عمومیکسب و کار ایرانیان

طرز تهیه میرزا قاسمی و ترفند های مهم آن

طرز تهیه میرزای قاسمی

میرزا قاسمی یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای استان گیلان است که به دلیل طعم لذیذ و خاص در تمام شهرهای ایران شهرت دارد. با آموزش کامل و گام به گام پخت میرزا قاسمی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

بادمجان: ۶ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط

تخم مرغ: ۲ عدد

سیر: ۴ حبه

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

روغن و زردچوبه: به اندازه کافی

نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی

طرز تهیه میرزا قاسمی

مرحله اول

برای تهیه میرزا قاسمی مجلسی ابتدا باید بادمجان ها را سرخ کنیم، برای این کار می توان از شعله اجاق گاز یا گریل زغالی استفاده کرد. باید بادمجان ها را خوب سرخ کنیم تا پوست بادمجان ها کاملا بسوزد.

مرحله دوم

البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید، می توانید آن را بجوشانید. پس از تفت دادن بادمجان ها، اجازه دهید کمی خنک شوند، سپس به آرامی پوست آن را جدا کنید.

مرحله سوم

پس از جدا کردن پوست، بادمجان ها را در یک کاسه بزرگ بریزید، سپس با گوشت کوب آن ها را پوره کنید تا از هم جدا شوند. بعد بادمجان ها را کنار گذاشته و گوجه فرنگی ها را آماده کنید.

مرحله چهارم

گوجه فرنگی ها را به مدت 5 دقیقه در یک قابلمه آب جوش بریزید تا پوست آن به راحتی جدا شود. بعد از 5 دقیقه گوجه فرنگی ها را از آب در حال جوش خارج کنید و وقتی کمی خنک شدند پوست آن را به آرامی جدا کنید.

مرحله پنجم

تابه مناسبی را روی حرارت می گذاریم و مقداری روغن اضافه می کنیم سپس سیرها را رنده می کنیم و در روغن کمی تفت می دهیم تا نرم و سبک شوند سپس مقداری پیاز به سیر اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا سیر و پیاز یکدست شوند.

مرحله ششم

در این مرحله بادمجان ها را اضافه کرده و حدود 20 دقیقه تفت دهید سپس گوجه فرنگی های خیلی ریز یا رنده شده را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب اضافی گوجه ها کشیده شود و میرزا قاسمی داخل روغن بیفتد.

مرحله هفتم

افزودن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است اما اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد می توانید در این مرحله 1 قاشق چایخوری رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

مرحله هشتم

در این مرحله مواد میرزا قاسمی را در یک طرف تابه جمع می کنیم سپس تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه می شکافیم و بعد از اینکه خوب پخته شدند بقیه مواد میرزا قاسمی را با هم مخلوط می کنیم تا تمام شود. انجام شده. با سایر مواد کاملاً همگن است.

نکات مهم در طرز تهیه میرزا قاسمی

بادمجان کباب شده

اگر می‌خواهید بادمجان‌هایتان طعم دودی داشته باشد، حتماً آن‌ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز تفت دهید، زیرا بادمجان‌ها را در فر بوی دود نمی‌دهند. رستوران های شمالی برای کباب کردن بادمجان ها از منقل زغالی استفاده می کنند که طعم فوق العاده ای به بادمجان ها می دهد.

میرزا قاسمی برای طعم دودی بادمجان محبوب است، کسانی هستند که طعم بادمجان میرزا قاسمی را دوست ندارند. کسانی که طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانند بادمجان ها را که بوی دود نمی دهند از فر استفاده کنند.

از رب گوجه فرنگی استفاده کنید

آشپزهای عاصی فکر می کنند افزودن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی کار اشتباهی است زیرا افزودن رب گوجه فرنگی طعم اصلی میرزا قاسمی را از بین می برد و میرزا قاسمی را شبیه به رب گوجه فرنگی می کند.

البته من با این موضوع موافق نیستم زیرا رب گوجه فرنگی نه تنها طعم میرزا قاسمی را بهتر می کند، بلکه میرزا قاسمی را زیباتر می کند. در صورت تمایل می توانید رب گوجه فرنگی را از دستور فوق حذف کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

در برخی شهرها از گردو برای تزیین میرزا قسمی نیز استفاده می شود، در صورت تمایل می توانید مقداری گردو به غذای مورد علاقه خود اضافه کنید.

چرا میرزا قاسمی تلخ شد؟

شاید می دانستید که این غذای خوشمزه وقتی با علاقه آن را تهیه و سرو کنید طعم تلخی دارد. دلیل تلخ بودن میرزا قاسمی استفاده از گوجه فرنگی است که حاوی تخم مرغ است. اگر در گوجه فرنگی هایی که استفاده می کنید تخم مرغ وجود دارد. بعد از تفت دادن تخم مرغ ها را بردارید و مطمئن شوید که طعم میرزا قاسمی در آخر تلخ نباشد.

دکمه بازگشت به بالا