکس و استفاده از نقاط مثبت نظرات او برای خلق اثر مطلوب
  • توجه به نوع کاربری و محلی که هر محصول یا خدمات مورد عکاسی در آن مورد و محل بکار خواهند رفت
  • داشتن خلاقیت در عکاسی و کپی برداری نکردن از آثار مشابه
  • کار کردن گروهی و داشتن گرافیستها و طراحان حرفه ای در گروه خود

در مورد داشتن خلاقیت در عکاسی و عدم کپی برداری توجه داشته باشید که عکاس حرفه ای می تواند با بررسی و مشاهده آثار سایر عکاسان از آنها برای طراحی و گرفتن ایده های خلاقانه خود کمک بگیرد اما این به معنای کپی کردن نیست و حتی می تواند به گام برداشتن درست در زمینه داشتن نوآوری در عکاسی نیز کمک کند.

عکاسی تبلیغاتی از واحدهای صنعتی

علاوه بر عکاسی محصولات، عکاسی تبلیغاتی شامل عکاسی از واحدهای صنعتی نیز می شود. در کارخانجات و انواع واحدهای صنعتی دیگر از آنجایی که روزانه صدها کارگر و کارفرما مشغول کارند نور کافی در سالن های فنی وجود دارد تنها مشکل نورپردازی در این موارد تفاوت و تنوع در نوع و رنگ نورهای موجود است؛

تصور کنید که در سالن فنی یک کارخانه، نور و روشنایی لازم، توسط انواع لامپ های نئونی و گازی و همچنین لامپ های معمولی نصب شده در قسمت بالای ماشین آلات و دستگاه ها تامین می شود؛ علاوه بر این منابع مصنوعی نور، از پنجره های سالن نیز نور طبیعی خورشید، روشنایی لازم سالن را تکمیل می کند پس در حقیقت ما چهار نوع مختلف نور داریم. یک عکاس صنعتی حرفه ای در این موارد بایستی در مورد استفاده از فیلم عکاسی مناسب، بهترین انتخاب را داشته باشد.

تفاوت شدت نورهای مختلف در هر قسمت از فضای سالن می تواند باعث شود که رنگ هر دستگاه یا حتی رنگ کف فضا در هر زاویه ای متفاوت از دیگری شود. عکاسان صنعتی کاربلد این مسئله را به کمک فیلتر حل می کنند. فیلتر در کنار چندین بار نور دادن بر روی فیلم عکاسی و روشن یا خاموش کردن لامپ ها در قسمت های مختلف فضا به هنگام عکاسی می تواند رنگ را در کل قسمت های سالن تا حد زیادی یکدست و در حقیقت شدت کنتراست را متعادل نماید.

دکمه بازگشت به بالا