عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه مانتو را ست کنیم؟

عناوین نوشته پنهان سازی عناوین

اگر شماهم درگیر این سوال هستین که چگونه مانتو را ست کنیم ؟ بدون شک این پست خیلی بهتون کمک میکنه.

داشتن استایل زیبا و هماهنگی در ظاهر باعث می شود شیک تر و تاثیرگذارتر به نظر بیاییم. حتی اگر گران ترین و خوش رنگ ترین لباس ها را داشته باشیم اما اصول صحیح پوشیدن آن ها را ندانیم، نمی توانیم ظاهری آراسته داشته باشیم و قیمت مانتو اصلا به چشم نمی آید. اصول و روش های ست کردن بحث بسیار مفصل و جذابی است، که دانستن درباره آن دید ما را نسبت به رنگ ها، جنس پارچه ها، موقعیت ها و… هرچیزی که باعث بهتر دیده شدنمان می شود را باز می کند.

مانتو بیشترین سهم را در پوشش و ظاهر ما دارد. در واقع هسته ی مرکزی استایل ما را مانتو تشکیل داده است. در کنار آن شال یا روسری، شلوار، کیف و کفش و اکسسوری ها کامل کننده استایل ما هستند.

اصول ست کردن

تقریباً همه ی ما با اصول کلی لباس پوشیدن آشنا هستیم. این که لباس های کاملاً اندازه، یکرنگ و راه راه عمودی باعث بلندتر و لاغرتر دیده شدنمان می شود. یا لباس های چند لایه، راه راه افقی و رنگ روشن باعث چاق تر و کوتاه تر دیده شدنمان می شود. برای این که بدانیم چه لباس هایی و چه رنگ هایی در کنار هم، همخوانی دارند و به درستی ست شده اند ابتدا باید اصول رنگ شناسی را بدانیم.

اصول رنگ شناسی

رنگ ها تاثیرات روانی مثبت و منفی بر ما و اطرافیان ما می گذارند. رنگ ها شامل رنگ های اصلی مثل قرمز، زرد و آبی، رنگ های ثانویه مثل سبز، نارنجی و بنفش، و رنگ های ترکیبی که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه به وجود می آیند، هستند.اگر رنگ ها را به سه دسته گرم و سرد و خنثی تقسیم کنیم. رنگ های گرم و سرد خود دو دسته روشن و تیره دارند. در واقع رنگ گرم و سرد به حسی که از دیدن یک طیف رنگی به وجود می آید گفته می شود.

اصولاً رنگ های گرم مثل نارنجی، قرمز و قهوه ای رنگ های انرژی بخش هستند و رنگ های سرد مثل سبز و آبی باعث ایجاد آرامش و خونسردی می شوند.

رنگ های خنثی که امسال بسیار ترند شده اند رنگ هایی هستند که از میزان زیادی سفید برخوردارند و هیچ تمایلی به رنگ های اصلی و ثانویه ندارند. مثل رنگ های طبیعی و زمینی، خاکستری، کرمی، سفید و مشکی که رنگ های خاموش و ساده ای هستند و در استایل های کژوال بسیار دیده می شوند.

رنگ های زیادی وجود دارد که با ترکیب آن ها کنار هم می توانیم ست های زیبایی را به وجود آوریم علاوه بر سلیقه شخصی، چرخه ی رنگ با روش های متفاوت به ما کمک می کند که رنگ ها را با اصول رنگ شناسی در کنار هم استفاده کنیم.

complementary(مکمل)، analogous(مشابه)،

triadic(سه گانه)،split complementary(تقسیم مکمل)، tetradic(چهارگوشه)

:(مکمل)Complementary

در چرخه رنگ، رنگ هایی که در مقابل هم قرار می گیرند همان رنگ های متضاد هستند که رنگ های مکمل محسوب می شوند. رنگ مقابل سبز تیره، نارنجی تیره است. نارنجی مکمل رنگ سبز است و یکی از گزینه ها برای  ست شدن و ترکیب شدن هستند.

:Triadic(سه گانه)

به چرخه رنگ نگاه کنید و یک رنگ را انتخاب کنید. رنگ انتخابی را رأس قرار دهید و یک مثلث متساوی الاضلاع رسم کنید. سه رنگی که رأس مثلث قرار دارند مثل سبز با نارنجی و بنفش، با یکدیگر هارمونی می سازند و در کنار هم ترکیب خوبی به نظر می آیند.

بعد از آشنایی با رنگ ها بهتر است، دسته بندی لباس هایی را که قرار است با هم پوشیده شود تا استایل ما را بسازد، بر اساس مدل و جنس بشناسیم تا بهتر بتوانیم آن ها را با هم ست کنیم.

انواع  مدل های مانتو

مانتو دانشجویی، مانتو اداری و رسمی، مانتو اسپرت، مانتو خیابانی، مانتو مجلسی : مدل های جدید مانتو ۲۰۱۹ و سال ۹۸

انواع شال یا روسری

شال و روسری نخی، شال و روسری حریر، شال و روسری ساتن، شال و روسری ابریشمی، شال و روسری پشمی

انواع شلوار زنانه و دخترانه

شلوار جین: جین دمپا گشاد، جین راسته، جین مام استایل، جین تنگ

شلوار پارچه ای زنانه و دخترانه: دمپا گشاد، گشاد دامنی، راسته، لگ

انواع کیف زنانه و دخترانه

کیف بزرگ، کیف کوچک، کیف اسپرت، کیف مجلسی

انواع کفش زنانه و دخترانه

اسپرت، کتونی، کالج، پاشنه دار، صندل

ست های زیر را از لحاظ رنگ و مدل بررسی می کنیم.

استفاده از رنگ قهوه ای به عنوان رنگ اصلی و ترکیبش با رنگ آبی روشن، ترکیبی که در طبیعت بارها دیده شده است. شال و کفش کرم و کیف همرنگ با مانتو و شومیز استایل کاملی را تشکیل داده است.

استایل تابستانی با شلوار راسته گشاد و کفش نوک تیز که با رنگ های زمینی شکل گرفته است.

استایل کژوال با ترکیب رنگ یاسی و بنفش، رنگ بنفش با رنگ طوسی که به عنوان شلوار استفاده شده بسیار همخوانی دارد.استفاده از کتونی سفید راحتی استایل را نشان می دهد.

رنگ آبی و زرد هر دو از رنگ های اصلی و مکمل هم هستند.مانتوهای خیلی بلند با شلوار لگ ست زیبایی تشکیل می دهند.

از زیباترین مکمل های رنگ بنفش، رنگ زرد می باشد. استفاده از کیف زرد و روسری طرح دار زیبایی این استایل را بیشتر جلوه می دهد.

رنگ سبز نعنایی مانتو از رنگ های پر طرفدار پاستلی حساب می شود. استفاده از رنگ صورتی به عنوان کیف و کفش و شال علاوه بر این که، ترکیب ملیحی به وجود آورده باعث بیشتر دیده شدن طرح های مانتو نیز شده است.

این ست مرجانی (رنگ سال 2019) با مانتو عروسکی و کفش پاشنه دار ترکیب رنگ ملایمی دارد. استفاده از شلوار همرنگ کفش و روسری طرح دار، ست را کامل کرده است.

رنگ مرجانی با رنگ طوسی ترکیب بسیار شیک دارد. در این استایل فقط از دو رنگ مرجانی و طوسی استفاده شده است.چون آستین های مانتو برش دار و طرحدار است شال ساده همرنگ استایل را کامل می کند.

استایل پر هیجان با ترکیب رنگ زرشکی که نشانه انرژی است و صورتی که رنگ ملایم و آرامش بخشی است، کفش های لژ دار که خیلی محبوب هستند گزینه مناسبی برای شلوار های گشاد می باشند.

تا اینجا یاد گرفتیم که چگونه مانتو ست کنیم با شلوار هایی که داریم.

ست کردن کت و شلوار

رنگ های پاستلی رنگ های ملایمی هستند که استایل آرام و لطیفی تشکیل می دهند. استفاده از شلوار طرح دار در کنار رنگ های پاستلی ترکیب بسیار چشمگیری به وجود آورده است.کیف کمری کوچک و خوش رنگ راحتی را تداعی می کند.

نارنجی و سبز رنگ های مکمل هستند.استفاده از شومیز سفید رنگ تعادل را در این استایل حفظ کرده است.

ست کردن کت و شلوار خنک تابستانی خوش رنگ با صندل استایل زیبا و راحتی را ایجاد کرده است.

شلوار دمپا گشاد پارچه ای با کت کوتاه پارچه ای ست اسپرت و هماهنگی به وجود آورده است.

کت های چهارخونه که بسیار محبوبند با کفش کالج استایلی عروسکی به وجود آورده. ترکیب رنگ بنفش و طوسی ترکیب رنگ کاملاً دخترانه ای است.

ست کردن کت جین با شلوار مام استایل انتخاب کاملاً درستی است که با کتانی های سفید این استایل اسپرت را کامل تر کرده است.

ست کردن مانتو دامن

استفاده از رنگ سفید برای شومیز تعادل را بین دو رنگ گرم خردلی و قرمز برقرار کرده است.

استفاده از رنگ خنثی کرم برای دامن باعث زیباتر شدن مانتو طرح دار شلوغ شده است. کیف، شومیز و گوشواره نارنجی رنگ به استایل هیجان بخشیده است. پوشیدن دامن با کفش پاشنه دار استایل رسمی تر به نظر می آید.

دامن های پلیسه با صندل به زیبایی ست می شوند و مناسب بهار و تابستان هستند.

استفاده از رنگ های مشابه بنفش و سرخابی در کنار رنگ سفید ترکیب رنگ بسیار چشمگیری دارد.

استفاده از کیف حصیری متفاوت در کنار ترکیب رنگ ملایم استایل خاصی را به وجود آورده است.

ست کردن مانتو سرهمی

سرهمی اسپرت آبی با رویه قرمز ترکیبی جذاب از دو رنگ اصلی است.

انتخاب سرهمی نخی طرح دار با رویه ای تک رنگ و کفش اسنیکرز استایل تابستانی و راحتی نشان می دهد.

سرهمی نازک و خنک با ترکیب رنگ خنثی کرم و قهوه ای و رنگ گرم نارنجی استایل مناسب بهار را تشکیل می دهد.

ست کردن سارافن و شلوار

ست زیبای جلیقه و شلوار همرنگ که با کفش اسپرت استایل اسپرت و با کفش پاشنه دار استایل رسمی خواهد داشت.

در استایل های تک رنگ بهتر است از یه شال طرح دار استفاده شود تا از حالت سادگی خارج شود.

استایل اسپرت با استفاده از ترکیب رنگ مشکی سفید که ترکیب رنگ غیر تکراری است.

ترکیب جلیقه طرح دار زمینه آبی که چشم را خسته نمی کند با شلوار آبی و کیف و کفش رنگ کرم تداعی کننده حس تابستان است.

ست کردن مانتو کتی با شلوار گشاد

مانتو کتی از آنجایی که در قسمت بالاتنه کمی چسبان می‌شود٬ ترکیب خوبی با شلوارهای از بالاگشادی که اخیرا ترند شده اند می‌سازند.

 در آخر چند نکته برای سوال چگونه مانتو را ست کنیم

  • اگر مانتو در قسمت یقه و بالاتنه دارای طرح می باشد بهتر است شال و روسری خود را ساده ببندید.
  • کفش های ساده بهتر است با لباس های طرح دار و کفش های کار شده را با لباس های ساده بپوشید.
  • مشکی و سفید دوست تمام رنگ ها هستند. اگر مانتو یا یک جفت کفش مشکی یا سفید داشته باشید به راحتی می توانید ست های مختلفی بسازید.
  • کیف بزرگ مناسب مانتوهای آزاد، گشاد و پانچ و کیف کوچک با مانتوهای اسپرت، کوتاه و کتی مناسب تر است.

شما چطور مانتوهای خودتون رو ست میکنید ؟!

خیلی خوشحال میشیم ایده های شمارو در مورد ست کردن بدونیم، ممنون میشم در بخش نظرات برامون بنویسید.

ست کردن مانتو در سه سوت!

امکان ندارد تا به حال به این سوال فکر نکرده باشید که چگونه مانتو را ست کنیم؟ ست کردن مانتو با شال و روسری یکی از دغدغه های خانم های ایرانیست. البته اصول ست کردن تنها مربوط به انتخاب صحیح و هماهنگ رنگ در استایل نیست؛ و نکات دیگری نیز هستند که برای ایجاد استایل شیک و زیبا باید رعایت شوند. حتی با رعایت قواعد ست کردن می توانید ایرادهای اندام تان را هم پنهان کنید و مثلا چاق یا کوتاه به نظر نرسید!

در این راهنما در فروشگاه اینترنتی کاشانه تلاش کرده ایم تا با ایجاد یک مجموعه کامل از نمونه استایل های زیبا این دست سوال ها را یک بار برای همیشه پاسخ دهیم. خیلی راحت از جدول رنگ ها رنگ مانتو مورد نظرتان را انتخاب کنید تا مدل های شیک و صحیح از ترکیب رنگ آن مانتو را ببینید. به این ترتیب می توانید واقعا در کمترین زمان ممکن استایلی را که می پسندید بسازید. در سه سوت!

ست کردن رنگ مانتو یکی از سخت ترین و البته شیرین ترین و در عین حال ساده ترین کاری است که هر خانم ایرانی باید در آن خبره باشد. در ایران اساس استایل خانم ها بر پایه مانتو شکل می گیرد و مانتو هم در دنیایی از رنگ و طرح مختلف دوخته می شود. ما در این مطلب می خواهیم چگونگی ست کردن مانتو با شال و روسری و یا دیگر اکسسوری ها را یاد بگیریم.

یادتان باشد هر چه قدر هم که مانتوتان زیبا و شیک باشد با انتخاب شال یا روسری، شلوار و حتی کیف و کفش نامناسب می توانید یک استایل افتضاح خلق کنید! در مقابل گاهی برای مثال انتخاب یک شال مناسب می تواند زیبایی مانتوتان را دوچندان کند. در اینجا شما با انتخاب رنگ مانتوتان از جدول ست رنگ لباس کاشانه، ست های زیبا و شیک با آن رنگ مانتو را مشاهده می کنید. برای ست کردن مانتو می توانید از این استایل های زیبا الهام بگیرید. به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید شال یا خرید روسری برای مانتو خاصی دارید ابتدا این مطلب را بخوانید.

جدول ست رنگ لباس

رنگ نزدیک به مانتو تان را از جدول زیر انتخاب کنید تا نمونه ست های زیبایی از مانتو و شال و روسری مشاهده کنید:

سفید

شیری

کرمی

مانتو طوسی

دودی

مانتو مشکی

بژ

کالباسی

خاکی

مانتو آجری

نسکافه ای

قهوه ای

سبز دریایی

سبز

سبزآبی

آبی روشن

مانتو آبی

مانتو سرمه ای

یاسی

صورتی

مانتو سرخابی

گلبهی

مانتو قرمز

زرشکی

بادمجانی

مانتو بنفش

لیمویی

مانتو زرد

نارنجی

خردلی

توجه: جدول ست رنگ لباس روزانه بروزرسانی می شود و به طور مرتب استایل های جدیدی به جدول فوق اضافه می شوند.

مانتو تک رنگ ساده

مانتو در طرح های ساده تک رنگ و یا طرح دار و رنگی دوخته می شود. به طور کلی بهتر است مانتوهای ساده به رنگ خنثی را با شال و روسری رنگ گرم و یا رنگ سرد ست کنید. با این کار به استایل تان روح می بخشید. در ادامه همین مقاله به طور کامل با رنگ های خنثی و سرد و گرمی یک رنگ آشنا می شوید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مانتو رنگ پاستیلی را با شال و روسری به رنگ های طیف پاستیلی ست کنید.

مانتو ساده تک رنگ را می توانید با شال و روسری به رنگ مکمل اش هم ست کنید. برای مثال این استایل شیک و جذاب سپیده خداوردی را ببینید. ست مانتو زرد و شال هنرمندی بنفش به علت استفاده از دو رنگ مکمل نتیجه ای دلنشین را خلق کرده است.

یا از رنگ های کنار هم در چرخه رنگ استفاده کنید. به ترکیب رنگ نارنجی و زرد در استایل پاییزی نگار جواهریان دقت کنید. این دو رنگ در چرخه رنگ ها در کنار یکدیگر قرار دارند. همانطور که می بینید ترکیب این دو رنگ در استایل به دل می نشیند.

ساده ترین راه هم این است که مانتوتان را با شال و روسری همرنگ ولی کمی روشن تر یا تیره تر ست کنید. برای مثال این استایل زیبا از بهاره کیان افشار را تماشا کنید. مانتو آبی و شالی که فقط یک پرده رنگ با مانتو متفاوت است در کنار یکدیگر استایلی قابل قبول را بوجود آورده اند.

مانتو طرح دار

در مانتوهای طرح دار مانند مانتو چهارخونه و … نیز بهتر است از رنگ های استفاده شده در طرح پارچه مانتو برای شال و روسری و یا اکسسوری های تان استفاده کنید. رعایت این نکته در این استایل خاص مه لقا باقری موجب جذابیت دوچندان تیپ اش شده است. رنگ شال از درون طرح چهارخونه مانتو ایشان انتخاب شده است.

یا مثلا به این مدل زیبا نگاه کنید.

راحت ترین راه ست کردن مانتو الهام گرفتن از استایل های برتر است. با انتخاب رنگ مانتو مورد نظرتان از جدول ست رنگ لباس می توانید ترکیب رنگ های فوق العاده ای را با آن مانتو ببینید و از آنها الهام بگیرید.

ست كردن رنگ مانتو با شال و روسری

بهترین ترکیب های رنگی معمولا با توجه به ترندها و فصل های سال تغییر می کنند. بنابر این چیزی به نام بهترین ترکیب رنگ وجود ندارد! همچنین انتخاب مناسب ترین ترکیب رنگ لباس به سن ، رنگ چشم و مو و همچنین رنگ پوست خانم ها بستگی دارد. با این وجود در اینجا به برخی ترکیب رنگ لباس زنانه که دوست داشتنی و قابل قبول ترند اشاره می کنیم.

معمولا وقتی به سراغ کمد لباس خانم ها می رویم با انبوهی از رنگ های مختلف روبرو می شویم. در واقع ترکیب رنگ های بی شماری را می توان ساخت. در این بخش فقط درباره ترکیب رنگ های اصلی و فرعی صحبت می کنیم.

سفید

اگر رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده اید بهترین انتخاب در کنارش رنگ مشکی خواهد بود. همچنین می توانید رنگ سفید را با سایه های روشن و تیره مشکی ترکیب کنید.

بژ

رنگ های مشکی ، قرمز به خصوص قرمز آلبالویی و در نهایت سبز بهترین انتخاب ها برای ترکیب با رنگ بژ می باشند.

طوسی

وقتی طوسی را به عنوان رنگ اصلی انتخاب می کنید  دست تان باز است. تقریبا تمام سایه های روشن قرمز ، آبی و سبز با طوسی ترکیب جذابی می سازند.

آبی

برای ترکیب با آبی آسمانی به سراغ سایه های تیره رنگ های قرمز ، سبز ، صورتی ، بنفش ، زرشکی بروید. همچنین رنگ های سفید و قرمز هم می توانند استایل محشری بسازند.

صورتی

بهترین ترکیب رنگ لباس برای صورتی شامل طوسی ، مشکی ، بنفش ، آبی روشن و تیره و در نهایت سرمه ای می باشد.

زرد

مشکی ، قهوه ای ، قرمز ، طوسی ، سرمه ای و آبی آسمانی بهترین گزینه ها برای ترکیب با رنگ زرد می باشند.

نارنجی

برای ترکیب با رنگ نارنجی به سراغ سفید ، زرد ، سیاه و یا سبز بروید. البته ترکیب رنگ نارنجی با سرمه ای ، سبز ارتشی  و بنفش هم بی نظیر است.

مشکی

تمام رنگ های روشن می توانند با مشکی ترکیب شوند. ما سفید و بژ را پیشنهاد می دهیم.

قهوه ای

بهترین ترکیب با قهوه ای را با انتخاب رنگ سفید ، بژ ، قرمز و سبز بسازید.

قرمز

سفید ، صورتی ، بژ ، سرمه ای ، مشکی و همچنین قهوه ای بهترین انتخاب ها برای ترکیب با همه سایه های رنگ قرمز هستند. زرد لیمویی هم انتخاب خوبیست.

سبز

رنگ های بژ ، آبی روشن ، زرد ، سرمه ای ، مشکی و بادمجانی بهترین انتخاب ها خواهند بود. برای سایه های روشن تر سبز ترجیحا به سراغ سرمه ای و زرد بروید. سبز دریایی را هم با خاکی ، قرمز و سرمه ای ترکیب کنید.

همان طور که در ابتدا گفتیم هیچ قانونی برای معرفی بهترین ترکیب رنگ لباس زنان وجود ندارد. امیدواریم این پیشنهادها به شما کمک کند تا بهترین رنگ ها را از کمد لباس تان انتخاب کنید. اما اکر هنوز تردید دارید به سراغ جدول ست رنگ لباس کاشانه بروید. رنگ مانتوتان را از جدول انتخاب کنید و تصاویر ترکیب های منتخب از استایل بازیگران و مدل های معروف را مشاهده کنید.

رنگ شناسی تخصصی لباس

آگاهی از اصول رنگ شناسی برای داشتن استایل های شیک و جذاب برای هر خانمی نیازی اساسی است. به خصوص در دنیای امروز که دیگر رنگ بندی لباس یک فرد معرف شخصیت اوست! هر کسی با دیدن استایل شما به میزان آگاهی تان از دنیای رنگ ها و حس زیبایی شناسی تان پی خواهد برد. پس از دانستن اصول و اصطلاحات اولیه دنیای رنگ ها با کمی ذوق و سلیقه به خرج دادن می توانید استایل هایی دلنشین و چشم نوازی خلق کنید.

رنگ های اصلی

رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند و در واقع بقیه رنگ هایی که ما انسان ها می توانیم ببینیم! از ترکیب این سه رنگ ایجاد می شوند. از آنجا که خود این رنگ ها از هیچ رنگ دیگری تشکیل نشده اند به آنها رنگ های اصلی گفته می شود.

این یک هشدار است ۳ رنگ اصلی قرمز Red – زرد Yellow و آبی Blue هستند. این سیستم رنگ RYB نامیده می شود.

رنگ های فرعی

همان طور در تصویر مشاهده می کنید رنگ های بنفش، نارنجی و سبز رنگ هایی هستند که از ترکیب سه رنگ اصلی با یکدیگر ایجاد می شوند. به این رنگ ها رنگ های فرعی یا ثانویه نیز گفته می شوند. در دایره رنگ ها هر کدام از رنگ های فرعی در بین رنگ های تشکیل دهنده شان قرار می گیرند.

رنگ های ترکیبی

زرد-نارنجی، قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش، آبی-بنفش، آبی-سبز و زرد-سبز، این رنگ‌ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند و در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می‌گیرند.

رنگ های فرعی پرکاربرد

خوب حتما تا به حال متوجه شده اید که بی نهایت رنگ وجود دارد که از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی با نسبت های گوناگون بوجود می آید. برای مثال با تغییر نسبت های آبی و قرمز می توان به بی نهایت بنفش رسید. نکته اینجاست که رنگ ها از فرعی به بعد تنها زمانی نام گذاری شده اند که پرکاربرد باشند. برای مثال سرخابی. در نتیجه رنگ های زیبای دیگری وجود دارند که نام به خصوصی ندارند.

اینجاست که به مشخصه دیگری به نام کد رنگ می رسیم که از طریق آن می توان بقیه رنگ ها را مشخص کرد. البته بد نیست بدانید در نمونه استایل های کاشانه در بخش ترکیب شال و روسری مناسب با مانتو، تا جای ممکن به اسامی این رنگ ها اشاره می شود. بدیهی است که دانستن نام رنگ های برجسته تر برای شما کافیست و نیازی به دانستن نام رنگ هایی مانند کهربایی، سبز دریایی، لاجوردی یا همان آبی ایرانی! و … ندارید.

کدگذاری رنگ ها

از لحاظ رنگرزی و چاپ جایگزین کردن رنگ زرد در سیستم رنگ RYB با سبز Green کنترل را راحت تر می کند. البته خود سبز از ترکیب زرد و آبی ساخته شده پس در واقع زرد را در خود دارد. به این دلیل ما سیستم RGB داریم نه RYB طبیعی.

در سیستم رنگ RGB هر رنگ به شکل (RGB(0,0,0 نمایش داده می شود که اعداد داخل پرانتز به ترتیب نمایانگر میزان رنگ‌ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) هستند. در این شیوه هر کدام از رنگ‌ها می‌توانند مقداری بین 0 تا 255 داشته باشند.

روش محبوب تر برای اشاره به رنگ ها استفاده از کدهای هگزادسیمال می باشد. در این روش کد رنگ نهایی یک عدد 6 رقمی در مبنای 16 (HexaDecimal) است که در کنار علامت # قرار می‌گیرد. هر رنگ به صورت rrggbb# و با دو عدد نشان داده می‌شود که مقادیر آن‌ها از 00 تا FF است.

این یک هشدار است اعداد در مبنای 16 ارقامی بین 0 تا 15 هستند که برای رفع ابهام در خواندن دورقمی‌ها، 10 تا 15 را با حروف A تا F نمادگذاری کرده اند.

تصویر زیر به درک استفاده از این روش کدگذاری رنگ ها کمک می کند. اگر برای درک سیستم هگزادسیمال به مطالعه بیشتری نیاز دارید می توانید به مقاله اعداد هگزادسیمال به زبان ساده مراجعه کنید.

چرخه رنگ ها

حالا اگر بخواهید از این رنگ ها در استایل تان به درستی استفاده کنید باید ابتدا با چرخه رنگ ها آشنا شوید. با استفاده از چرخه رنگ ها می توانید به راحتی به هماهنگی رنگ ها با یکدیگر برای ترکیب کردن شان پی ببرید.

در واقع چرخه رنگ کمک تان می کند تا ترکیب های صحیحی از رنگ ها را در استایل تان استفاده کنید.

چرخه رنگ چیست؟

چرخه رنگ یک نمودار دایره ای است که روابط بین رنگ های مختلف را نشان می دهد. در سال 1666 سر آیزاک نیوتون اولین نمودار رنگ دایره شکل را در کتاب اش ترسیم کرده است. نیوتن یک دایره رنگی نامتقارن با هفت رنگ شامل قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش رسم کرده بود. حدود 150 سال بعد یوهان ولفگانگ گوته یک چرخه رنگ متقارن با فقط شش رنگ (حذف رنگ نیلی) ایجاد کرد. چرخه رنگ گوته مشابه چیزی است که هنوز هم از آن استفاده می کنیم. هنرمندان و طراحان مد از چرخه رنگ برای ایجاد الگوهای رنگی استفاده می کنند که جلوه بصری مطلوبی را ایجاد می کند.

این یک هشدار است برای اینکه بتوانید استایل های بی نظیری خلق کنید باید به درک خوبی از چرخه رنگ ها برسید.

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل جفت رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ روبروی هم قرار گرفته اند. در واقع اگر دو رنگ مکمل را ترکیب کنیم یک رنگ خنثی مثل خاکستری، سفید و یا سیاه بدست می آید. برای مثال زرد و آبی و یا سبز و قرمز دو جفت رنگ مکمل هستند.

یکی از رایج ترین فرمول های ست کردن، استفاده از لباس با رنگ‌های مکمل است.  قرمز و سبز، بنفش و زرد و آبی و نارنجی رنگ‌های مکمل یکدیگر هستند و بهترین ترکیب را با یکدیگر می‌سازند.

رنگ های شبه مکمل

رنگ­‌های مشابه یا شبه­ مکمل در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. به این ترتیب که یک رنگ با با دو رنگ مجاورش ترکیب می شود. باید هر سه رنگ از یک سایه رنگ انتخاب شود.

برای اینکه نتیجه ترکیبی متعادل را ایجاد کند باید هر سه رنگ از یک سایه رنگ انتخاب شود.

این یک هشدار است مارک شاگال نقاش برجسته: همه رنگ ها رنگ های همسایه شان را دوست دارند و عاشق رنگ مکمل شان هستند.

رنگها همه جا هستند. در زندگی روزمره ، دائماً با رنگ احاطه شده ایم. این رنگ ها می توانند احساسات ما را تحت تأثیر قرار دهند – احساس ما نسبت به هر کسی یا هر چیزی (برای مثال برندها) تحت تاثیر رنگ شان است. شما می توانید با بهره گیری از روان شناسی رنگ ها در استایل تان  واکنش عاطفی دیگران را جلب کنید!

در ادامه قوانین مختلف تئوری رنگ را بررسی خواهیم کرد.

تئوری رنگ چیست؟

تئوری رنگ مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ترکیب کردن رنگ هاست. این قوانین با ترکیب خلاقیت و علم به عنوان پایه اصلی برای ترکیب رنگ ها به کار می روند. طراحان لباس برای انتخاب صحیح رنگ ها برای هر استایل به تئوری رنگ تکیه می کنند. جالب است بدانید اکثر ما روزانه به شکلی ناخودآگاه بر اساس تئوری رنگ ها تصمیم می گیریم! با این وجود درک رهنمودهای تئوری رنگ می تواند به شما در بسیاری از زمینه های زندگی ، از کسب و کار تا لباس پوشیدن تان کمک کند.

پس اگر فکر می کنید کمد لباس تان به بازنگری جدی نیاز دارد و باید فکری به حال استایل و سبک لباس پوشیدن تان بکنید به شما توصیه می کنم با یاد گرفتن تئوری رنگ ها این کار را اصولی شروع کنید.

هارمونی رنگ

هارمونی رنگ به جفت های رنگی اشاره می کند که از نظر بصری دلپذیر هستند و حس نظم بصری را فراهم می کنند. ترکیب های رنگ مبتنی بر رنگ های مکمل و مشابه معمولاً هارمونی تلقی می شوند. اما ، از آنجا که انسانها بسته به سلیقه شخصی و تجارب زندگی به رنگهای مختلفی واکنش نشان می دهند ، هیچ فرمول رنگ ثابتی برای ایجاد  هارمونی رنگی وجود ندارد.

زمینه رنگ

هر رنگ هنگام مشاهده در زمینه های مختلف احساس متفاوتی القا می کند. به عنوان مثال ، یک نارنجی زنگ زده ممکن است وقتی در کنار زرد واضح قرار می گیرد کسل کننده و ملایم به نظر برسد ، اما اگر با بنفش تیره جفت شود ، رنگ نارنجی ناگهان بسیار روشن تر به نظر می رسد. دانستن این نکته گاهی یک استایل را زیر و رو می کند. فقط با انتخاب یک رنگ خاص برای اکسسوری ها!

دمای رنگ

دمای رنگ با تقسیم رنگ ها به رنگ های گرم و رنگ های سرد سروکار دارد. شناخت رنگ های سرد و گرم برای شما که می خواهید از ترکیب رنگ ها در استایل روزانه تان بهره مند شوید ضروری است.

رنگ های سرد

اگر چرخه‌ی رنگ رو از جای صحیح که در تصویر زیر مشخص کردیم به دو قسمت تقسیم کنیم رنگ ها به دو گروه سرد و گرم دسته بندی می شوند. در واقع دمای رنگ مربوط به حس روانشناسی می باشد که رنگ به ما منتقل می کند. از رنگ­ های بنفش تا سبز جزءِ رنگ­‌های سرد هستند. این رنگ ها حس سکوت و سرما را به مخاطب القاء می کنند.

رنگ های گرم

در واقع رنگ های درون آتش را رنگ گرم می نامند. رنگ قرمز، نارنجی و زرد که همگی در درون آتش وجود دارند به عنوان رنگ گرم شناخته می شود. مشخص است که از ترکیب این رنگ ها با یکدیگر نیز رنگ هایی به دست می آید که همگی گرم هستند. رنگ هایی که در نیمه گرم چرخه رنگ ها حضور دارند حس انرژی و هیجان را به مخاطب القاء می کنند.

رنگ های خنثی

رنگهای خنثی رنگ هایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگهای دیگر بوجود می آیند. این رنگ ها می توانـنـد اثرات مـثـبت یا منفی داشته باشند. به طور مثال سفید واقعا یک رنگ نیست بلکه عدم حضور رنگ باعث به وجود آمدن آن شده است. برجسته ترین رنگ های خنثی عبارتند از:

مشکی ، سفید ، خاکستری ، بژ ، قهوه ای ، شیری ، نقره ای ، برنزی ، طلایی

رنگ های خنثی نیز بر حسب احساسی که منتقل می کنند به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند.

رنگ های خنثی سرد: سفید ، شیری ، نقره ای ، خاکستری

رنگ های خنثی گرم: مشکی ، قهوه ای ، برنزی ، طلایی ، بژ

استفاده از لباس های با رنگ خنثی باعث می شود دیگران به سایر رنگ هایی که در کنار یک رنگ خنثی قرار گرفته اند توجه بیشتری کنند. البته این رنگ ها در استایل باید به صورت جزئی استفاده شوند و گرنه نتیجه خسته کننده و معمولی خواهد بود.

استفاده از چرخه رنگ ها در ترکیب لباس ها

اگر می خواهید مثل یک طراح لباس استایل های بی نظیر و به یادماندنی بسازید باید مفاهیم تئوری رنگ ها را به خوبی درک کرده باشید.

  1. با رنگ های مجاور شروع کنید

رنگ های مجاور در چرخه رنگ کنار یکدیگر قرار دارند و شدت رنگ یکسانی دارند. برای خلق یک استایل دلنشین ابتدا از کمد لباس تان رنگی را بردارید که حس خوبی نسبت به آن دارید. مثلا بنفش! حالا دو رنگ مجاور بنفش یعنی بنفش آبی و آبی را به استایل تان اضافه کنید.

یک نمونه دیگر از ترکیب رنگ های مجاور در چرخه رنگ را می توانید در استایل زیر ببینید. ترکیب چشم نواز بنفش، قرمز و قرمز نارنجی!

  1. با رنگ های مکمل استایل بسازید

رنگ های مکمل در چرخه رنگ روبروی یکدیگر قرار دارند. قرار دادن این رنگ ها در کنار یکدیگر نتیجه مطلوبی خلق می کند. برای نمونه به این ترکیب دلنشین آبی و نارنجی دقت کنید.

  1. از اکسسوری هایی استفاده کنید که مطابقت ندارند

اگر قصد ندارید یک استایل مونوکروم یا تک رنگ بسازید ، نگران تطبیق کمربند با کیف دستی و کفش خود نباشید.

این اکسسوری های کوچک در واقع مکانی عالی برای تجربه رنگ های روشن هستند.

  1. از رنگ های خنثی استفاده کنید

رنگ های خنثی یک پایه عالی برای کار با رنگ های روشن تر هستند ، اما همچنین می توانند با هم نیز ترکیب شوند. ترکیب رنگ ها در استایل فقط محدود به رنگهای جسورانه نیست.

رنگهای خنثی مانند قهوه ای ، سیاه ، آبی تیره و سفید تقریباً همیشه خوب ترکیب می شوند ، بنابراین از پوشیدن شلوار مشکی با کفش های قهوه ای نترسید.

  1. از جین به عنوان یک رنگ خنثی استفاده کنید

جین را یک رنگ خنثی در نظر بگیرید ، به این معنی که می توانید آن را با هر رنگ دیگری (از جمله آبی) مخلوط کنید و احتمالاً نتیجه عالی به نظر می رسد.

حتی سایه های مختلف یک رنگ جین هم می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

  1. کمد لباس تان را مطابق چرخه رنگ بچینید

با مرتب کردن کمد خود بر اساس چرخه رنگ ، فرایند انتخاب یک لباس را ساده کنید. هماهنگی رنگ کمد شما پیدا کردن دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستید آسان می کند. لباسی را که می خواهید بپوشید در کنار سایر وسایل کمد خود نگه دارید. اینطوری بهتر می توانید قضاوت کنید که کدام گروه رنگ ها با رنگ اصلی شما بهترین ترکیب را می سازند.

هر فصل رنگ مخصوص به خودش را برای انتخاب لباس دارد. اگر شما از رنگ های بهاری در فصل زمستان استفاده کنید خودتان متوجه یک تضاد عجیب در استایل تان میشوید. اگر بر اساس هر فصل رنگ لباس تان را انتخاب کنید تاثیر مثبتی روی تیپ و استایل تان خواهد داشت.

رنگ های مناسب فصل بهار

صورتی یک رنگ بهاری است که در شکوفه های این فصل به خوبی دیده میشود. صورتی رنگی ملایم و زیبا است که هم خانم ها و هم آقایان میتوانند از آن استفاده کنند مثلا خانم ها یک مانتوی صورتی و نخی برای روزهای بهاری داشته باشند. رنگ زرد نشان دهنده تابش خورشید و رنگی نشاط آور و انرژی بخش است که برای فصل بهار مناسب است. رنگ زرد را میتوان بمب انرژی دانست که میتواند در فصل بهار استایلی زیبا و شاد به شما ببخشد.

رنگ های مناسب فصل تابستان

همانطور که میدانید آبی رنگی سرد است و بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان است, آبی روشن به خوبی با سفید و یا زرد ست میشود و ترکیبی ایده آل می سازد.

رنگ سبز هم همان رنگ دوست داشتنی که در طبیعت فصل تابستان دیده میشود, پیشنهاد میکنم از رنگ سبز حتما در استایل تابستانی تان استفاده کنید. رنگ سبز روشن را میتوانید با شلوار جین سرمه ای ست کنید.

رنگ های مناسب فصل پاییز

قرمز و نارنجی رنگ های گرمی هستند که طراحان لباس برای لباس های پاییزه پیشنهاد میکنند. رنگ قرمز فوق العاده جذاب است و با رنگ های مشکی و سرمه ای ست میشود.

در فصل پاییز میتوانید با یک مانتو پاییزه یا یک پلیور قرمز یا نارنجی رنگ حسابی خوشتیپ و جذاب شوید. شال کرپ حریر کرم رنگ بهترین انتخاب برای همراهی با این مانتو قرمز زیبا بوده است و نتیجه واقعا به دل می نشیند.

رنگ های مناسب فصل زمستان

رنگ های خاکستری و آبی تیره از مناسب ترین و پرطرفدار ترین رنگ ها برای فصل سرد زمستان هستند .

چگونه مانتو را ست کنیم؟

دو راه برای ست کردن مانتو پیش روی شماست. اولین راه یادگرفتن تئوری رنگها و آشنایی با ترکیب رنگ های اصولی و صحیح است که ما در این راهنما همه آنچه را باید یاد بگیرید برای تان گردآوری کرده ایم. راه ساده تر استفاده از جدول ست رنگ لباس است.

چگونه از جدول ست رنگ لباس استفاده کنیم؟

به راحتی رنگ مانتوتان را از جدول انتخاب کنید تا مجموعه ای بی نظیر از تصاویر مختلف ست کردن رنگ های مختلف با مانتو مورد نظرتان را مشاهده کنید. به این ترتیب به راحتی می توانید از این استایل های جذاب برای استایل تان الهام بگیرید.

قوانین ترکیب رنگ ها در استایل چیست؟

اگر بخواهید از رنگ ها در استایل تان به درستی استفاده کنید باید ابتدا با چرخه رنگ ها آشنا شوید. با استفاده از چرخه رنگ ها می توانید به راحتی به هماهنگی رنگ ها با یکدیگر برای ترکیب کردن شان پی ببرید. معمولا ترکیب های رنگی مبتنی بر رنگ های مکمل و یا مشابه از لحاظ بصری دلپذیرتر هستند.

رنگ های مکمل در لباس کدامند؟

رنگ های مکمل جفت رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ روبروی هم قرار گرفته اند. برای مثال زرد و آبی و یا سبز و قرمز دو جفت رنگ مکمل هستند. یکی از رایج ترین فرمول های ست کردن در استایل، استفاده از لباس با رنگ‌های مکمل است.

دکمه بازگشت به بالا