دندان عقل عصب دارد یا نه

در بسیاری از موارد بیمار با توصیه عقل از سوی دندان‌پزشک خود مواجه نمی‌شود. این عمل به ماهیت دندان عقل باز می‌گردد. دندان عقل با نام دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شود که عموما از ۱۷ سالگی تا ۲۲ سالگی رشد می‌کند. رویش این دندان‌ها به طور کلی بسیار دردناک است.

این دندان‌ها در موقعیت پیچیده‌تری قرار دارند که آن‌ها را در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. تمیز کردن دندان عقل آسان نیست. بنابراین منجر به تجمع زیاد پلاک روی آن می‌شود و دندان با سرعت بیشتری تخریب خواهد شد. در مواردی حتی باعث بروز مشکلات مختلف لثه مانند پریودنتیت و ژنژیویت می‌شود.

با این حال، برخی از متخصصین ریشه نیز حفظ و عصب کشی دندان را پیشنهاد می‌کنند. اگر قرار است دندان عقل را عصب کشی کنید، بهتر است بدانید که این درمان با عصب کشی سایر دندان‌ها متفاوت است. در این مقاله از کلینیک زاگرس کوشش نمودیم تمامی جنبه‌های مربوط به عصب کشی دندان را برای شما شرح دهیم.

اگر به دنبال بهترین دندانپزشک در کرج برای درمان مشکلات دهان و دندان خود هستید به سایت دکتر نوبت مراجعه کنید.

عصب کشی چیست؟

به طور خلاصه، عصب کشی روشی است که در آن پالپ دندان (بافت‌های داخلی دندان که حاوی عصب و عروق خونی هستند) از دندان خارج می‌شود. پس از برداشتن پالپ و قبل از پر شدن دندان، قسمت داخلی آن با مواد ضد باکتری تمیز می‌شود

دلایل انتخاب عمل عصب کشی توسط دندان‌پزشک می‌تواند متفاوت باشد. اما شایع‌ترین دلیل این است که پالپ دارای عفونت باکتریایی شده باشد که به آن آبسه نیز می‌گویند. این عفونت بدون برداشتن کامل پالپ قابل درمان نیست.

عصب کشی دندان عقل 

دندان عقل بیشتر از سایر دندان‌ها مستعد پوسیدگی است. زیرا در قسمت انتهایی دهان قرار دارد و دارای است. این امر منجر به تجمع پلاک و همچنین مانع از تمیز کردن مناسب سطح دندان می‌شود. با توجه به همه عوامل، معمولا اولین ترجیح دندان‌پزشک خواهد بود. اما اگر نگه داشتن آن امکان‌پذیر باشد، پس دندان‌پزشک را توصیه می‌کند.

دلایل انتخاب عصب کشی بجای کشیدن دندان عقل

برخی از دندانپزشکان به جای کشیدن دندان عقل ترجیح می‌دهند دندان را عصب کشی کنند. در موارد زیر این اتفاق می‌افتد.

دندان آنتاگونیست

دندانی که در فک بالا و در مقابل دندان عقل قرار دارد، به عنوان دندان آنتاگونیست شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما دندان عقل پایین سمت چپ خود را دارید، اما سمت چپ بالایی خود را ندارید، احتمالاً دندان عقل پایین سمت چپ کاربردی ندارد. به این معنی که هنگام جویدن از آن استفاده نمی‌شود، زیرا هیچ آنتاگونیستی ندارد. بنابراین اگر بیمار دارای هر دو دندان عقل بالا و پایین است، پس بهتر است عصب کشی دندان انتخاب شود.

مناسب بودن برای روکش

همه دندان‌ها پس از عمل عصب کشی باید روکش شوند. زیرا عصب کشی مقاومت دندان را به شدت کاهش می‌دهد. این کار برای دندان عقل نیز باید میسر باشد. گاهی اوقات دندان عقل بسیار کوتاه است و بافت لثه بیش از حد در اطراف آن قرار گرفته است که روکش گذاری را با سختی زیاد مواجه می‌کند. پس اگر ارتفاع مناسبی داشت و برای روکش آماده بود، بهتر است بجای کشیدن، آن را عصب کشی کرد.

عصب کشی دندان یک کار بسیار تخصصی است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مورفولوژی دندان و ریشه‎های آن باید به وسیله عکس‌برداری با اشعه ایکس بررسی و سپس امکان موفقیت عصب کشی دندان سنجیده شود. دندان عقلی که آناتومی مناسب و قابل ترمیمی دارد، مطمئنا باید از طریق عصب کشی نجات یابد.

چه عاملی عصب کشی دندان عقل را متفاوت می‌کند؟

دندان‌های عقل عجیب‌ترین دندان‌های ما هستند، زیرا می‌توانند در شکل‌ها، اندازه‌ها، جهت‌گیری‌ها و الگوهای رویش مختلفی رشد کنند. برخی از افراد حتی بیشتر از چهار دندان عقل دارند. به زبان ساده، ظاهر دندان عقل شبیه دندان‌های معمولی است، اما آناتومی آنها کاملا متفاوت است. این تفاوت‌ها بر موفقیت عصب کشی دندان تأثیر می‌گذارد.

ریشه دندان عقل

دندان‌های عقل اغلب دارای ریشه‌های جوش خورده هستند. به این معنی که ریشه‌های آنها مانند دندان‌های آسیاب معمولی از یکدیگر جدا نیستند. برخی از آنها دارای ریشه‌هایی هستند که فاصله زیادی باهم دارند و از یکدیگر جدا می‌شوند. حتی برخی از دندان‌های عقل دارای ریشه‌هایی هستند که به شدت خم می‌شوند یا می‌چرخند. ساختار ریشه دندان عقل عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت عصب کشی به شمار می‌آِید.

مهارت دندان پزشک

عصب کشی دندان عقل تا حدودی به توانایی دندان‌پزشک برای دسترسی به کل فضای داخلی ریشه بستگی دارد. هرچه ریشه صاف‌تر باشد، برداشتن پالپ، تمیز کردن فضای خالی و قرار دادن مجدد مواد پرکننده آسان‌تر خواهد بود. ریشه‌هایی که منحنی هستند یا زوایای تیز دارند نه تنها درمان آنها دشوارتر است، بلکه گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود. برای عصب کشی ریشه‌های منحنی، حتی در صورت دسترسی، می‌تواند سخت‌تر ضد عفونی و پر شوند. همه این عوامل عصب کشی دندان را چالش برانگیزتر می‌کند. بنابراین متخصص ریشه باید از تجربه و مهارت بسیار بالایی برای این عمل برخوردار باشد.

نزدیکی دندان عقل به عصب آلوئولار تحتانی

نوک ریشه‌های دندان عقل پایین گاهی بسیار نزدیک به عصب بزرگی به نام عصب آلوئولار تحتانی هستند. در این حالت دست زدن به این دندان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اگر این اعصاب آسیب ببینند، احتمال دارد عوارض آن مدت طولانی باقی بماند.

در اکثر موارد، عصب کشی دندان به راحتی انجام می‌شود و دندان می‌تواند از عمر طولانی برخوردار باشد. در واقع، تصمیم‌گیری در مورد عصب کشی دندان یا عدم انجام آن، به مقایسه هزینه‌های درمان در مقابل عملکرد دندان عقل مورد نظر، بستگی دارد. اگر حفظ دندان ارزشمند باشد، می‌توان عصب کشی را انجام داد.

عوارض عصب کشی دندان عقل

مانند تمام روش‌های جراحی، عصب کشی دندان عقل نیز خطرات بالقوه‌ای دارد. با اینکه متخصص ریشه تلاش می‌کند تا خطرات ناشی از جراحی شما را به حداقل برساند، گاهی اوقات ممکن است عوارضی رخ دهد. دندان‌پزشک شما تمام عوارض احتمالی یا نادر عصب کشی دندان را توضیح خواهد داد. با این حال، مهم است که اطلاعات کافی برای ارزیابی کامل خطرات ناشی از این جراحی را داشته باشید. اکثر افراد هیچ عارضه ای را تجربه نمی‌کنند، اما اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی نگرانی دارید، آنها را با جراح خود در میان بگذارید. عوارض احتمالی زیر برای اطلاع شما و نه هشدار دادن ذکر شده است.

بی حسی یا تغییر حس

دندان عقل ممکن است نزدیک به اعصاب اصلی صورت باشد. هنگامی که عصب کشی می‌شود، ممکن است باعث درد، بی حسی، گزگز و از دست دادن حس در دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها، زبان، چانه، گونه‌ها و اطراف فک بالا و پایین شود. اگر عصب زبانی آسیب دیده باشد، خطر تغییر حس چشایی نیز وجود دارد. توانایی کلامی نیز ممکن است در برخی موارد تحت تأثیر قرار گیرد. بهبود عصب آسیب دیده ممکن است بین ۴ تا ۸ هفته طول بکشد.

در این دوره از خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید و مراقب باشید لب یا زبان را گاز نگیرید. در برخی افراد، بهبودی کامل عصب ممکن است شش تا هجده ماه طول بکشد. در موارد نادر، عصب ممکن است به طور کامل بهبود نیابد و بی‌حسی یا تغییر حس ممکن است دائمی باشد.

عفونت

عفونت در لثه یا استخوان معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. مهم است که دوره درمان را کامل کنید. اگر تا به حال به هر آنتی بیوتیک یا داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته‌اید، قبل از عصب کشی دندان خود به جراح خود اطلاع دهید.

مشکل در باز کردن دهان

درد یا ناراحتی هنگام باز کردن دهان پس از عصب کشی دندان عقل رایج است. این مشکل معمولا در عرض چند روز پس از عمل از بین می‌رود.

تب کردن پس از عصب کشی دندان

دمای بدن ممکن است بعد از جراحی کمی بالا برود. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید به حالت عادی برگردد. تبی که بیشتر طول بکشد ممکن است نشانه عفونت یا مشکلات دیگر باشد. شما باید با جراح خود تماس بگیرید.

خونریزی

اگرچه خونریزی بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد. خونریزی احتمال دارد در اثر فعالیت زیاد یا استفراغ اتفاق بیافتد. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

زخم‌های لب

در طول عصب کشی دندان، فشار یا کشش لب توسط ابزار جراحی ممکن است باعث کبودی یا زخم‌های کوچکی شود. این آسیب‌ها معمولا بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند.

آسیب به دندان یا پرکردگی نزدیک

اگرچه این اتفاق نادر است، اما پس از عصب کشی دندان، ممکن است دندان یا پرکردگی مجاور آن دچار آسیب کند.

استفراغ

برخی از افراد ممکن است در اثر داروی بی‌حسی، استفراغ کنند. فشار ناشی از استفراغ می‌تواند باعث خونریزی نیز شود.

مشکلات سینوسی

ریشه‌های دندان عقل بالایی در مجاورت سینوس‌ها قرار دارند. در برخی موارد، ممکن است عصب کشی دندان عقل، آنها را تحریک کند.

فک ضعیف

عصب کشی دندان می‌تواند باعث ضعیف شدن موقت استخوان فک شود. اگرچه غیرمعمول است، اما ممکن است فک در طی هفته‌ها یا ماه‌های پس از جراحی در حالی که هنوز در حال بهبود است بشکند. حداقل تا چهار هفته پس از جراحی از ورزش‌های تماسی خودداری کنید.

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان عقل

دوره بهبودی پس از عصب کشی دندان در افراد مختلفت متفاوت است. اما در هر صورت باید در ابتدا به توضیحات و دستورالعمل‌های دندان‌پزشک خود توجه کنید. موارد مشابهی نیز وجود دارد که همه افراد پس از این جراحی بهتر است مراعات کنند.

اجتناب از خوردن غذا‌های سفت و آشامیدن مایعات داغ

از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، سرد و داغ شدیدا پرهیز کنید. زیرا ممکن است باعث کنده شدن روکش دندان یا آسیب رسیدن به قسمت‌های ترمیم شده شود. توصیه می‌شود در روزهای پس از عصب کشی دندان سوپ نیمه گرم، ختم مراغ آب‌پز، آش، خوراک گوشت چرخ کرده، پاستا و نودل مصرف شود. برای خوردن میوه نیز موز له شده یا آب میوه مناسب‌تر است.

استفاده از مسواک و نخ دندان

لطفا تا یک روز کامل پس از عصب کشی دندان عقل از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید. پس از آن نیز، با توجه به توصیه دندان‌پزشک، از یک مسواک نرم استفاده نموده و با احتیاط نخ دندان بکشید. اگر نخ دندان در قسمتی از پرکردگی گیر کرد، به هیج وجه آن را به بالا نکشید. یک سمت را رها کرده و از سمت دیگر نخ دندان را خارج کنید. در اولین فرصت این مشکل را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید.

جمع بندی

فرایند تخصصی و حساسی است که در مورد عصب کشی دندان عقل این مهم به بالاترین حد خود می‌رسد. پس انتخاب یک مرکز دندان‌پزشکی حرفه‌ای بسیار مهم است. کار شما را برای یافتن متخصصین دندان در هر زمینه‌ای آسان کرده است. این مرکز با بهره‌مندی از بهترین متخصصین ریشه، مطمئن‌ترین عصب کشی دندان عقل را برای شما انجام خواهند داد. همکاران حرفه‌ای و صبور ما در طول دوره درمانی شما، در کنارتان خواهند بود تا تجربه دندان‌پزشکی شما بدون استرس و صرف هزینه‌های نجومی صورت پذیرد.

کافی است همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و وقت مشاوره دریافت نمایید.

حتما بخوانید: best Dentist youtube

سوالات متداول

آیا عصب کشی دندان عقل ارزش دارد؟

این کار می‌تواند به نگه داشتن بیشتر دندان عقل شما کمک کند. بخصوص اگر در بالای آن دندان آنتاگونیست داشته باشید، حفظ دندان عقل گزینه بهتری خواهد بود.

انجام عصب کشی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟ 

عصب کشی دندان عقل بین  90 دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد. البته ممکن است برای درمان کامل، به جلسه دیگری نیز نیاز باشد.

کشیدن دندان عقل بهتر است یا عصب کشی؟ 

در بیشتر موارد، عصب کشی دندان عقل روش بهتری برای درمان آن نسبت به کشیدن است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، مانند اینکه دندان آسیب شدیدی دیده باشد. دندانپزشک شما قبل از ارائه توصیه درمانی، سلامت دهان و دندان شما را به دقت تجزیه و تحلیل خواهد کرد و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهد داد.

هزینه عصب کشی دندان عقل چقدر است؟

تعیین هزینه عصب کشی دندان عقل، به عوامل زیادی بستگی دارد. زیرا کار دندان عقل اصولا ساده نیستعقل یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان دردهای شدید و عفونت‌های دندان عقل به کار می‌رود. در این روش، عصب دندان عقل که درون دندان قرار دارد، حذف و جای آن مواد ضدعفونی کننده و پر کننده‌ای قرار داده می‌شود تا عفونت درمان شود و درد کاهش یابد. سوالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر خود کند نحوه عصب کشی دندان عقل است. دندان‌های عقل ۴ عدد هستند که برای هرکسی ممکن است در سن خاصی رویش بیابند. این دندان‌ها نیز مانند دیگر دندان‌ها ممکن است به علت‌های مختلف بپوسند یا خراب شوند. اگر پوسیدگی دندان عقل به ریشه و عصب دندان برسد ناچارا باید آن را عصب کشی کرد. با دکتر آزادخواه، و همراه باشید.

عصب کشی دندان عقل چیست؟

عبارت عصب کشی یا درمان مجرای ریشه برای از بین‌ بردن عفونت در هسته دندان استفاده می‌شود و دندانپزشکان به اختصار به آن اندو می‌گویند. دندان انسان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل می‌شود. بخشی که زیر کلاهک سفید دندان بوده و داخل لثه و استخوان فک قرار دارد ریشه است.اگر پوسیدگی دندان عقل به قدری پیش برود که به ریشه برسد و آن را عفونی کند چاره‌ای جز انجام عصب کشی دندان عقل نخواهیم داشت.

دندان‌های عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در زندگی در می‌آیند. در صورتی که دندان‌های عقل شما صاف رشد کنند و فکتان نیز فضای کافی برای آن‌ها داشته باشد، قادر خواهید بود بدون نیاز به کشیدنشان از آن‌ها استفاده کنید. اما بسیاری هستند که شرایط فوق را ندارند و به ناچار باید دندان‌های عقل خود را طی عمل جراحی بکشند. اگر به دنبال یک جراح خوب هستید، به مطب دکتر مژگان آزاد خواه در تهران مراجعه کنید.

اگر دندان عقل خود را نکشیده‌اید، باید مراقب پوسیدگی آن باشید. دندان‌های عقل در انتهای فک قرار دارند و غذای خورده شده که در این بخش گیر می‌کند به سختی با مسواک پاک می‌شود. همین امر می‌تواند پوسیدگی دندان عقل را تشدید و تسریع بخشد. دندان‌های عقل نیز مانند دیگر دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند و جالب است بدانید انجام عصب کشی روی دندان‌ عقل کاری بسیار دشوار است. دلیل این امر در دسترس نبودن دندان‌های عقل است که درمان آن را بسیار سخت می‌کند.

عصب کشی دندان عقل چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام عمل عصب کشی دندان عقل مانند دیگر دندان‌ها ابتدا کل دهان بی‌حس می‌شود. سپس پزشک به دقت تاج دندان را تا حدی سوراخ می‌کند که به محل عفونت برسد. در ادامه با ابزارآلاتی مانند دریل و فایل تمامی بخش عفونی تخلیه می‌شود و کل دیواره دندان در بخش ریشه تراش می‌خورد. به این مرحله پاکسازی می‌گویند.

هنگامی که پاکسازی دندان به صورت کامل انجام شد وقت پرکردن آن می‌رسد. با مواد پرکردگی دندان پر شده و در نهایت نوک آن مهر و موم می‌شود تا دیگر آلودگی به ریشه نرسد. نهایتا نیز روی تاج دندان روکشی قرار می‌دهند که فشار دندان‌های دیگر آن را نشکند.

آیا عصب کشی دندان عقل راهکاری پایانی برای درمان آن است؟

چند دلیل وجود دارد که ممکن است در صورت وقوعشان دندان عقل دوباره نیاز به عصب کشی پیدا کند:

  • همانطور که بیان کردیم مجرای ریشه باید کاملا از مواد عفونی عاری شود و هیچ باکتری عفونی در آن باقی نماند. اگر مجرای ریشه منحنی باشد یا به حدی تنگ باشد که وسایل دندانپزشکی نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند ممکن است عفونت تخلیه نشود و دندان دوباره به عصب کشی نیاز پیدا کند.
  • در برخی از موارد نادر مجرای ریشه انشعاب دارد که در نگاه اول دندا‌پزشک ممکن است متوجه آن نشود. در این صورت نیز درمان اولیه عصب کشی دندان عقل با موفقیت انجام نمی‌شود و دوباره باید برای تخلیه عفونت از انشعابات عصب کشی صورت بگیرد.
  • عصب کشی معمولا در یک جلسه انجام نمی‌شود و میان مراحل آن دوره رست یا استراحت دندان وجود دارد. شما باید دقیقا در زمانی که پزشکتان مقرر می‌کند برای عمل عصب کشی  به مطب مراجعه کنید. در غیر اینصورت درمان شکل نمی‌گیرد و دوباره مجبور به انجام عصب کشی خواهید شد.
  • در حین عصب کشی به هیچ عنوان نباید بزاق دهان وارد مجرای در حال درمان شود. در این صورت عفونت دوباره شکل خواهد گرفت.
  • ایجاد پوسیدگی جدید در دندان عقل یا شکست و از بین رفتن نیز از عواملی هستند که ممکن است درمان را به بار دوم بکشانند.

قیمت درمان ریشه دندان عقل

موارد متعددی وجود دارند که می‌توانند قیمت عصب کشی دندان عقل را تحت‌الشعاع قرار دهند. مثلا برند روکشی که روی تاج قرار می‌گیرد یا مرغوبیت مواد پرکننده می‌توانند در درمان تاثیرگذار باشند. میزان سختی کار که بستگی به عمق پوسیدگی یا نوع دندان دارد نیز در این امر تعیین‌کننده هستند. برای قیمت دقیق باید به مطب دندانپزشک  مراجعه کنید و پس از معاینه مشاوره بگیرید.

عوارض بعد از عصب کشی دندان عقل

هرچقدر هم که کار عصب کشی دقیق انجام شود باز باید در نظر داشته باشید که آن دندان ضعیف شده است و این تضعیف باعث می‌شود که دندان شما شکننده شود. پس بعد از عصب کشی دندان عقل باید مراقب باشید که مواد غذایی محکم را با انتهای لثه نخورید.

بازشدن مجرای ریشه محیط را برای ورود باکتری‌ها فراهم می‌کند و بازهم ممکن است دندان شما بپوسد. در هر صورت مراقبت از دندان پس از انجام عصب کشی بسیار ضروری است. مراقبت فقط محدود به زمان پس از بهبودی نمی‌شود و برای چند روز اولیه بعد از انجام عصب کشی دندان عقل نیز باید مراقب دندان باشید.

آیا عصب کشی دندان عقل باعث ایجاد درد و تورم می‌شود؟

عصب کشی دندان عقل ممکن است درد و تورم موقتی را در محل عمل ایجاد کند. با این حال، این درد و تورم در عموم موارد به‌طور طبیعی در عرض چند روز بهبود می‌یابد. در صورتی که درد و تورم شدید شود و یا بهبود پیدا نکند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است علائمی مانند عفونت دندانی، عفونت لثه یا عدم موفقیت در عمل عصب کشی وجود داشته باشد.

همچنین، درد و تورم پس از عصب کشی دندان عقل ممکن است با مصرف داروهای تسکین درد و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک، کاهش یابد. در هر صورت، برای کاهش این علائم و بهبود سریعتر، بهتر است به دستورات پزشک خود عمل کنید و از خوردن غذاهای سخت و داغ در مدتی پس از عمل عصب کشی خودداری کنید.

بله، پس از عصب کشی دندان عقل ممکن است پزشک شما داروهای خاصی را به شما تجویز کند تا درد و عفونت را کنترل کنید و بهبود سریع‌تری داشته باشید. برخی از داروهایی که ممکن است پس از عصب کشی دندان عقل به شما تجویز شوند عبارتند از:

  1. آنالژین‌ها: برای کنترل درد و بی‌حسی در محل عمل
  2. آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورتی که عفونت شدیدی در دندان عقل وجود داشته باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز کند تا عفونت را کنترل کند.
  3. ضد التهاب‌ها: برای کاهش تورم و التهاب در محل عمل
  4. ضد درد‌های غیر استروئیدی: برای کاهش درد و التهاب
  5. مسکن‌های قوی‌تر: در صورتی که درد شما شدید است، پزشک ممکن است مسکن‌های قوی‌تری مانند کدئین را به شما تجویز کند.

در هر صورت، برای مصرف هر نوع دارویی، بهتر است دستورات پزشک خود را کامل رعایت کنید. همچنین، در صورتی که علائم شما پس از عصب کشی دندان عقل بهتر نشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

عصب کشی دندان عقل ممکن است به دلایل زیادی به وجود بیاید. در مقاله‌ای که برای شما آوردیم گفتیم که چگونه دندان‌های عقل مانند دیگر دندان‌ها می‌پوسند و عفونی می‌شوند. سنینی که در میان آن‌ها دندان‌های عقل رشد می‌کنند را بیان کردیم و گفتیم که چگونه این سنین برای افراد می‌توانند متفاوت باشد.

در ادامه به مراحل عصب کشی پرداختیم و گفتیم که در چه صورت ممکن است دوباره به این درمان نیاز پیدا کنید. سپس اشاره‌ای کردیم به عوامل تعیین‌کننده قیمت عصب‌ کشی و ضرورت دقت بالای پزشک در انجام این عمل را توضیح دادیم. در نهایت نیز عوارض عصب کشی دندان عقل را گفتیم و تعدادی از مراقبت‌های پس از دردندان عقل از کجا آمده است؟
دندان عقل یکی از نمونه‌های تکامل بشر در طول هزاران سال است. انسان‌های اولیه استخوان‌بندی و اسکلت درشت‌تری داشته‌اند. جمجمه‌های بدست آمده نشان داده بشر اولیه سه دندان آسیای بزرگ داشته که از هر سه آن‌ها برای جویدن استفاده می‌کرده است. علت هم این بوده که غذاهای انسان‌های اولیه اغلب خام و سفت بوده و آن‌ها برای جویدن این غذا‌ها به دندان‌های آسیای بیشتر و آرواره‌های قوی‌تر نیاز داشته‌اند. به مرور با پیشرفت شرایط زندگی بشر یاد می‌گیرد غذا‌ها را بپزد. در نتیجه رژیم غذایی نرم‌تر می‌شود و کم کم نیاز به آرواره‌های قوی‌تر و دندان‌های بیشتر از بین می‌رود. در نتیجه فک انسان در کنار سایر استخوان‌ها به مرور کوچک‌تر می‌شود. بنابراین آخرین دندان آسیای بزرگ به تدریج فضای کافی برای رویش را از دست می‌دهد. در نتیجه شیوع نهفتگی در این دندان افزایش می‌یابد. هرچه جلو‌تر می‌رویم نهفتگی در این دندان شایع‌تر می‌شود. در واقع سومین آسیای بزرگ فک به تدریج در حال حذف شدن از ژنتیک انسان است.

درد عصب دندان عقل |عصب کشی دندان عقل پایین

چرا می‌گوییم دندان عقل ! ! !
معمولا جوانه دندان عقل از حدود سن ۱۱تا ۱۲ سالگی شروع به تشکیل می‌کند یعنی زمانی که عمده دندان‌های دائمی رویش پیدا کرده‌اند. بعد از شکل‌گیری دندان، فرآیند رویش آغاز می‌شود که معمولا در سن ۱۸الی ۱۹ سالگی است. چون این دندان در سنی رویش پیدا می‌کند که فرد دارد پا به مرحله بزرگسالی می‌گذارد به آن دندان عقل (wisdom tooth) می‌گویند. مشکلات فرد هم از‌‌ همان سن آغاز می‌شود. البته سن رویش دندان عقل به میزان رشد اسکلت صورت بستگی دارد. در برخی افراد در ۱۶الی ۱۷ سالگی دندان عقل تقریبا تکمیل شده ولی در برخی موارد در۲۰ سالگی هنوز ریشه‌ها کامل نشده اند.

 

دندان عقل شما نزدیک عصب می باشد !
شاید این جمله ای باشد که هنگام مراجعه برای جراحی دندان عقل از جراح بشنوید. در این مطلب به سوالات شما در مورد دندان عقل نزدیک عصب فکی تحتانی پاسخ خواهم داد.

نزدیک بودن دندان عقل به عصب یعنی چه؟
یعنی ریشه های دندان به کانال استخوانی عصب نزدیک است. گاهی ممکن است ریشه دندان عقل کاملا متصل به عصب باشد و حتی گاها عصب از بین ریشه های دندان عبور میکند.

آیا نزدیکی دندان عقل با عصب خطرناک است؟
خیر، به هیچ عنوان ، این یک حالت نسبتا شایع در دندان های نهفته فک پایین می باشد و جای نگرانی نیست.

آیا دندان نزدیک به عصب را می شود خارج کرد؟
بلی ، منتها باید با روش خاص و توسط جراح فک و صورت انجام شود.

عارضه جراحی دندان عقل نزدیک عصب چیست؟
یک عارضه شایع ، بی حسی گزگز و مورمور در ناحیه لب پایین و چانه بعد از جراحی می باشد ، که اکثرا موقتی است و بعد از چند هفته برطرف می شود.

آیا آسیب عصب باعث ناقرینگی یا اشکال در صورت می شود؟
به هیچ عنوان ، این یک عصب کاملا حسی است و نه حرکتی ، یعنی فقط شما حس میکنید و از دید دیگران هیچ تغییری در صورت شما ایجاد نخواهد شد.

آیا ممکن است آسیب به عصب دائمی باشد؟
بسیار نادر است ، اکثرا آسیب موقتی است.

بعد از جراحی چه کنیم آسیب عصب زود تر خوب شود؟
مصرف داروهای ضد التهاب مثل دگزامتازون طبق نظر و تجویز جراح بلافاصله پس از جراحی یا مدت کمی قبل از جراحی مصرف داروها و مکمل های ویتامین B مثل ب کمپلکس یا آمپول نوروبیون که حاوی ویتامین ب می باشد.
تحریک و ماساژ نواحی بی حس شده مثل لب و چانه
لیزر درمانی در مواردی که بی حسی لب طولانی شده می تواند کمک بسیار خوبی کند.

جراحی دندان عقل در  شهر کرج یک درمان دندان پزشکی رایج میباشد که مشکل بسیار از بالغین میباشد

اگر دندان عقل نزدیک عصب را جراحی نکنیم چه می شود؟
به طور کلی باقی ماندن دندان نهفته در فک خطر عفونت، التهاب لثه، آسیب به دندان مجاور، ایجاد کیست و تومور را دارد و بهتر است خارج شود. در سنین بالای ٣۵ سال و اگر دندان کاملا نهفته در استخوان باشد ممکن است جراح تصمیم بگیرد که جراحی نکند و سالانه عکس رادیوگرافی اخذ شود.

سخن آخر:
معمولا با افزایش سن ریشه دندان عقل تکمیل شده و احتمال نزدیکی ریشه دندان به عصب زیاد است. به همین علت من همیشه توصیه میکنم دندانهای عقل که فضایی برای رویش ندارند هر چه سریعتر و در سنین قبل از ٢۵ سالگی خارج شوند.
جراحی در سن کمتر از ٢۵ عوارض بسیار کمتری دارد ، با افزایش سن هم نوع استخوان تغییر می کند و هم احتمال درگیری ریشه دندان با عصب و آسیب به دندانهای مجاور بیشتر خواهد شد.

چه چیزی باعث درد دندان عقل می‌شود؟

علت اصلی آن موقعیت نامناسب دندان عقل و جمع شدن زیاد پلاک روی آن و ایجاد پوسیدگی و عفونت است.

 

دکمه بازگشت به بالا