عمومیکسب و کار ایرانیان

آشنایی با اجزای مختلف لیفتراک

لیفتراک ها دستگاه های پیچیده ای هستند و برای ساخت آن ها در کارخانه از مواد و قطعات زیادی استفاده می شود.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار، یکی از انواع لیفتراک های نو را خریداری کرده اید و هنوز به طور کامل با این دستگاه ها و اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی ندارید، مطالعه این مطلب می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.شکل زیر، اجزای کامل یک لیفتراک را نمایش می دهد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از قطعات لیفتراک در قسمت های داخلی دستگاه تعبیه شده اند، نظیر قطعات موتور، سیستم های ترمز و اهرم ها، بخش هیدرولیک تایرها و….دکل، شاخک ها (چنگال)، دیواره محافظ بار، صفحه حمل کننده، چراغ ها، اتاقک راننده، بدنه لیفتراک، تایرها، صفحه نمایشگر وضعیت عملکرد لیفتراک، موتور، اهرم، ترمز و…، مهم ترین قطعات لیفتراک هستند.بدیهی است سلامت این قطعات، تضمین کننده ایمنی حمل و نقل می باشد.

بدنه

پایه دستگاهی است که دکل، محورها، چرخ ها، وزنه تعادلی، گارد بالاسری و منبع تغذیه به آن وصل می شود.

وزنه تعادل لیفتراک

وزنه تعادلی یک قطعه فلزی ریخته گری شده و سنگین است که در پشت لیفتراک جهت حفظ پایداری و تعادل باری که برداشته میشود قرار می گیرد، در لیفتراک های برقی باتری لیفتراک نقش قسمتی از وزنه تعادل را ایفا می کند. در این خصوص به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مرکز ثقل لیفتراک را مطالعه کنید.

گارد بالاسری

یک سقف فلزی می باشد که توسط هر گوشه از کابین پشتیبانی می شود که دلیل بودن آن محافظت از اپراتور در برابر هر گونه اشیاء در حال سقوط می باشد. در برخی از مدل ها این قسمت با بدنه یا فریم لیفتراک یکپارچه است.

کابین لیفتراک

فضایی است شامل : صندلی اپراتور، پدال ها، قربیلک فرمان، اهرم ها و سوئیچ های کنترلی، نمایشگرهاکابین ممکن است فقط شامل یک گارد بالاسری و باز باشد و یا محصور با شیشه و ورق های آهن باشد. در کابین های بسته می توان از کولر و بخاری جهت تنظیم دمای هوا استفاده نمود

دکل لیفتراک

همانطور که می دانید دکل، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در حقیقت نقش اساسی را در بالا بردن و حمل بار ایفا می کند.
پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه از لیفتراک استفاده کنید، اطلاعات کاملی در مورد دکل لیفتراک به دست بیاورید.

شرکت مهندسی پارتاک صنعت با هدف بهره گیری از تخصص کارشناسان و صاحبنظران و با توجه به نیاز ضروری و روز افزون کشور به بهینه سازی صنایع تشکیل گردیده است.

بیشتر بدانید:

پیش از روشن کردن لیفتراک باید دکل آن را به دقت بازرسی کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کند.
برخی از اصطلاحات تخصصی در مورد دکل لیفتراک وجود دارند که آن ها را در اینجا برای شما بیان می کنیم.

  • ارتفاع بالابری (Lift Height): ارتفاع بالابری به ارتفاعی گفته می شود که چنگال های لیفتراک در بالاترین وضعیت خود قرار دارند؛
    چنگال ها یا همان شاخک های لیفتراک، یکی دیگر از قطعات لیفتراک هستند که توسط دکل دستگاه حرکت می کنند.
  • ارتفاع بالابری آزاد (Free Lift): ارتفاع آزاد بالابری به ارتفاعی گفته می شود که شاخک ها به طور معمولی، بار را بالا می برند، بدون آنکه دکل به حداکثر اندازه خود رسیده باشد.
    ارتفاع آزاد بالابری در حقیقت وضعیتی است که ارتفاع دکل لیفتراک هنوز افزایش پیدا نکرده است.
  • حداقل ارتفاع (Lowered Height): ارتفاعی که دکل و شاخک ها در کمترین ارتفاع از سطح زمین هستند، حداقل ارتفاع نامیده می شود.
  • ارتفاع گسترده (Extended Height): ارتفاع گسترده به ارتفاعی گفته می شود که بالاتر از ارتفاع دکل در حالت حداکثر خود قرار دارد.

​از این دکل ها برای مواردی با کاربردهای محدود استفاده می شود. حمل درب کانتینرها نمونه ای از کاربردهای دکل های 4 مرحله ای است.

قسمتی می باشد که شاخک ها یا سایر اتصالات بر روی آن سوار می شوند. ریل های دکل را بالا و پایین می برد و این کار را به وسیله زنجیرها یا توسط اتصال مستقیم به سیلندر هیدرولیکی انجام می دهد. هم چنین همانند دکل دارای غلطک هایی می باشد تا ریل های در هم تنیده دکل را مدیریت کند

تکیه گاه بار لیفتراک

به منظور جلوگیری از عقب رفتن بار هنگام رانندگی و در ارتفاع بودن از این صفحه فلزی مانند دیواره قفس استفاده می شود.، هم چنین با این کار از سیلندرهای دکل در برابر بار محافظت می کند.

شاخک لیفتراک

تایرها

تایرها مهم ترین قطعات لیفتراک ها هستند که موجب سهولت حرکت و افزایش قدرت مانور در موقعیت های مختلف را برای دستگاه می باشد.
استفاده نادرست و عدم نگهداری اصولی از تایرها می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان این دستگاه ها و همچنین کسب و کارها تحمیل کند.
نوع تایرهایی که برای لیفتراک انتخاب می کنید به محیط کاری، زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری یک صنعت بستگی دارد. به طور کلی، سه نوع اصلی از انواع تایر برای لیفتراک ها استفاده می شوند:

  • تایرهای پنوماتیک: این تایرها برای حرکت در سطوح ناهموار، مناسب هستند.
  • تایرهای پنوماتیک مقاوم به پنچری: از این تایرها در لیفتراک هایی استفاده می شود که باید در سطوح بسیار خشن و سخت حرکت کنند.
  • تایرهای معمولی: بسیاری از مدل های لیفتراک از این نوع تایر استفاده می کنند. تایرهای معمولی، متداول ترین قطعات لیفتراک هستند و برای سطوح معمولی مناسب می باشند.
  • تایرهای بدون اثر: این تایرها هنگام حرکت بر روی سطوح، اثرات سیاه شدگی یا تغییر رنگ را بر روی سطح بر جای نمی گذارند.

اهمیت تعمیرات و نگهداری قطعات لیفتراک

علاوه بر قطعات لیفتراک که در قسمت قبلی ذکر شدند، سایر قطعات این دستگاه های صنعتی نیز اهمیت زیادی دارند، به گونه ای که باید حتماً اصول و قواعد مربوط به نگهداری از آن ها رعایت شوند.
لیفتراک ها عموماً در تمام صنایع کاربرد دارند اما انتخاب یکی از مدل های آن، طبق شرایط کاری هر کسب و کار انجام می شود.
مواردی که شامل بازرسی و نگهداری اصولی از لیفتراک می باشند عبارتند از:

  • بازرسی و کنترل قطعات لیفتراک قبل از آغاز به بارگیری
  • بازرسی دوره موتور و قطعات داخلی آن
  • تست دکل ها و شاخک ها در سهولت تحرک به سمت بالا و پایین
  • بررسی لاستیک ها قبل از آغاز به کار
  • بررسی ترمزها و اهرم ها
  • کنترل سطح روغن موتور، آب رادیاتور و روغن ترمز دستگاه
  • تهیه یک چک لیست از عملکرد کلی لیفتراک
  • در فصل سرما لیفتراک را در جا گرم نگهدارید.
  • فیلتر هوا هر دو هفته یک باربا استفاده از باد تمیز شود
  • پس از هر بار استفاده از لیفتراک باک گازوئیل مجددا پر شود.

در فصول سرد سال ۲ لیتر الکل به ازای هرقطعات لیفتراک، تجهیزات و قسمت های اصلی یک لیفتراک هستند که به عنوان اجزای تشکیل دهنده دستگاه، مطابق با استانداردهای صنعت و از بهترین مواد ساخته می شوند.

با توجه به اهمیت ایمنی در بارگیری و حمل و نقل کالا در صنایع مختلف، تمام اجزای تشکیل دهنده یک لیفتراک باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند.

یک لیفتراک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که پرداختن به آن ها، موضوع اصلی این بحث می باشد.

برای ورود به دنیای با ما همراه باشید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار، یکی از انواع لیفتراک های نو را خریداری کرده اید و هنوز به طور کامل با این دستگاه ها و اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی ندارید، مطالعه این مطلب می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

لیفتراک ها دستگاه های پیچیده ای هستند و برای ساخت آن ها در کارخانه از مواد و قطعات زیادی استفاده می شود.

شکل زیر، اجزای کامل یک لیفتراک را نمایش می دهد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از قطعات لیفتراک در قسمت های داخلی دستگاه تعبیه شده اند، نظیر قطعات موتور، سیستم های ترمز و اهرم ها، بخش هیدرولیک تایرها و … .

دکل، شاخک ها (چنگال)، دیواره محافظ بار، صفحه حمل کننده، چراغ ها، اتاقک راننده، بدنه لیفتراک، تایرها، صفحه نمایشگر وضعیت عملکرد لیفتراک، موتور، اهرم، ترمز و …، مهم ترین قطعات لیفتراک هستند.

بدیهی است سلامت این قطعات، تضمین کننده ایمنی حمل و نقل می باشد.

اجزای موتور لیفتراک |اصطلاحات لیفتراک

دکل، یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک

همانطور که می دانید دکل، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در حقیقت نقش اساسی را در بالا بردن و حمل بار ایفا می کند.

پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه از لیفتراک استفاده کنید، اطلاعات کاملی در مورد دکل لیفتراک به دست بیاورید.

پیش از روشن کردن لیفتراک باید دکل آن را به دقت بازرسی کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کند.

برخی از اصطلاحات تخصصی در مورد دکل لیفتراک وجود دارند که آن ها را در اینجا برای شما بیان می کنیم.

ارتفاع بالابری (Lift Height): ارتفاع بالابری به ارتفاعی گفته می شود که چنگال های لیفتراک در بالاترین وضعیت خود قرار دارند؛

چنگال ها یا همان شاخک های لیفتراک، یکی دیگر از قطعات لیفتراک هستند که توسط دکل دستگاه حرکت می کنند.

ارتفاع بالابری آزاد (Free Lift): ارتفاع آزاد بالابری به ارتفاعی گفته می شود که شاخک ها به طور معمولی، بار را بالا می برند، بدون آنکه دکل به حداکثر اندازه خود رسیده باشد.

ارتفاع آزاد بالابری در حقیقت وضعیتی است که ارتفاع دکل لیفتراک هنوز افزایش پیدا نکرده است.

حداقل ارتفاع (Lowered Height): ارتفاعی که دکل و شاخک ها در کمترین ارتفاع از سطح زمین هستند، حداقل ارتفاع نامیده می شود.

ارتفاع گسترده (Extended Height): ارتفاع گسترده به ارتفاعی گفته می شود که بالاتر از ارتفاع دکل در حالت حداکثر خود قرار دارد.

*سه نوع از رایج ترین دکل های لیفتراک

دکل دو مرحله ای، یکی از قطعات لیفتراک است که از دو قسمت تشکیل شده است؛ قیمت خارجی دکل که ثابت است و حرکت نمی کند و قیمت داخلی دکل که متحرک است و هنگام بالا بردن و حرکت دادن شاخک ها به حرکت در می آید.

این نوع دکل از سه قسمت تشکیل شده است (یک بخش خارجی و دو قسمت درونی). همانطور که ارتفاع دکل افزایش پیدا می کند، دو قسمت داخلی نیز به سمت بیرون حرکت می کنند.

این تغییرات در جهت عمودی و به منظور بالا بردن بار انجام می شوند.

این نوع دکل از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است (یک بخش خارجی و سه قسمت داخلی). هنگام بارگیری با این دکل ها، تمام اجزای آن حرکت می کنند و معمولاً دارای ارتفاع حداقل کمتری هستند.

از این دکل ها برای مواردی با کاربردهای محدود استفاده می شود. حمل درب کانتینرها نمونه ای از کاربردهای دکل های 4 مرحله ای است.

تایرها، یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک هستند

تایرها مهم ترین قطعات لیفتراک ها هستند که موجب سهولت حرکت و افزایش قدرت مانور در موقعیت های مختلف را برای دستگاه می باشد.

استفاده نادرست و عدم نگهداری اصولی از تایرها می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان این دستگاه ها و همچنین کسب و کارها تحمیل کند.

نوع تایرهایی که برای لیفتراک انتخاب می کنید به محیط کاری، زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری یک صنعت بستگی دارد. به طور کلی، سه نوع اصلی از انواع تایر برای لیفتراک ها استفاده می شوند:

  • تایرهای پنوماتیک: این تایرها برای حرکت در سطوح ناهموار، مناسب هستند.
  • تایرهای پنوماتیک مقاوم به پنچری: از این تایرها در لیفتراک هایی استفاده می شود که باید در سطوح بسیار خشن و سخت حرکت کنند.
  • تایرهای معمولی: بسیاری از مدل های لیفتراک از این نوع تایر استفاده می کنند. تایرهای معمولی، متداول ترین قطعات لیفتراک هستند و برای سطوح معمولی مناسب می باشند.
  • تایرهای بدون اثر: این تایرها هنگام حرکت بر روی سطوح، اثرات سیاه شدگی یا تغییر رنگ را بر روی سطح بر جای نمی گذارند.

اهمیت تعمیرات و نگهداری قطعات لیفتراک

علاوه بر قطعات لیفتراک که در قسمت قبلی ذکر شدند، سایر قطعات این دستگاه های صنعتی نیز اهمیت زیادی دارند، به گونه ای که باید حتماً اصول و قواعد مربوط به نگهداری از آن ها رعایت شوند.

لیفتراک ها عموماً در تمام صنایع کاربرد دارند اما انتخاب یکی از مدل های آن، طبق شرایط کاری هر کسب و کار انجام می شود.

*مواردی که شامل بازرسی و نگهداری اصولی از لیفتراک می باشند عبارتند از:

  • بازرسی و کنترل قطعات لیفتراک قبل از آغاز به بارگیری
  • بازرسی دوره موتور و قطعات داخلی آن
  • تست دکل ها و شاخک ها در سهولت تحرک به سمت بالا و پایین
  • بررسی لاستیک ها قبل از آغاز به کار
  • بررسی ترمزها و اهرم ها
  • کنترل سطح روغن موتور، آب رادیاتور و روغن ترمز دستگاه
  • کنترل گارانتی و طول عمر قطعات لیفتراک در دوره های یک ساله
  • تهیه یک چک لیست از عملکرد کلی لیفتراک
  •  باک پر، به گازوئیل اضافه شود.
  • حتما” برای ریختن گازوئیل از صافی ظریف استفاده شود و گازوئیل عاری از هرگونه مواد اضافی و یا آب باشد.
  • هر روز صبح پس از روشن کردن، لیفتراک به مدت ۱۵ دقیقه در جا کار کند سپس حرکت داده شود.
  • هر ۱۵۰ ساعت کارکرد روغن موتور تعویض شود و هر ۸۰۰۰ ساعت فیلتر روغن تعویض شود.
  • مقدار روغن هیدرولیک (جک) هر هفته یکبار چک شود در صورت کاهش، روغن ۶۸ اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر).
  • مقدار روغن دیفرانسیل (واسکازین) ماهی یکبار چک شود. در صورت کاهش، روغن واسکازین اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر)
  • مقدار روغن گیربکس ماهی یکبار چک شود. در صورت کاهش، از نوع روغن ۵۶ اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر)
  • هر هفته یکبار گیریس کاری انجام شود.

برای خرید لوازم یدکی لیفتراک تویوتا و قطعات لیفتراک تویوتا باید نکاتی را مد نظر قرار دهید  و از خرید عجولانه و بدون آگاهی خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا