علمی و پزشکی

اقتصاد ضعیف داروخانه‌های خصوصی و تخلف “داروفروشی اینترنتی”

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به برخی چالش‌های پیش روی داروسازان در کشور از جمله مشکلات اقتصادی، فروش اینترنتی دارو، عدم رعایت قیمت‌گذاری خدمات دارویی توسط داروخانه‌ها و غیره، داروخانه‌های دولتی واقع بینانه در این زمینه هستند. دفع داروخانه ها

دکتر سید علی فاطمی در گفتگو با روابط عمومی، این داروساز با اشاره به پنجمین ماه شهریورماه گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار داروخانه در کیشور خدمات رسانی می کنند که حدود 95 درصد این داروخانه ها خصوصی و 5 درصد دولتی هستند. لازم به ذکر است که متاسفانه بیش از 50 درصد اقتصاد داروخانه های ما در اختیار داروخانه های دولتی است. یعنی اگر همه داروخانه های بخش خصوصی را کنار هم بگذارید، از نظر اقتصادی کوچکتر از داروخانه های دولتی هستند که 5 درصد از داروخانه ها را تشکیل می دهند.

افزایش فروش دارو

وی افزود: اقتصاد داروخانه باید به سمت پایان روز هدایت شود. دولت نرخ سود بسیاری از داروهای گران قیمت را کاهش داده است و داروخانه های خصوصی به دلیل مقرون به صرفه نبودن نمی توانند این داروها را خریداری کنند. در نتیجه دولت این داروها را به داروخانه های دولتی می دهد. در صورت کمبود دارو، دولت داروهای اصلی را بین داروخانه های دولتی توزیع می کند و داروخانه های خصوصی ضعیف می شوند. بر اساس 44 قانون اولیه، دولت باید تلاش خود را در زمینه فروش مواد مخدر به حداقل برساند. این در حالی است که در سال های اخیر نه تنها بنگاه دولتی در حوزه فروش دارو کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است که این امر دو دلیل دارد. دلیل اصلی گران نگه داشتن قیمت داروها و دلیل دوم کمبود دارو است که عمدتا بین داروخانه های دولتی توزیع می شود.

داروخانه های عمده فروشی؛ مواد غذایی کامل، لوازم آرایشی و بهداشتی

فاطمی افزود: در این شرایط داروخانه ها نیز در کنار یکدیگر دایر می شوند. در حالی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و داروخانه ها به همدیگر آسیب می رسانند. لازم به ذکر است که یک روستا بهتر از 100 شهر است. مردم به داروخانه های زیادی نیاز ندارند، اما آنها داروخانه هایی را می خواهند که دارو داشته باشند. با افزایش تعداد داروخانه ها، کمبود دارو نیز آشکارتر می شود. داروخانه ها نیز عمدتاً محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی می فروشند. زیرا داروهایی که مردم به دنبال آن هستند عمدتاً در داروخانه های منتخب و دولتی تولید می شود و این امر را دشوار می کند. داروخانه ها به دلیل اقتصاد ضعیف خود نمی توانند به تجارت اصلی خود یعنی فروش دارو و خدمات دارویی رسیدگی کنند و بازاری را برای فروش مکمل های غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی ایجاد می کنند.

Дарофоруши и интересние во черный необходим ислат дару و ورود به دستيابي

وی با انتقاد از عدم ساختار و نظارت بر بسترهای اینترنتی فروش دارو گفت: در حال حاضر برخی بسترهای اینترنتی به صورت علنی طیف وسیعی از داروها را به فروش می رسانند و تقریباً هر نوع دارویی که بخواهید در آنها یافت می شود. بسیاری از قاچاقچیان و داروخانه هایی که مرتکب جرم شده اند و به شبکه قاچاق متصل هستند، داروهای خود را از این طریق به دست مشتریان می رسانند. این واقعا به سلامت جامعه آسیب می زند و غیرقانونی است. فروش آنلاین دارو ممنوع است. ما به طور جدی در حال بررسی این موضوع به عنوان یک درخواست هستیم. این افراد از وزارت بهداشت مجوز و مجوز دریافت نمی کنند و در نتیجه وزارت بهداشت نمی تواند با آنها برخورد کند. یکی از این سکوها فقط یک بار 5 میلیون تومان جریمه شد که البته بازدارنده نیست. بنابراین باید توجه جدی به برخورد با فروشندگان آنلاین دارو داشته باشیم.

فاطمی با بیان اینکه ممکن است فروشنده اینترنتی دارو سلامت مردم را به خطر بیندازد، گفت: یکی از این بسترها موتورسیکلت تحویل پیتزا است، دارو هم تحویل می دهد. حال تصور کنید در گرمای تابستان چه آسیبی به دارو وارد می شود. برخی از این داروها در یخچال نگهداری می شوند. الان هم با این پلتفرم انسولین به خانه مردم می رود یا داروهای سقط جنین و داروهای کنترل شده به خانه مردم می رود و در عین حال مسئولان مدعی هستند دارو را از داروخانه دریافت می کنند اما هیچ وقت اسم داروخانه ها را نمی گویند. ، و رسید نمی گیرند. عجیب است که با کوچکترین تخلفات در کیشور برخورد جدی می شود اما با چنین تخلف بزرگی که توسط این پلتفرم صورت می گیرد متاسفانه برخوردی نمی شود. منبع و اصل دارو در این فروشنده آنلاین مشخص نشده است.

داروخانه های تاسیس شده؛ بله یا نه؟

وی درباره راه اندازی داروخانه های زنجیره ای برای کمک به اقتصاد داروخانه ها گفت: این اقدام باعث بدتر شدن وضعیت داروخانه ها می شود و در واقع داروها به صورت دارویی تجاری سازی می شود. در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای در حال رقابت با یکدیگر هستند، اما داروخانه یک موسسه پزشکی است و سوپرمارکتی نیست که بتواند محصولات خود را با مشوق و تخفیف به فروش برساند. داروخانه باید به سمت رسالت اصلی خود برود و توصیه های لازم را در مورد استفاده از داروی سالم به مردم ارائه دهد. این بحث شرایط داروخانه های زنجیره ای را بدتر کرد و داروخانه ها را از رسالت خود یعنی فروش و ارائه خدمات دارویی دورتر کرد و به فروشگاه های زنجیره ای تبدیل شد که هدف تجاری خاصی دارند.

تحمیل تعرفه خدمات داروهای دارویی داروخانه

وی همچنین گفت: در 5 شهریور ماه 3988 سند خدمات جامع داروسازان در داروخانه ها توسط وزیر وقت ابلاغ شد. پیش از این بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات، شش خدمت برای داروساز داشتیم که به 10 خدمت اضافه شد و به 16 خدمت رسید. وزارت بهداشت همچنین ۱۶ خدمت در قالب خدمات جامع داروسازان در داروخانه ها را اعلام کرد. این خدمات شامل واکسیناسیون در داروخانه ها برای آنفولانزا و … است که در بسیاری از نقاط جهان انجام می شود، تشخیص بر اساس آزمایش های سریع، ارائه مشاوره از راه دور، مشاوره حضوری، درمان بیماری های جزئی توسط داروساز و .. استانداردهای آن توسط وزارت بهداشت نوشته و رعایت شد، اما از سال 1400 هیچ جلسه ای برای ویرایش این خدمات برگزار نشد. لازم به ذکر است که هر خدمتی در هر موسسه درمانی باید دارای یک سرویس استاندارد باشد و کدهای آن تعریف شود تا این اقدامات متوقف شود. அக்குத்திர் இர் இந்து வாடை اکنون این خدمات هیچ هزینه ای ندارند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا