تفاوت سرور با PC چیست؟

تفاوت بین PC و Serverچیست؟

به نقل از رسام سرور؛ پی سی در مقابل، “سرور” یک اصطلاح گسترده است که برای هر نوع سخت ‌افزار یا نرم‌ افزاری که خدمات شبکه‌ ها را ارائه می‌ دهد، به کار می رود. همچنین به رایانه ‌ای که از تمام انواع سرورها میزبانی می‌کند نیز رایانه سرور یا سرور ساده گفته می ‌شود. سرورها امروزه در مدل های بسیار متفاوتی از پیکربندی‌ ها و با برنامه‌ های مختلف وجود دارند.

 اگرچه که شما می توانید برای میزبانی سرور خود از رایانه های شخصی استفاده کنید اما شرکت های بزرگ اغلب این کار را نمی کنند. بارهای اطلاعات و داده های کسب و کارهای بزرگ معمولا بسیار بیشتر از ظرفیت تحمل یک رایانه معمولی هستند و بنابراین سرورها اغلب بسیار پیچیده تر و پیشرفته تر از یک رایانه شخصی هستند. همچنین سرورها در سراسر جهان به جهت لزوم ارائه خدمات بی وقفه به کسب و کارها و استفاده مداوم و طولانی مدت، نسبت به کامپیوترهای شخصی بسیار بیشتر توسعه یافته اند. در این مقاله که توسط تیم تحریریه تهیه شده، قصد داریم شما را با تفاوت بین PC و و  Server آشنا کنیم. در انتها نیز لیست قیمت سرور HP را آورده ایم.

دسکتاپ چیست؟

پیش از آنکه بخواهید با مفهوم سرور و سرور HP DL380 G10 آشنا شوید، اجازه دهید ابتدا مفهوم دسکتاپ را به زبان ساده برای شما بازگو کنیم. دسکتاپ به یک رایانه شخصی گفته می شود که افراد از آن برای انجام دادن کارهای شخصی یا اداری خود، استفاده می‌کند. پردازنده مهم ترین بخش از یک لپ تاپ یا دسکتاپ است که شامل مادربرد و برد مدار است. پردازنده رایانه رومیزی اغلب یک کیس تاور کوچک است.

اگرچه بسیاری از افراد تصویر می کنند که سرورها تفاوتی با رایانه های رومیزی ندارند اما باید بدانید که حتی اگر رایانه های رومیزی، پردازنده، ظرفیت ذخیره سازی و حافظه یکسانی با یک سرور داشته باشند، باز هم نمی توانند جایگزین مناسبی برای سرورها باشند. درواقع فناوری های مورداستفاده در سرورها به صورت تخصصی برای اهداف مهندسی مختلف طراحی می شوند.

یک رایانه رومیزی اغلب با یک سیستم ‌عامل کاربرپسند ارائه می شود که برنامه های مختلف را به صورت دسکتاپ محور اجرا می کند. در مقابل، یک سرور می تواند تمامی منابع شبکه یک تجارت را مدیریت ‌کند. همچنین از آنجایی که سرورها جهت ذخیره، مدیریت، ارسال و پردازش داده‌ها به شکل ۲۴ ساعته طراحی می شوند، پس باید از رایانه های رومیزی قوی تر و قابل اعتمادتر باشند.

سرور چیست؟

یک server درواقع قسمتی از زیرساخت یا قطعه ‌ای از یک سخت ‌افزار است که بسیار به رایانه رومیزی یا یک لپ تاپ استاندارد شباهت دارد اما CPU قوی ‌تر و RAM با حجم بیشتری دارد. سرورها درواقع یک کامپیوتر قدرتمند هستند که می توانند درخواست ‌ها را از رایانه های سرویس گیرنده دریافت کرده و پس از پردازش، نسبت به ارسال خروجی اقدام کنند.

به طورمثال یک وب‌ سرور می تواند درخواست های مربوط به صفحات وب کسب و کار شما را پاسخگو باشد. شما می توانید برای ایجاد هر نوع سرور مورد نیاز خود، کارت ‌های اضافی را که در کامپیوتر یا لپ تاپ استاندارد تان وجود ندارد،  اضافه کنید. سرورها در تمامی محیط های تجاری جهت خدمت به مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه انواع مختلفی از سرورهای فیزیکی با برندهای متفاوتی همچون Dell ،HP، Lenovo ، Cisco در بازار وجود دارند که همه آن ها چندین سرور دارند. بدیهی است که نیز براساس نوع برند، کارایی و ویژگی های آن ها متفاوت خواهد بود.

از عمده سوال‌هایی که در مورد سرور پرسیده می‌شود، تفاوت سرور و پی سی است. اینکه آیا این دو فرق چندانی با هم دارند یا خیر و این تفاوت چه مقدار حائز اهمیت است. ابتدا می‌بایست را بررسی کنیم تا شما عزیزان با قابلیت‌های سخت افزاری این قطعات آشنا شوید سپس درمورد راهکارهای بسیار کارآمد حوزه سرور صحبت می‌کنیم تا در تصمیم‌گیری برای بتوانید بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید. تیم فنی و آموزشی طراحان شبکه رسام سرور همواره سعی بر شفاف سازی مطالب برای مخاطبان حوزه سرور و مدیران آی تی دارد.

چرا بجای سرور یک پی سی خریداری نکنیم؟

پی سی قوی هرگز به معنای سرور نیست در واقع یک ورک استیشن (workstation) محسوب می‌شود. ورک استیشن ها هرگز نمی‌توانند کاربرد یک سرور را داشته باشند به دلیل تفاوتی که در خصوصیات خود با سرورها دارند. اولین خصوصیت برجسته سرورها آنها است یعنی همان non-stop . درواقع شما می‌توانید سرورتان را برای سالیان سال روشن بگذارید و نگران کارکرد قطعات آن نباشید. این در صورتی است که پی سی ها برای چنین کارکردی طراحی نشده‌اند و انتظار نمی‌رود حتی یک روز کامل روشن بمانند. درواقع این خصوصیت ارتباط مستقیمی با طراحی دارد. استاندارهایی در پاورهای سرور وجود دارد که ویژگی بدون وقفه را برای ما ممکن می‌سازد.

اما علاوه بر پاورها که وظیفه تامین برق دستگاه را دارند سایر قطعات نیز باید توانایی کارکرد بدون وقفه را داشته باشند از همین جهت مادربرد سرور ها نیز به‌شکلی طراحی شده‌اند که بدون وقفه روشن بمانند و فعالیت داشته باشند. قطعا پردازنده های سرور نیز متناسب با کارکرد سرور طراحی شده‌اند این قطعه خاص به حدی مهم است که حتی نسبت به مادربردهای مختلف پردازنده های مختلفی باید انتخاب شوند در غیر اینصورت ما خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

همچنین رم‌هایی که روی قرار می‌گیرد طبیعتا رم‌هایی هستند که علاوه بر این خصوصیت (non-stop) معمولا دارای سیستم کنترل خطا (error handling) نیز هستند. در طراحان شبکه رسام سرور تنوع زیادی از این مدل موجو است که می‌توانید مشاهده نمایید.

دومین خصوصیت برجسته سرور نسبت به پی سی، ظرفیت غیر قابل مقایسه سرورها با کامپیوتر های شخصی است. تفاوت عمده استوریج ها و ذخیره سازها که با یک مقایسه کوچک به چشم می‌آید هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ ظرفیت در انواع SATA , SAS , و تنوع برندهای معتبر دنیا مانند . پیشنهاد می‌کنیم خودتان نگاهی به شگفت انگیزترین بیاندازید.

حال که به موضوع مهم ذخیره سازی در مبحث تفاوت سرور و پی سی رسیدیم لازم است مثالی قابل لمس را ذکر کنیم. اگر شما بخواهید 8 عدد هارد را برروی یک پی سی نصب کنید، مجبور خواهید شد 8 عدد کابل دیتا و 8 عدد کابل برق را نیز وصل نمایید. حال اگر اینها تعداد هارد به 16 یا 24 عدد ارتقا یابد مجبور هستید به همین تعداد کابل برق و دیتا داشته باشید. آیا متوجه به هم ریختگی و پیچیدگی این موضوع شدید؟

نگران نباشید. در سرور این مورد به سادگی قابل حل شدن است.

بطور مثال سرورهایی وجود دارند که از تکنولوژی‌های اکسپندر (Expander) استفاده می‌کنند، از تکنولوژی مینی سس (mini-SAS) استفاده می‌کنند و این یعنی می‌توانید به سادگی با استفاده از یک کابل 24 عدد هارد را پوشش دهید. البته این قابلیت تا 240 عدد امکان پذیر است، بسادگی و بدون کمترین کابل کشی و کمترین به‌هم ریختگی ظرفیت های بالای استوریج میسر می‌شوند.

سومین خصوصیت برجسته سرور نسبت به پی سی، حجم کم دستگاه است. در . سرورها قدرت زیاد خود را گاها در یک یونیت، دو سرور در یک یونیت و سایزهای مختلف دیگر جای می‌دهند. تصور کنید این قدرت در شاسی ای با ارتفاع تقریبی 4 سانتیمتر ( ) جای داده شده است.

چهارمین خصوصیت مهم سرورها مبحث (Cooling) می‌باشد. کولینگ به عمل خنک سازی قطعات سرور گفته می‌شود که امری بسیار حرفه‌ای و سنجیده شده است. این امر برعهده جت فن های سروری و نحوه کنترل باد و جای گیری این جت فن ها در سرور می‌باشد. در کامپیوترهای شخصی هرچند کیس های قدرتمند و زیبایی هم که داشته باشیم، فن‌ها کولینگ مختص قدرت همان قطعات را دارند و سطح قابل مقایسه ای از کولینگ سرور را برآورده نمی‌کنند. نقش کولینگ زمانی برجسته می‌شود که نیاز به پردازش های سنگین و کارهای گرافیکی طولانی مدت خواهیم داشت. در اینجا یک کولینگ نامناسب می‌تواند تمام برنامه‌های ما را به هم بریزد.

خروج از نسخه موبایل