کاربرد آجر ده سوراخ

یکی از مصالح کاربردی در صنعت ساختمان آجر است. آجر استفاده شده در ساخت‌وساز انواع متفاوتی دارد. بر حسب تفاوت‌هایی که در ویژگی‌های فنی میان این آجرها وجود دارد، هر آجری نام و مشخصات منحصر به‌فردی دارد. مثلا یا . یکی از انواع آجرهای پرکاربرد، است. این آجر با نام‌های آجر لفتون و آجر ده سوراخ و همچنین آجر سوراخ‌دار شناخته می‌شود. در ادامه در این مطلب از وبلاگ ، با دیگر ویژگی‌های این نوع آجر آشنا می‌شویم.

آجر لفتون یا آجر سوراخ چیست؟

آجر سوراخ نوعی آجر است در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متنوعی دارد. به زبان ساده، به آجری که به وسیله سوراخ‌های ایجاد شده در پیکره آن در حدود ۲۵ درصد از حجم آن کاسته شده باشد، آجر لیفتون یا آجر سوراخ می‌گوییم. بنابراین علت این نام روشن است و به‌خاطر سوراخ‌های آن است. به صورت کلی در سطح آجرهای لیفتون ۱۰ سوراخ وجود دارد.آجر لفتون از موادی مانند خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز تشکیل شده است. البته باید بدانید که بیشتر تولید این مدل آجر با خاک رس است. چرا که قیمت آجر لفتون شیل یا آجر لفتون نسوز بسیار بالاتر از آجر لفتون رسی است.

Application of ten-hole brick

چرا آجر لفتون، سوراخ دارد؟

می‌دانیم که در صنعت ساختمان، سبکی و مقاومت دو عامل مهم هستندجهت مشاهده فیلم، عکس اجر در مدل های مختلف میتوانید در آپارات ما را دنبال کنید. هرچه مصالح مورد استفاده مقاومت بالاتر و در عین حال، وزن کمتری داشته باشند، کیفیت ساختمان بیشتر می‌شود. به صورت کلی وزن آجرها زیاد است. چرا که خاک رس به صورت فشرده پخته شده و سنگینی آن به وضوح عیان است.همچنین علاوه بر وزن، مواد اولیه مصرفی آجرها بسیار زیاد است.بر روی همه‌ی این‌ها هزینه حمل‌ونقل را هم اضافه کنید! سوراخ‌کردن آجر باعث می‌شود که با حفظ مقاومت و کارایی، از وزن آن کاسته شود و در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی گردد.

همچنین در فرایند خشک شدن و پختن آجر، سوراخ‌های آن به انجام درست و کامل این دو فرایند کمک می‌کنند.یکی دیگر از دلایل مفید بودن سوراخ‌های آجر لفتون، این است که چسبندگی ملات را افزایش می‌دهد. چرا که در هنگام آجرچینی، مقداری ملات به داخل سوراخ‌های آن نفوذ کرده و باعث چسبندگی بیشتر ملات و آجر می‌شود. این ویژگی مقاومت آجر در برابر جابه‌جایی را افزایش داده و اثر نیروهای جانبی را کاهش می‌دهد. همین موضوع را در نیز شاهد هستیم.

مزایا و کاربردهای آجر سوراخ

از کاربردهای آجر سوراخ استفاده از آن برای ساخت دیوارهای حائل و غیرحائل است. همچنین بخاطر مقاومت بالایی که دارد، برای ساخت دیوارهایی که متحمل وزن بالایی هستند نیز مناسب است. چرا که می‌توان بخاطر وجود سوراخ‌هایش، آن را با میلگرد مسلح کرد.برخی از مزایای اصلی آجر لیفتون را با هم مرور می‌کنیم. مزیت اول و مهم آجر سوراخ، استحکام و مقاومت بالای آن است. همچنین این آجرها در برابر یخ‌زدگی و سرمای شدید مقاومت دارند.

به عبارتی در تغییرات دمایی، دچار شکستگی نمی‌شوند. تراکم آجرهای سوراخ‌دار مناسب بوده و دانه‌بندی آن به دلیل آسیاب پودری، یکنواخت است. رنگ آجرهای لیفتون طبیعی است و در برابر اشعه خورشید مقاومت دارد. همچنین در برابر آتش‌سوزی و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. مزیت دیگر آجر لیفتون قیمت مناسب آن است. چرا که با وجود سوراخ آن و کاهش وزن آجرها، هم تولید و هم حمل‌ونقل آن به‌صرفه است.

عوامل مؤثر بر قیمت آجر سوراخ

آجر سوراخ نیز مانند بقیه مصالح ساختمانی از عوامل متنوعی تأثیر می‌پذیرد و قیمت آن کاملاً واب به‌طورکلی یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز و عمران آجر سوراخ دار است. آجرهایی که در ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شوند تنوع و مدل‌های زیادی دارند. آجر سوراخ‌دار هم از این قاعده مستثنی نیست.

هر آجری ویژگی‌ها و مشخصات فنی یا بعضاً اسم‌های متفاوت زیادی را دارند که همین مسائل باعث ایجاد وجه تمایز بین مدل‌های مختلف می‌شود. از دیگر نام‌های آجر سوراخ دار می‌توان به آجر بهمنی، آجر لفتون و یا آجر ماشینی اشاره کرد.نام آجر سوراخ‌دار را از روی ظاهرش انتخاب کرده‌اند که دارای ۸ تا ۱۰ سوراخ بر روی هر آجر می‌باشد. از مزایای اصلی آجر سوراخ دار همین حفره یا سوراخ‌ها بر روی سطح آجر است که وزن این محصول را کاهش داده‌اند و قیمت این نوع آجر را هم نسبت به سایر آجرها کمتر کرده است.

همچنین باتوجه‌به وزن کم آجر سوراخ دار این محصول در جابه‌جایی هم کار را برای نیروهای حمل‌ونقل آسوده‌تر می‌کند.از آجر بهمنی در می‌توان در ساخت دیوارهایی با فشار بار کم استفاده کرد به‌طوری‌که با چیدن آجرها به‌صورت پازلی تحمل فشار هم برای این محصول کمی بالاتر از حد معمولش خواهد رفت.

مواد تشکیل‌دهنده آجر بهمنی یا همان لفتون از ترکیب خاک‌های رس، شیل و نسوز هستند که بهترین مواد اولیه برای محسوب می‌شوند. یکی از دلایل قیمت اقتصادی آجر سوراخ‌دار استفاده بیشتر خاک رس نسبت به دو ماده دیگر یعنی خاک شیل و نسوز می‌باشد.از سوی دیگر هم قیمت آجر خاک شیل و نسوز کمی بالاتر از آجری است که بیشترین ماده تشکیل‌دهنده‌اش از خاک رس می‌باشد است.نحوه تولید آجر ماشینی به دو شکل دو طرف نما و سه طرف نما می‌باشد که از آن‌ها برای نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

آجر سوراخ دار یا آجر لفتون چیست؟

در صنعت ساخت‌وساز دو عامل وجود دارد که همیشه مهم و حائز اهمیت بوده‌اند و آن سبکی و مقاومت است. هرچقدر مصالح سبک‌تر باشند و از سوی دیگر مقاومت بیشتری را تحمل کنند کیفیت ساخت سازه ما بالاتر رفته و در برابر زمین‌لرزه و حوادث این‌چنینی مقاوم‌تر خواهد بود.اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت سنگین بودن آجرها می‌باشد.

یکی از دلایل اصلی سنگینی آجرها پخته‌شدن خاک رس به‌صورت فشرده است که باعث بالارفتن وزن آجرها می‌شود. جدا از این مورد، باقی مواد به‌کاررفته در ساخت آجر هم وزن آجر سوراخ‌دار (آجر لفتون) را بالا می‌برند که این یک نکته منفی برای این مدل از آجر به‌حساب می‌آید.حال اگر با تمام این تفاسیر هزینه‌های حمل‌ونقل را هم به این نکات گفته شده اضافه کنیم، خرید آجر به‌هیچ‌وجه برای سازندگان مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. آجر سوراخ دار یا آجر بهمنی ساخته شده است تا هم وزن آجر را پایین‌تر بیاورد و هم از لحاظ فنی و کارایی چیزی به محصول اولیه بیفزاید.

آجر لفتون یا همان آجر ماشینی به آجری گفته می‌شود که دارای سوراخ‌های متعددی بر روی سطح خودش می‌باشد و یک‌چهارم از حجم کلی آجر نسبت به آجر معمولی کاسته شده است. همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم آجر سوراخ‌دار از خاک رس و شیل و نسوز تشکیل شده است.آجر لفتون را بدون نیاز به نماسازی می‌توان در فرایند ساخت دیوارسازی به‌خصوص دیوارهای خارجی استفاده کرد. دیوارهایی که با آجر سوراخ دار ساخته شده‌اند تفاوت چندانی با دیواری که با آجرنمای رسی ساخته شده ندارد.

آجر لفتون رنگ‌های متنوعی داشته و دست مشتری را هنگام خرید باز گذاشته است. از رنگ‌های مطرح و پرفروش آجر بهمنی می‌توان به زرد، قرمز، گلبهی اشاره کرد. اما مناسب‌ترین قیمت را دو رنگ زرد و قرمز دارا هستند که برای سازندگان به‌صرفه‌تر خواهد بود.آجر سوراخ‌دار بین ۸ تا ۱۰ سوراخ می‌باشد که قطر هر سوراخ به طور متوسط ۲ الی ۳ سانتی‌متر است. البته در آجرهای سه طرف نما یا به گل قطر این سوراخ‌ها به ۵ سانتی‌متر هم می‌رسد.

آجر ماشینی علاوه بر این که مقاومت خوبی را دارا هستند، در برابر سرما و یخ‌بندان هم بسیار خوب و مناسب عمل می‌کنند. در واقع آجر سوراخ دار با تغییرات دمایی و محیطی سازگاری بالایی داشته و در مرور زمان دچار فرسودگی یا شکستگی نمی‌شود.تراکمی که آجر بهمنی دارد بسیار یکنواخت بوده و قادر به تحمل اشعه خورشید و گرمای بسیار زیاد است. دانه‌بندی آجر سوراخ‌دار باتوجه‌به آسیاب پودری سطح صاف و سفت‌وسختی را به این آجر بخشیده است که همین مسئله مقاومت آجر ماشینی را بالا می‌برد.

علت وجود حفره بر روی آجر سوراخ‌دار چیست؟

آجر بهمنی به دلیل داشتن حفره‌های نسبتاً زیادی که بر روی سطح خودش دارا است به آجر سوراخ دار یا ده سوراخ هم مطرح شده است. دلایل زیادی برای ایجاد این حفره‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

کاهش وزن آجر و سبک‌تر شدن سازه، عمل‌کردن به‌عنوان عایق صدا و حرارت با پرشدن حفره به‌وسیله ملات، کاهش استفاده از مواد اولیه در ساخت آجر بهمنی باتوجه‌به سوراخ‌هایی که دارد و در نهایت بالارفتن استحکام ساختمان که مهم‌ترین مورد می‌باشد.این سوراخ‌های موجود بر روی سطح آجر ماشینی باعث نغز پخت شدن آجر و یکدست شدن قسمت‌های درونی محصول می‌شود.

این اجر به دلیل اینکه ترکی بر روی سطحش وجود ندارد مناسب برای استفاده در مکان‌هایی است که مقاومت زیادی لازم دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا این محصول آب رو از داخل خودش به داخل دیوار نفوذ ندهد و بعدها دیوار نم پیدا نکند.علت ایجاد سوراخ در این آجر، کاهش وزن آجر، عایق‌بندی و ایجاد خلاء است. حدود قیمت آجر 10 سوراخ از 300 تومان شروع می شود. شما می توانید برای خرید آجر ده سوراخ و یا اطلاع از قیمت اجر ده سوراخ در انواع مختلف با ما در ارتباط باشید.

انواع آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار یا همان آجر بهمنی در چند مدل مختلف تولید می‌شود که در ادامه انواع آن را به کاربرهایشان برایتان توضیح خواهیم داد.

آجر سوراخ‌دار قالب کوچک

آجرهای لفتونی که قالب کوچک دارند معمولاً به رنگ زرد تولید می‌شوند و بیشترین مورداستفاده آنها در طاق زنی می‌باشد. آجر بهمنی قالب کوچک بیشتر در جنوب کشور و شهرهای گرمسیر استفاده می‌شود. آجر سوراخ‌دار قالب کوچک در سایز ۵×۹×۱۹ سانتی‌متر تولید می‌شود. وزن آجرهای لفتون کوچک حدود ۸۰۰ گرم می‌باشد.

آجر سوراخ‌دار قالب بزرگ

آجر لفتون قالب بزرگ ۱۰ سوراخ نیز خودش به دو شکل تولید می‌شود. یکی به شکل توکار و دیگری به شکل نما.از مدل توکار در پشتکار و از مدل نما در نماکاری استفاده زیادی می‌شود. لفتون قالب بزرگ بیشتر در شهرهای شمالی کشور و پربارش استفاده می‌شود. آجر سوراخ دار بزرگ هم ۵٫۵×۱۰×۲۱٫۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. وزن تقریبی آجر لفتون بزرگ نیز چیزی حدود یک کیلو و صد گرم می‌باشد.این آجرها در انواع درجه یک و دو به مشتریان ارائه می‌شود. منظور از درجه یک آجری است که توسط دستگاه خشک شده است و منظور از درجه‌دو هم اجر ماشینی است که توسط نور خورشید خشک شده است.

آجر سوراخ‌دار دوقولو

آجر لفتون دوقولو از آن دسته آجرهایی محسوب می‌شود که به قول گفتنی نتوانست به آن چیزی که حقش به دست یابد. این اجر بهمنی با این که جزو مفید و پرکاربردی محسوب می‌شود؛ اما کمتر موردتوجه قرار گرفته است. آجر لفتون دوقلو شباهت زیادی با آجر قالب کوچک دارد؛ اما در قسمت عرضی به شکل دوبل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.زمانی که به تولید می‌رسد، اندازه برش تغییر پیدا می‌کند و دستگاه یا قالب برای ما لفتون دوقولو تولید می‌کند.

آجر سوراخ دار سه طرف نما (آجر عراقی)

آجر لفتون عراقی یا آجر بهمنی سه طرف نما، محصولی است که قبلاً به درخواست کشور عراق تولید می‌شده است و سفارشی بود. یکی از دلایلی که نام این آجر بعدها به این نام تغییر کرد همین مسئله بود.سایز اسمی این محصول که همه با این ابعاد به رسمیت می‌شناسند معادل ۷×۱۱×۲۳ سانتی‌متر می‌باشد. اما سایز واقعی آجر سوراخ دار سه طرف نما ۷×۱۰٫۵×۲۲٫۵ سانتی‌متر می‌باشد. در هر مترمربع ۳۶ عدد از این آجر قابل‌استفاده خواهد بود.آجر لفتون عراقی کاربرد بسیار زیادی در دیوارهای سوله و نما دارد.

آجر سوراخ‌دار چهار طرف نما

از جمله آجرهای پرمصرف برای نمای مدرسه و یا استفاده در دیوارکشی باغ و ویلا و یا محوطه همین آجر ماشینی چهار طرف نما می‌باشد.ابعادی که برای این آجر لفتون استفاده می‌شود معادل ۵٫۵×۱۰×۲۲ سانتی‌متر بوده و وزن هر عدد از این آجر ماشینی نیز معادل ۱۲۲۰ گرم می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا