روش های کنترل لرزش در برج خنک کننده

برج های خنک کننده ممکن است کارآمدترین راه از بین بردن گرما از یک مرکز باشند، اما مانند تمام تجهیزات مکانیکی، نویز ایجاد می کنند. این سر و صدا اغلب تحت محدودیت های سخت گیرانه در داخل کدهای ساختمان و یا الزامات پروژه است، بنابراین ضروری است که به این قوانین پایبند و اطمینان حاصل شود که سطح سر و صدا مطابق است. مناسب ترین قیمت فروش برج خنک کننده را از ما بخواهید.

انواع برج خنک کننده |برج خنک کننده خانگی

چه چیزی باعث سرد شدن سر و صدای برج می شود؟

دو عامل اصلی وجود دارد که باعث ایجاد صدای برج خنک کننده می شود:

نویز مکانیکی-صدای هر جزء مکانیکی مانند طرفداران، موتورها، جعبه دنده های عملیاتی.

صدای آب-صدای آب پاشی و افتادن درون برج.

چگونه صدای برج خنک کننده را کاهش می دهد؟

بهترین راه برای کاهش سر و صدای برج خنک کننده این است که برنامه ریزی قبل از نصب برج خنک کننده خود را. با کمی پیش فکر و طراحی متخصص، شما می توانید زمان و پول زیادی صرفه جویی کنید. در اینجا، لیست برخی از گزینه ها برای کاهش سر و صدا.

حرکت برج خنک کننده— تغییر چیدمان برج خنک کننده.

راهنمای مجرای هوا—این می تواند جهت خروجی هوای برج خنک کننده را تغییر دهد. نگه داشتن خروجی هوا فاصله مناسب از گیرنده.

موتور VFD—متناسب با یک برج خنک کننده با موتور درایو فرکانس متغیر. به این ترتیب می تواند سرعت فن و جریان هوا را کنترل کند در حالی که هنوز عملیات کارآمدی را حفظ می کند.

فن— انتخاب یک فن آرام یا فوق العاده آرام برای کاهش سر و صدا به طور فعال, مانند نام تجاری هاودن و یا Cofimco با نام تجاری فن فوق العاده آرام

نصب دیوار— نصب دیوار سد جامد یا صوتی بین برج خنک کننده و گیرنده. کاهش نویز به اندازه و محل دیوار و همچنین نحوه ساخت آن بستگی خواهد داشت

کاهش چلپ چلوپ—برای برج های خنک کننده جریان شمارنده, در نظر نصب یک چلپ چلوپ کاهش “مات”در آب طراحی شده برای جذب صداها. برج های جریان صلیب از آنجا که منطقه باران ندارد نیازی به تدتراسیون چلپ چلوپ ندارد.

تخليه تخليه— نصب یک کاهش تخلیه می تواند سطح صدا را کاهش دهد. در این حالت، اتناسیون مجموعه ای از پانل هایی است که هوا از آن عبور می کند و نویز را محدود می کند. این ها را می توان در بالا یا کنار برج خنک کننده نصب کرد. اما یک کاهش می تواند جریان هوا را به برج خفه کند و باعث کاهش عملکرد شود.

یوان هنج دارای یک بخش آکوستیک حرفه ای برای کمک به شما برای حل مشکلات برج‌ خنک کننده یا کولینگ تاور یک جز مهم برای پالایشگاه ها، نیروگاه های تولید برق و بسیاری دیگر از امکانات فرآیند صنعتی می باشد. نظارت بر وضعیت کارکرد این دستگاه و انجام کنترل مناسب ماشین آلات مزایای بسیار زیادی را برای تولید فراهم می کند.

با جلوگیری از پیش بینی و پیشگیری می توان منافع بزرگی در جلوگیری از ضررهای زمان خرابی به دست آورد. لرزش یکی از پارامترهای کلیدی است که برای ارائه هشدار زود هنگام خرابی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. برج خنک کننده کراس فلو  همانطور که از نام آن مشخص است با ورود جریان هوا به صورت عرضی در سراسر سطوح خنک‌کننده(پکینگ ها) سبب برخورد هوا و آب به صورت عمودی و درنتیجه کاهش دمای آب می‌شود.

در این مقاله، اصول لرزش به طور خلاصه شرح داده شده است و سپس بحث در مورد الزامات نظارت بر لرزش برای کاربردهای برج خنک کننده دنبال می شود. در پایان، یک راه حل بهینه برای تشخیص لرزش برای برج های خنک کننده بررسی شده است.

مبانی ارتعاش کولینگ تاورها

ارتعاش به دلیل مختل شدن تعادل به عنوان “حرکت دوره ای” تعریف می شود.
ارتعاش را می توان با موارد زیر مشخص کرد:

1- فرکانس: تعداد نوسانات در یک بازه زمانی
2- دامنه: شدت لرزش چقدر بزرگ است.
3- زاویه فاز: زمان و مکانی که لرزش اتفاق می افتد.

نمودار زیر یک شفت موتور نامتعادل را در سرعت کاری 1200 دور در دقیقه، با لرزش در 1200 دور در دقیقه یا 20 سیکل در ثانیه را نشان می دهد.از لرزشی که صحبت میکنیم با سرعت 1X جریان می یابد. فن 4 پره ای که توسط موتور هدایت می شود با سرعت CPM4800 ارتعاش می کند و شبکه دنده ای 12 دندان با همان موتور با CPM14400 ارتعاش می کند. این سه فرکانس فرکانسهای ارتعاشی مشخصه در سیستم هستند.

هنگامی که ما در مورد ارتعاش بحث می کنیم با توجه به دستورات پویا صحبت می کنیم. سرعت (به عنوان مثال X1، 2X ، 1 / 2X ، nX و … )، چرخه در ثانیه (cps) یا هرتز و دور در دقیقه فقط مربوط به سرعت کارکرد دستگاه است. اگر از شتاب سنج برای اندازه گیری لرزش استفاده شود ( به ویژه هنگامی که روی جعبه دنده نصب شده است) خروجی کلی از شتاب سنج یک سیگنال مخلوط است که فرکانس های لرزش روی هم قرار گرفته اند.

شکل موج معمولی بر اساس زمان به صورت زیر است. استخراج از سیگنال مخلوط لرزش در سیستم بسیار دشوار است.برای اینکه بفهمید وقتی ماشین چرخشی در حال لرزش است چه اتفاقی می افتد، لازم است سیگنال لرزش خام را از سنسور لرزش بازیابی کنید و سپس از یک الگوریتم پیشرفته مانند FFT (تبدیل فوریه سریع) برای انتقال شکل موج زمان استفاده کنید و به دامنه فرکانس وارد شوید. در نتیجه ، عناصر ارتعاش به مقادیر گسسته تبدیل می شوند و سپس می توان ماهیت ارتعاش را به روشی قابل درک بررسی کرد.

منابع ارتعاش در کولینگ تاورها

از فن یک موتور برای عبور هوای اجباری در برج خنک کننده استفاده می شود. بر اساس مکانیسم محرک، دو نوع فن به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند: فن های محرک گیربکس و فن های تسمه محور. یک فن محرک گیربکس، موتور در کنار سلول فن نصب می شود و فن موتور توسط شفت هدایت می شود.

در حالت تسمه محور، موتور فن توسط یک تسمه هدایت می شود. فن های گیربکس دار به طور معمول در برج های بزرگتر و فن های تسمه دار اغلب در برج های کوچکتر استفاده می شوند. این دو نوع فن در زیر نشان داده شده است.

علل خرابی در برجهای خنک کننده

ارتعاش بیش از حد، بیشتر به دلیل عدم انطباق یا عدم تعادل، می تواند باعث خرابی سریع و در نتیجه خرابی فاجعه بار شود. فن، موتور و چرخ دنده ها سه جز اصلی چرخان در برج خنک کننده هستند. آنها همچنین منبع ارتعاشات در سیستم هستند. خرابی های یک موتور می تواند ناشی از عدم تعادل موتور، عدم تغییر جهت شفت، نقص میله روتور، نقص تحمل و مشکلات پایه باشد.

گیربکس ممکن است به دلیل استرس ناشی از جریان هوا، عدم انطباق نامناسب دنده با موتور، ترک خوردگی دنده ها، عدم روغن کاری و فرسودگی یاتاقان ها، خراب شود. پره های فن نامتعادل یا خطا در پیچ تیغه از دلایل خرابی پره فن است.

کنترل ارتعاشات و مانیتورینگ

در برج های خنک کننده برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار در اثر لرزش، به طور معمول از یک سنسور ارتعاش برای اندازه گیری شدت ارتعاش دستگاه استفاده می شود. خروجی دستگاه ارتعاش برای تحریک بیش از حد سیستم استفاده می شود.

داده های ارتعاش دینامیکی خام به صورت محلی یا از راه دور در سیستم جمع آوری سیگنال بازیابی می شوند. تجزیه و تحلیل داده های بیشتر برای درک معنای داده های ارتعاش انجام خواهد شد. در صورت لزوم، می توان از روش های پیشرفته تشخیصی برای بررسی علت اصلی مشکلات استفاده کرد.

نظارت بر ماشین آلات مبتنی بر شرایط لرزش برای عملکرد بسیار مهم است. نظارت بر ارتعاش نه تنها به سالم نگه داشتن سیستم مکانیکی بلکه با حفظ یا افزایش سود تولید از طریق یک استراتژی تعمیر و نگهداری و خدماتی موثر، سطح دیگری از سود را به همراه دارد.

ضرورت استفاده از دستگاه ارتعاش در کولینگ تاورها

از تجربیات به دست آمده، محققین توصیه می کنند حداقل یک سنسور لرزش را روی جعبه دنده و / یا بلبرینگ فن نصب کنید. موقعیت های نصب سنسور در نمودارهای زیر نشان داده شده است:در فن های محرک گیربکس دار، جمع آوری داده های ارتعاش از موتور و گیربکس ترجیح داده می شود. در یک فن محرک با تسمه، مکان های جمع آوری اطلاعات ارتعاشات بر روی یاتاقان بلوک بالش داخل ، یاتاقان داخلی موتور و یاتاقان های واسطه بر روی شفت فن قرار دارد.

برج های خنک کننده معمولاً در محیط های سخت کار می کنند. شرایط سخت نیاز به دستگاههای ارتعاشی قابل اطمینان دارد تا عملکرد عملیاتی حیاتی آنها را تضمین کند. برای تضمین دقت برتر و کیفیت بالا در خروجی سیگنال لرزش، یک طراحی و مونتاژ قوی نیز لازم است.  در محاسبات برج خنک کننده انتقال حرارت و اصول انتقال حرارت تماس مستقیم، در سرمایش آب و رطوبت‌دار شدن هوا، مورد استفاده قرار می‌ گیرد

 

 

دکمه بازگشت به بالا