استفاده از سقف برقی بجای سایبان برقی در پارکینگ

یکی از متریال هایی که جنبه دکوراسیون و تزئینی دارد، سقف الکترونیکی است. با اجرای این سازه می توان فضای متفاوتی را در فضاهای تفریحی، رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و… ایجاد کرد. سقف الکترونیکی علاوه بر به وجود آوردن فضای لاکچری و شیک، کاربردهای زیادی هم دارد و با المان هایی همچون نورپردازی، یک دکوراسیون متفاوت را تشکیل می دهد.

سقف اتومات در واقع همان سقف‌ های برقی است که تحت عنوان سقف‌ های اتوماتیک نیز شناخته می‌ شود. سقف های اتومات، از جمله مدرن‌ ترین سقف‌ های جمع شونده امروزی هستند که توسط ریموت و کنترل از راه دور به‌ راحتی باز و بسته می‌ شوند. سقف‌ های اتومات نیز همانند سایر سقف‌ های تاشو، از متریال‌ های متفاوتی همچون شیشه، آلومینیوم، پلی کربنات، پارچه و غیره قابل طراحی و اجرا هستند و دارای کاربرد در مکان‌ های گوناگونی همچون هتل، بیمارستان، منازل ویلایی، کافه، پارکینگ، مراکز تفریحی و غیره هستند.

اجزای سقف برقی

سقف الکترونیکی به طور کلی شامل 4 جزء است که هر کدام از این اجزا شامل انواع مختلف هستند:

برای ساخت این سقف معمولاً پروفیل هایی از جنس آلومینیوم و فولاد استفاده می شود. پروفیل با رنگ مخصوص رنگ آمیزی می شود تا در برابر عوامل محیطی ایمن شود اگر پروفیل سقف برقی بدون رنگ در محیط نصب شود، بعد از مدت زمان کوتاهی دچار زنگ زدگی و تغییر رنگ خواهد شد که این تغییرات می توانند روی زیبایی سقف برقی تأثیر منفی بگذارند.

نگهداری از سقف برقي با پروفیل آلومینیومی آسان بوده و عمر آن طولانی است. وزن این جنس پروفیل سبک است و در برابر خوردگی هم مقاوم می باشد همچنین با محیط زیست سازگار است و خطری ندارد. از دیگر ویژگی های پروفیل آلومینیومی، ظاهر جذاب آن است.

یکی دیگر از اجزای اصلی سقف الکترونیکی، موتور است که برای ساخت سقف های برقی با سایز متوسط تا کوچک، موتورهای توبلار کاربرد دارند. منبع مورد نیاز برای این موتور ها تک فاز بوده و جریان مصرفی نیم تا یک آمپر دارند.

برای ساخت این سقف از ریل و یراق آلات هم استفاده می شود که معمولاً متریال تفلون پلی آمید هستند و مقاومت بالایی دارند. دلیل مقاومت بالای ریل و یراق آلات سقف برقي این است که در اثر استفاده طولانی مدت دچار استهلاک نشوند.

انواع سقف برقی

این سازه برقی دارای لایه پوششی است که این لایه می تواند بنا بر نیاز و سلیقه مشتری، از متریال های مختلفی ساخته شود. نوع لایه پوششی انتخاب شده برای ساخت سقف الکترونیکی تأثیر مستقیم بر قیمت نهایی آن دارد. انواع لایه پوششی که برای طراحی سقف برقی استفاده می شوند، عبارتند از:

برای پوشش این سقف از لایه های پارچه ای استفاده می شود که اگر از آن به نحو صحیح مراقبت شود، به مدت 15 سال عمر مفید دارد. پوشش های پارچه ای با حالت های تاشوندگی، نوع مناسبی برای سقف برقی هستند و مدل های تاشو، چتری و… دارند.

پوشش پارچه ای از سقف برقی در برابر اشعه فرابنفش و گرما محافظت می کند و کیفیت بسیار عالی دارد. جنس پارچه معمولاَ از پارچه پلی استر با روکش pvc است که ضد آب می باشد. ضمن اینکه در طرح و رنگ های مختلف وجود دارد.

سقف الکترونیکی شیشه ای از شیشه هایی با ضخامت 10 و 12 میلی متر ساخته می شود. جنس این شیشه از است که به نسبت شیشه معمولی خصوصیات ویژه ای دارد. شیشه سکوریت در صورت شکستن تبدیل به قطعات سر گرد می شود و خاصیت برندگی ندارد همچنین به دلیل مراحل ساخت متفاوتی که طی کرده است، در برابر ضربات، نور خورشید و گرمای زیاد بسیار مقاوم می باشد به همین دلیل در ساخت سقف برقی شیشه ای از آن استفاده می کنند.

در طراحی سقف الکترونیکی شیشه ای می توان به جای استفاده از الکتریسته، از نور طبیعی برای روشن کردن فضا استفاده کرد که باعث صرفه جوییدر مصرف انرژی نیز می شود. همچنین با وجود طرح و تکنیک های مختلف در طراحی شیشه، امکان ساخت سقف برقی در انواع مدل ها وجود دارد. تنوع در طرح و رنگ، عمر طولانی، فرم پذیری و برخورداری از زیبایی از دیگر ویژگی های سقف شیشه ای برقی است.

یکی دیگر از پوشش های مورد استفاده در طراحی سقف برقی از جنس فلز است که معمولاً آلومینیوم انتخاب می شود. این لایه پوششی توسط رنگ های الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شود تا در برابر تابش نور خورشید و شرایط جوی متفاوت، آسیبی نبیند. پوشش فلزی به دلیل آنکه مانع از عبور نور می شود، محیط را تاریک می کند و به همین دلیل توسط خیلی از افراد انتخاب نمی شود. این نوع سقف برقی از نظر هزینه اجرا از سقف برقی پارچه ای گران تر تمام می شود و طول عمر آن بالاتر است.

  • سقف الکترونیکی پلی کربنات

پلی کربنات ماده شفافی است که در محیط های نیازمند رویت مثل استخرها استفاده می شود. این لایه پوششی علاوه بر شفافیت و زیبایی، مقاوم در برابر رطوبت هم می باشد و طول عمر آن بالاست. سقف برقی با لایه پوششی پلی کربنات باعث زیبایی محیط می شود و در هر دو حالت باز و بسته بودن طراحی جالب و زیبایی دارد.

در سقف برقي با لایه پوششی پلی کربنات می توان سیستم نورپردازی را ایجاد کرد که باعث زیباسازی و روشنایی مناسب در محیط می شود. این سقف با استفاده از ریموت کنترل و یا به صورت دستی، به راحتی و با سرعت باز و بسته می شود و در برابر گرد و غبار و آتش سوزی هم مقاوم است.

مزایای استفاده از سقف های برقی

طراحی و اجرای سقف الکترونیکی دارای مزایای بی شماریست، از جمله:

ممکن است در ساختمان شما هم فضایی وجود داشته باشد که به دلیل نداشتن سقف، بی استفاده مانده است. این فضا در شرکت یا منزل می تواند استفاده های زیادی داشته باشد که با طراحی سقف برقی می توان از آن بهره برد. اجرای سقف برقی هزینه مناسبی دارد و اگر هم هزینه زیادی برای آن پرداخت کنید، طول عمر این سازه به قدری بالاست که تا سال ها شما را از پرداخت هزینه مجدد بی نیاز کند.

  • مقاوم در برابر عوامل طبیعی

سقف برقی در برابر عوامل طبیعی مقاوم است و حوادثی مانند رطوبت، آتش سوزی، زنگ زدگی و… نمی تواند باعث ایجاد خرابی در این سقف ها شود.

سقف الکترونیکی قابلیت هوشمند سازی دارد بدین معنا که می توانید با نصب یک سنسور، آن را در مقابل بارش باران، تایم خاموش و روشن شدن و… هوشمند کنید.

شما می توانید برای زیباتر کردن این سقف روی آن نورپردازی اجرا کنید. در محیط هایی مانند رستوران، کافه، تالار و… با نصب لامپ های LED بر روی سقف برقي، به زیبایی محیط هم افزوده می شود.

این سازه را می توان به سیستم آبگیر مجهز کرد که برای تخلیه آب در هنگام بارندگی کاربرد دارد. با نصب این سیستم، می توان از بارش باران لذت ببرد بدون آنکه آب به داخل محوطه وارد شود.

نصب سقف برقي در فضای باز، یک عایق عالی برای گرما و سرما فراهم می نماید و به شما کمک می کند تا در هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی صرفه جویی داشته باشید.

گرمای تابستان در شهرهای گرم آزار دهنده است اما در سقف برقی می توان سیستم خنک کننده و سرمایش را نصب کرد و در گرم ترین روز های سال هم بدون هزینه و انرژی زیاد، محیط خنک را فراهم کرد.

سقف الکترونیکی متحرک به علت ساختار مهندسی و اجزای قابل تفکیک آن، قابلیت جابجایی و نصب مجدد در محیط های دیگر را دارد. برای جابجایی این سازه، تمام اتصالات آن به سادگی توسط پیچ و مهره باز می شوند و در محل جدید مجدداً پیچ می شوند.

معایب سقف برقی

در کنار مزایایی که برای این نوع سقف متحرک ذکر شد بد نیست نگاهی به معایب سقف برقی نیز داشته باشیم. به طور کلی وقتی قرار است یک سقف متحرک را برای قسمتی از فضای ساختمان در نظر بگیرید باید مزایا و معایب سقف انتخابی را در کنار یکدیگر گذاشته و سپس براساس برآیند این دو تصمیم‌گیری کنید. براساس آنچه که گفته شد مهمترین معایب سقف برقی عبارتند از:

  • با توجه به اینکه این نوع سقف نصب پیچیده‌تری دارد به همین دلیل از نظر هزینه گران تمام می‌شود. به خصوص اینکه سقف‌های برقی از اجزای بسیار ظریف و حساسی برخوردار هستند و همین موضوع هزینه ساخت سقف برقی را بیشتر می‌کند.
  • از طرف دیگر زمانی که برق قطع شود این سقف به طور کامل از کار می‌افتد. در صورتی که در برخی از سقف‌های متحرک می‌توان از نیرو‌های مکانیکی یا از پدال‌ها برای جمع کردن و باز کردن سقف استفاده نمود.
  • میزان مصرف برق برای راه انداختن سقف برقی بالا است. در واقع به دلیل اینکه این نوع سقف‌ها به یک موتور برقی قدرتمند نیاز دارند بنابراین باید توان برقی ساختمان بالا باشد تا بتواند این نیرو را تأمین کند.
  • بازی‌های زمانی برای تعمیر و بازدید از سقف برقی باید کوتاه باشد چرا که به دلیل استهلاک بیشتر در بین قطعات داخلی سقف برقی احتمال خرابی افزایش پیدا می‌کند و اگر این سقف خراب شود می‌تواند محدودیت‌هایی را برای شما به وجود بیاورد. برای مثال اگر در قسمتی از فروشگاه از سقف برقی استفاده کرده‌اید شما تا زمانی که این سقف بسته نشود نمی‌توانید فروشگاه را ر‌ها کرده و به خانه بروید.

مکان ‌های مناسب برای نصب سقف برقی

سقف‌ های برقی و متحرک دارای کاربرد های فراوانی در مکان‌ های گوناگون هستند و علاوه‌ بر نقش محافظتی، از زیبایی ظاهری بسیار فوق‌العاده‌ ای نیز برخوردار می‌ باشند. از جمله مکان‌ های مناسب جهت نصب سقف برقی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

سقف برقی پارکینگ

سقف برقی پارکینگ، یکی از کاربرد های مهم سقف‌ های متحرک برقی می‌ باشد و در انواع فضا های کوچک و بزرگ قابل طراحی و اجرا است. در برخی منازل و اماکن، پارکینگ‌ ها به‌ صورت فصای باز طراحی می‌ شوند و از این‌ رو پارک خودرو در روز های آفتابی، علاوه‌ بر پوسیدگی بدنه خودرو، می‌ تواند سبب تغییر رنگ آن نیز شود. همچنین بارش برف و باران در فصول بارانی و سرد زمستان نیز می‌ تواند سبب آسیب به خودرو شده و بدنه آن را فرسوده نماید. با استفاده از سقف برقی پارکینگ، می‌ توانید از خودروی خود در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی محافظت نموده و در مواقع لزوم، آن را جمع کرده و در شرایط نامناسب، سایه آن را بر روی خودروی خود پهن نموده و از آن محافظت نمایید.

شرکت ما با تخصص در طراحی و اجرای انواع سازه سبک و سایبان ماشین، هم چنین تولید متریال مخصوص به آن، مانند ورق یو پی وی سی توانسته است بهترین ها را در اختیار مشتریان قرار دهد ، اما لازم به ذکر است که شرکت سایه سازان کوروش تخصص اصلی خود را در طراحی و اجرای انواع سایبان و سازه سبک اعم از بار انداز ، سایبان پارکینگ، سوله و انبار سبک، کانکس، انواع سایبان خودرو، دیوار کرکره ای و … می داند، با این حال در طراحی و ساخت همه سازه های سبک و بسیار مدرن با در خواست کنندگان همکاری خود را اعلام می دارد هدف این شرکت خلق ایده های نو در جهت ارتقا صنعت ساخت سایبان خودرو و سازه های سبک در سر تا سر کشور است.

دکمه بازگشت به بالا