تفاوت بین فیس لیفت خودرو و تغیر نسل آن چیست؟

از مهم ترین تغییراتی که یک خودرو در طول سال هایی که تولید می شود تجربه می کند، می توان به تغییر نسل و فیس لیفت اشاره کرد. به طور خلاصه، در این باره می توان گفت در صورت تغییر نسل و یا فیس لیفت یک خودرو، با ظاهری تغییریافته و به‌روزتر از آن روبه‌رو خواهیم شد. فرآیند تولید خودروهای مختلف در طول سالیانی که در خط تولید هستند دستخوش تغییراتی می شود که این تغییرات می تواند در همه بخش های خودرو باشد. برای مثال، خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و هنوز هم تولید می شود، تغییرات زیادی را از جنبه های مختلف تجربه کرده است.

برای متوجه شدن تغییرات فنی صورت‌گرفته، یا نیاز به رانندگی کردن با خودروی مورد نظر داریم و یا این که باید کاپوت خودرو را بالا بزنیم و با تغییرات صورت گرفته آشنا شویم، اما در صورت به وجود آمدن تغییرات ظاهری، خیلی سریع تر و راحت تر می توانیم به آن ها پی ببریم.

فیس لیفت را می توان تغییرات ظاهری صورت‌گرفته بر روی یک خودرو دانست، البته در حالی که تغییر نسلی رخ نداده باشد. به بیانی دیگر، در صورت فیس لیفت شدن یک خودرو، تغییرات ظاهری کوچکی در طراحی بیرونی و درونی به وجود می آید که این تغییرات موجب به‌روزتر شدن خودرو می شود.

در فیس لیفت یک خودرو چه بخش هایی تغییر می کند؟

اگر یک خودرو فیس لیفت شود تغییرات به وجودآمده عمدتاً در کاسه چراغ های خودرو، فرم و شکل سپرها، طراحی رینگ، سایز تایر، فرم آینه های کناری و دیگر بخش های بدنه است. در این میان، بخش های کوچکی مانند چراغ ها مه شکن، دستگیره درها، طراحی جلو پنجره (Grille) و… نیز متفاوت خواهند شد که البته فهمیدن تغییرات به وجودآمده در آن ها به تمرکز و دقت بیش تری نیاز دارد.

فرآیند فیس تویوتا لیفت لندکروز بیش تر خودروها اغلب با ثابت ماندن فرم و شکل اجزای فلزی بدنه، مانند کاپوت (Hood)، گلگیر (Fender)، درها و درِ صندوق همراه است که البته در بین اجزای ذکرشده گاه کاپوت و درِ صندوق مستثنا واقع می شوند و تغییراتی در آن ها اعمال می شود تا بتوانند کاسه چراغ های جدید را با آزادی بیش تری طراحی کنند، اما به طور کلی، شاهد تغییرات عمده در این قطعات نیستیم و فقط قسمت هایی از اجزای ذکرشده مانند کاپوت و درِ صندوق، با برش هایی که انجام می شود شکل دیگری به خود می گیرند.

تغییر نسل و فیس لیفت

جدا از تغییرات طراحی بیرونی یک خودرو در طی فیس لیفت، شاهد تغییرات و به‌روزرسانی هایی درون کابین هم هستیم. در این فرآیند، کابین خودرو تریم جدیدتری خواهد داشت و از طرفی، ممکن است تعداد دکمه های کنترلی به دلیل اضافه شدن امکانات رفاهی جدیدتر، بیش تر شود و از طرفی، فرم داشبور و کنسول میانی نیز تغییرات بسیاری کمی را به خود ببینند.

در فرآیند فیس لیفت چه بخش هایی به خودرو اضافه می شود؟

جدا از تغییراتی که در فیس لیفت صورت می گیرد، ممکن است بخش ها، قطعه ها و امکاناتی نیز به خودرو اضافه شود. برای مثال، در طی یک فیس لیفت ممکن است خودرو به اسپویلر یا بال عقب، دی لایت، امکانات رفاهی و ایمنی جدیدتر و دیگر قطعات مجهز شود تا به‌روزتر شدنش بیش تر مورد توجه قرار بگیرد.

در صورتی که یک خودرو تغییر نسل دهد، دیگر تغییرات کوچکی در ظاهر و باطن خودرو به وجود نمی آید و با یک سری تفاوت های عمده نسبت به نسل قبل روبه‌رو خواهیم بود. پیش تر گفته شد که در فیس لیفت، بیش تر بخش های فلزی بدنه مانند کاپوت، گلگیر و درها بدون تغییر باقی می ماند، اما در تغییر نسل این چنین نیست و شاهد تغییراتی کلی در همه بخش های خودرو هستیم.

فقط نکته مهم در تغییر نسل این است که با وجود تفاوت های عمده ای که به وجود می آید، اما همچنان پلتفرم خودرو حفظ می شود و فقط در صورتی که ۳ نسل یا بیش تر از به کارگیری آن پلتفرم گذشته باشد، کمپانی سازنده پلتفرم را تغییر می دهد پس به طور خلاصه در مورد تغییر نسل می توان گفت، با تغییرات عمده تر و چشم‌گیرتری همراه است که برای فهمیدن آن ها، برخلاف فیس لیفت، به تمرکز و دقت بالایی نیاز نداریم.

در تغییر نسل یک خودرو چه بخش هایی تغییر می کند؟

در تغییر نسلی که برای هر خودرو صورت می گیرد، تمام اجزای تشکیل دهنده بدنه از جمله فرم کاپوت، درها، گلگیرها، سقف، ستون و… به طور کامل بازطراحی می شوند، به حدی که خودروی نسل جدید هیچ شباهتی با نسل قبلی نخواهد داشت.

از آن جایی که فرم بدنه خودرو به کل عوض می شود، کاسه چراغ ها، سپرها، رینگ ها و… نیز کاملاً تغییر می کنند و به دنبال این قضیه طراحی درونی کابین، به تمامی متفاوت با نسل قبل خواهد شد و امکانات رفاهی و ایمنی استفاده شده هم با به‌روزرسانی های چشم‌گیری همراه خواهند بود.

تغییر نسل و فیس لیفت هر چند سال یک بار بر روی خودرو انجام می شود؟

همان طور که می دانیم، تغییرات فیس لیفت بسیار کم تر از تغییر نسل است و به همین دلیل، فیس لیفت در فواصل زمانی کم تری نسبت به تغییر نسل صورت می گیرد. به طور عمده، هر دو یا سه سال یک بار، خودروهای روز دنیا فیس لیفت می شوند و این فاصله زمانی برای تغییر نسل همان خودروها بین ۵ تا ۱۰ سال است. یعنی ممکن است در طی تولید یک نسل از خودرویی، دو یا سه بار فیس لیفت داشته باشیم.

آیا در بین خودروهای ایرانی هم تغییر نسل یا فیس لیفتی رخ داد؟

از آن جایی که خودروسازان و قطعه سازان ما در برابر به‌روز شدن و تغییر قالب از خود مقاومت نشان می دهند، می توان گفت هیچ تغییر نسلی در خودروهای داخلی رخ نداده است و تمامی خودروهای جدیدی که با اضافه شدن واژه پلاس و یا یک نام متفاوت عرضه می شوند، همه و همه فیس لیفت هستند.

فیس لیفت (Face Lift) چیست؟

فیس لیفت را می توان تغییرات ظاهری صورت گرفته بر روی یک خودرو دانست، البته در حالی که تغییر نسلی رخ نداده باشد. به بیانی دیگر، در صورت فیس لیفت شدن یک خودرو، تغییرات ظاهری کوچکی در طراحی بیرونی و درونی به وجود می آید که این تغییرات موجب به‌روزتر شدن خودرو می شود.

تغییر نسل یا Generation خودروها چیست؟

در تغییر نسل برخلاف فیس لیفت، دیگر تغییرات کوچکی در ظاهر و باطن خودرو به وجود نمی آید و با یک سری تفاوت های عمده نسبت به نسل قبل روبه‌رو خواهیم بود. نکته مهم در تغییر نسل این است که با وجود تفاوت های عمده اما همچنان پلتفرم خودرو حفظ می شود.

آیا در بین خودروهای ایرانی هم تغییر نسل یا فیس لیفتی رخ داد؟

از آن جایی که خودروسازان و خدمات خودرو استارلوکس ما در برابر به‌روز شدن و تغییر قالب از خود مقاومت نشان می دهند، می توان گفت هیچ تغییر نسلی در خودروهای داخلی رخ نداده و تمامی خودروهای جدیدی که با اضافه شدن واژه پلاس و یا یک نام متفاوت عرضه می شوند، همه و همه فیس لیفت هستند.

 

خروج از نسخه موبایل