کنترل لرزش در کولینگ تاور

عیب‌ یابی برج خنک‌ کننده شامل مجموعه اقدامات بررسی و واکاوی است که کاربر برج خنک‌ کننده باید به آن آشنایی داشته باشد تا در موقع لزوم بتواند مشکل و ایراد دستگاه برج خنک‌ کننده را تشخیص و نسبت به رفع آن اقدام کند. با بازرسی‌ های روزانه، هفتگی و سالانه از بخش‌ های مختلف دستگاه ضمن اقدامات پپیشگیرانه، می‌ توان مشکلات احتمالی ایجاد شده در را در مرحله ابتدایی تشخیص داد و قبل از تخریب گسترده دستگاه نسبت به رفع آن اقدام نمود. در هنگام فروش برج خنک کننده برخی از موارد عیب یابی به خریدار توضیح داده خواهد شد.

پس از به وجود آمدن مشکل هم با طی پروسه عیب‌ یابی پکینگ برج خنک کننده می‌ توان دلیل مشکل را تشخیص و نسبت به اقدام نمود. در این مقاله از به نحوه عیب‌ یابی کولینگ تاور و دوره‌ های زمانی بازرسی بخش‌ های مختلف برج خنک‌ کننده خواهیم پرداخت. قیمت پکینگ نت اسپلش را فقط از تبادل گستر هیراد بخواهید.

دوره‌ های زمانی مناسب بازرسی برج خنک‌ کننده

در جدول عیب‌ یابی برج خنک‌ کننده، عیب‌ ها و مشکلات قسمت‌ های مختلف برج به همراه دوره‌ های زمانی مناسب برای بازرسی و بررسی آن بخش‌ ها نشان داده شده است.

جدول زمانبندی بازرسی کولینگ تاور

  • بررسی مسدود شدگی
    صفحه مکنده، قطره‌ گیرها، پکینگ‌ ها (هفتگی)
  • کنترل صدا و لرزش غیر عادی
    فن و فن گارد، الکتروموتور، و محافظ آن، سیستم کاهش سرعت (روزانه) قسمت‌ های سازه (سالیانه)
  • بررسی پیچ‌ ها، خارها و جای خارها
    فن و فن‌گارد، الکتروموتور، شفت اصلی و محافظ آن، سیستم کاهش سرعت (روزانه)
  • روغن‌کاری و گریس‌کاری
    الکتروموتور، سیستم کاهش سرعت (هر وقت لازم بود)
  • کنترل آب بندی روغن
    سیستم کاهش سرعت (ماهیانه)
  • کنترل سطح آب
    تشت آب سرد (روزانه)
  • کنترل نشت آب
    تشت آب سرد، شیر شناور (هر نیم سال)
  • سفت کردن پیچ‌ های شل شده
    فن و فن گارد، الکتروموتور، شفت اصلی و محافظ آن، سیستم کاهش سرعت (هر نیم سال)
  • بازرسی و تعمیر جهت استفاده مجدد
    فن و فن گارد، شفت اصلی و محافظ آن، قسمت‌ های سازه (سالیانه)
  • رنگ آمیزی مجدد
    قسمت‌ های سازه، بدنه، نردبام (هر وقت لازم بود)
  • بازرسی کلی
    تمامی قسمت‌ های مختلف برج خنک‌ کننده (روزانه)

تشخیص مشکلات سیستم برج خنک‌ کننده

الف) صدای غیر عادی الکتروموتور

  • موتور تک فاز کار می‌ کند
    موتور را خاموش کنید و سعی کنید دوباره آن را روشن کنید؛ اگر موتور در حالت تکفاز باشد هرگز روشن نخواهد شد.
  • اتصال اشتباه سیم‌ های موتور
    برای عیب‌ یابی برج خنک‌ کننده، موتور را خاموش کنید و سعی کنید دوباره آن را روشن کنید؛ اگر موتور در حالت تکفاز باشد هرگز روشن نخواهد شد.
  • بلبرینگ‌ ها
    روغنکاری را چک کنید؛ بلبرینگ‌ های خراب را تعویض کنید.
  • جریان برق متعادل نیست
    ولتاژ جریان هر سه خط را چک کنید و اگر لازم است آنها را اصلاح کنید.
  • فاصله هوایی یکنواخت نیست
    برای مشخص کردن عیب‌ها در کولینگ تاور، یاتاقان‌ ها و تماس‌ های تکیه گاهی را کنترل نمایید.
  • روتور بالانس نیست
    مجدداً بالانس نمایید.
  • فن خنک‌ کننده به حفاظ گیر می‌ کند
    فن را دوباره نصب و یا تعویض نمایید.

ب) ارتعاش غیر عادی در سیستم فن

  • فن اشکال دارد
    برای عیب‌ یابی در کولینگ تاور، باید مطمئن شوید که تیغه‌ های فن به درستی سوار شده‌ اند. عددهای تطابق را چک کرده و اطمینان حاصل کنید که همه تیغه‌ ها به میزان درستی که دستگاه امنیتی اجازه می‌ دهد از مرکز فاصله گرفته‌ اند. تمامی تیغه‌ ها بایستی دارای گام یکسان باشند. روی تیغه‌ ها را نیز از زوائد پاک کنید.
  • موتور اشکال دارد
  • برای عیب‌ یابی سیستم کولینگ تاور، بار را از موتور بردارید و آن را روشن کنید. اگر موتور هنوز ارتعاش می‌ کند، راست بودن محور و یا بالانس بودن میله روتور را چک کرده، سپس شفت را تعویض و یا روتور را بالانس نمایید.

ج) جهت دَوران اشتباه

  • ترتیب فازها اشتباه است
    هر دو سیم از سیم‌ های اتصالی به موتور را جابجا کنید.

د) الکترو موتور شروع به کار نمی‌کند

  • عدم وجود برق در پایانه‌ های موتور
    برای تشخیص عیب‌ در برج خنک‌ کننده، جریان برق به استارتر را چک کنید، هرگونه اشتباهی در اتصالات بین دستگاه کنترل و موتور را اصلاح کنید. اتصالات استارتر موتور و مدار کنترل را چک کنید. بار اضافی را از مدار بردارید، اتصالات را ببندید و کلیدهای خراب و سوخته را عوض کنید. اگر برق در همه سیم‌ ها وجود نداشته باشد، باید مطمئن شوید که قطعات بار اضافه یا مدار کوتاه در شرایط مناسب قرار دارند.
  • اتصالات اشتباه
    برای تشخیص مشکلات در برج خنک‌ کننده، بوسیله دیاگرام‌ های سیم‌کشی، موتور و اتصالات را کنترل کنید.
  • ولتاژ کم
    ولتاژ نوشته شده بروی برچسب را با منبع برق مقایسه نمایید. سپس ولتاژ پایانه موتور را چک کنید.
  • وجود مدار باز در سیم‌پیچی موتور
    سیم‌ پیچی استاتور موتور را چک کنید تا مدار بازی وجود نداشته باشد.
  • گیر کردن موتور و یا سیستم فن
    موتور را از بار جدا کنید، موتور و چرخدنده کاهش سرعت را برای یافتن علت این مشکل بازرسی نمایید.
  • عملکرد نامناسب روتور
    ببینید که آیا محورها یا رینگ‌ ها شکسته‌ اند.

ه) صدای غیر عادی سیستم کاهش دور

  • یاتاقان‌ ها
    اگر نو هستند، بعد از یک هفته کار باید چک کنید که آیا صدا قطع می‌ شود یا نه. همچنین اگر لازم شد آن را تعویض نمایید.
  • پولی‌ ها
    تنظیمات پولی‌ های محرک و متحرک را چک نمایید و در صورت لزوم تغییر دهید.
  • پیچ و مهره‌ ها شل شده‌ اند
    پیچ و مهره‌ ها را در تمام قسمت‌ ها و نگهدارنده‌ های مکانیکی سفت کنید.
  • تسمه‌ ها
    در صورت ساییده شدن تسمه‌ ها، آنها را تعویض نمایید.

و) الکتروموتور داغ می‌شود

  • ولتاژ اشتباه یا ولتاژ نا متعادل
    مقدار ولتاژ و جریان همه سه سیم را مطابق با برچسب چک نمایید.
  • اضافه بار
    برای عیب‌ یابی، گام پره‌های فن را چک کنید. ممکن است نیروی مقاومی در سیستم محرک فن بوجود آمده باشد.
  • دور موتور اشتباه
    منبع قدرت را با برچسب مقایسه نمایید. مقدار دور موتور و نسبت پولی‌ ها را چک کنید.
  • روغنکاری بیش از حد بلبرینگ‌ها
    برای عیب‌ یابی کولینگ تاور، گریس اضافی را پاک کنید. سپس موتور را با سرعت لازم به حرکت در آورید تا روغن اضافی خارج شود.
  • ساییده شدن روتور به داخل شکاف استاتو
    اگر ناشی از ماشین‌ کاری ضعیف نیست، یاتاقان پوسیده را تعویض کنید.
  • روانساز نامناسب در یاتاقان
    در این حالت باید روانساز نامناسب را با روانساز صحیح جایگزین کرده، در ادامه به دفترچه راهنمای موتور نگاه کنید.
  • باز بودن یک فاز
    برای تشخیص مشکل در برج خنک‌ کننده، موتور را خاموش کرده و سعی کنید تا دوباره آن را روشن کنید. اگر موتور تک فاز باشد هرگز روشن نخواهد شد. سیم‌ های کنترل و موتور را چک کنید.
  • تهویه ضعیف
    در این حالت موتور را تمیز کنید و دریچه‌ های تهویه را چک نمایید. اکنون اجازه دهید تا تهویه کافی در اطراف موتور صورت پذیرد.
  • سیم پیچی اشتباه
    میزان جریان برق را با اهم متر چک نمایید.
  • خراب شدن محافظ آمپر
    تعویض کنید.
  • خمیدگی محور موتور
    آن را راست کنید و یا شفت را عوض کنید.
  • گریس‌کاری ناکافی
    محفظه را باز کرده و سپس یاتاقان‌ ها را دوباره گریس‌ کاری کنید.
  • فاسد شدن یا وجود مواد خارجی در گریس
    یاتاقان‌ ها را شسته و دوباره گریس کاری کنید.
  • آسیب دیدن یاتاقان‌ ها
    یاتاقان‌ ها را تعویض نمایید.

ز) موتور به سرعت نمی‌رسد

  • به دلیل افت خط، ولتاژ در پایانه‌ های موتور بسیار پایین است
    جهت عیب‌ یابی در سیستم برج خنک‌‌ کننده، ترانسفورماتور را چک نمایید. ولتاژ بالاتری به پایانه‌ های ترانسفورماتور اعمال کنید و یا بار را کاهش دهید. اندازه سیم را افزایش و یا اینرسی را کاهش دهید.
  • میله‌ های روتور شکسته‌ اند
    در نزدیکی رینگ‌ ها به دنبال ترک بگردید. ممکن است روتور جدیدی لازم باشد. از سرویس کار موتور بخواهید آن را چک کند.

ح) پرتاب بیش از حد ذرات آب به بیرون

  • ایراد در جلوگیری از پرتاب ذرات آب به بیرون
    جهت عیب‌ یابی برج، چک کنید که تمام دریچه‌ های هوا، الیمینیتورها و قطره‌ گیرها در جای خود قرار دارند.
  • پمپاژ بیش از حد
    جریان آب به برج را تا میزان شرایط طراحی پایین بیاورید.

ط) صدای فن

  • پیچ‌ بست‌ های پره‌ ها شل شده‌ اند
    چک کنید و اگر لازم بود سفت نمایید.

ی) جرم یا ماده خارجی برج‌ خنک کننده یا کولینگ تاور یک جز مهم برای پالایشگاه ها، نیروگاه های تولید برق و بسیاری دیگر از امکانات فرآیند صنعتی می باشد. نظارت بر وضعیت کارکرد این دستگاه و انجام کنترل مناسب ماشین آلات مزایای بسیار زیادی را برای تولید فراهم می کند.

با جلوگیری از پیش بینی و پیشگیری می توان منافع بزرگی در جلوگیری از ضررهای زمان خرابی به دست آورد. لرزش یکی از پارامترهای کلیدی است که برای ارائه هشدار زود هنگام خرابی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

مبانی ارتعاش کولینگ تاورها

ارتعاش به دلیل مختل شدن تعادل به عنوان “حرکت دوره ای” تعریف می شود.
ارتعاش را می توان با موارد زیر مشخص کرد:

1- فرکانس: تعداد نوسانات در یک بازه زمانی
2- دامنه: شدت لرزش چقدر بزرگ است.
3- زاویه فاز: زمان و مکانی که لرزش اتفاق می افتد.

نمودار زیر یک شفت موتور نامتعادل را در سرعت کاری 1200 دور در دقیقه، با لرزش در 1200 دور در دقیقه یا 20 سیکل در ثانیه را نشان می دهد. از لرزشی که صحبت میکنیم با سرعت 1X جریان می یابد. فن 4 پره ای که توسط موتور هدایت می شود با سرعت CPM4800 ارتعاش می کند و شبکه دنده ای 12 دندان با همان موتور با CPM14400 ارتعاش می کند. این سه فرکانس فرکانسهای ارتعاشی مشخصه در سیستم هستند.

هنگامی که ما در مورد ارتعاش بحث می کنیم با توجه به دستورات پویا صحبت می کنیم. سرعت (به عنوان مثال X1، 2X ، 1 / 2X ، nX و … )، چرخه در ثانیه (cps) یا هرتز و دور در دقیقه فقط مربوط به سرعت کارکرد دستگاه است. اگر از شتاب سنج برای اندازه گیری لرزش استفاده شود ( به ویژه هنگامی که روی جعبه دنده نصب شده است) خروجی کلی از شتاب سنج یک سیگنال مخلوط است که فرکانس های لرزش روی هم قرار گرفته اند. شکل موج معمولی بر اساس زمان به صورت زیر است. استخراج از سیگنال مخلوط لرزش در سیستم بسیار دشوار است.

برای اینکه بفهمید وقتی ماشین چرخشی در حال لرزش است چه اتفاقی می افتد، لازم است سیگنال لرزش خام را از سنسور لرزش بازیابی کنید و سپس از یک الگوریتم پیشرفته مانند FFT (تبدیل فوریه سریع) برای انتقال شکل موج زمان استفاده کنید و به دامنه فرکانس وارد شوید. در نتیجه ، عناصر ارتعاش به مقادیر گسسته تبدیل می شوند و سپس می توان ماهیت ارتعاش را به روشی قابل درک بررسی کرد.

منابع ارتعاش در کولینگ تاورها

از فن یک موتور برای عبور هوای اجباری در برج خنک کننده استفاده می شود. بر اساس مکانیسم محرک، دو نوع فن به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند: فن های محرک گیربکس و فن های تسمه محور. یک فن محرک گیربکس، موتور در کنار سلول فن نصب می شود و فن موتور توسط شفت هدایت می شود. در حالت تسمه محور، موتور فن توسط یک تسمه هدایت می شود. فن های گیربکس دار به طور معمول در برج های بزرگتر و فن های تسمه دار اغلب در برج های کوچکتر استفاده می شوند. این دو نوع فن در زیر نشان داده شده است.

دکمه بازگشت به بالا