علمی و پزشکی

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گزارش شفاف ، تجزیه و تحلیل دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که پنج وعده میوه و سبزیجات در روز برای سلامتی بسیار مفید است.

مطالعه آنها که در مجله Circulation به صورت آنلاین منتشر شد ، سلامت و تغذیه نزدیک به دو میلیون نفر را در سراسر جهان در یک دوره 30 ساله دنبال کرد.

به گزارش دویچه وله ، افرادی که روزانه 5 وعده میوه یا سبزی مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که دو وعده میوه یا سبزیجات در روز می خوردند نتایج زیر را داشتند:

– خطر مرگ به هر علتی 13 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی 12 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر سرطان 10 درصد کمتر است

– 35٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماریهای تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه

دکتر دانیل وانگ ، نویسنده و محقق ارشد این مطالعه می گوید ، میوه ها و سبزیجات منبع اصلی چندین ماده مغذی از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول (ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) هستند که به ویژه برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. دانشکده پزشکی هاروارد آنها خویشاوند خون هستند.

به گفته محققان ، مردم باید دو وعده میوه و سه وعده سبزیجات در روز بخورند.

خوردن سبزیجات سیاه (کلم ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و بتاکاروتن (مرکبات ، توت ها ، هویج) از فواید بزرگ سلامتی است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

بر اساس این مطالعه ، مشکل دیگر این است که خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز برای کاهش خطر مرگ مفید نیست. دکتر وانگ خاطرنشان می کند که اگر نتوانید میوه و سبزیجات کافی در یک روز دریافت کنید ، می توانید در روزهای دیگر هفته کمی بیشتر از حد معمول غذا بخورید تا میانگین مصرف این مواد افزایش یابد.

برای این کار نیازی نیست تغییرات بزرگی در رژیم غذایی معمول خود ایجاد کنید. به عنوان مثال ، صبحانه شما می تواند غلات با زغال اخته یا تخم مرغ آب پز و گوجه فرنگی ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار می تواند سالاد میوه ها و سبزیجات مورد علاقه شما (شاید سالاد گریپ فروت ، فلفل قرمز ، کلم هویج و اسفناج) ، ماست با توت فرنگی یا اسموتی با کلم و انبه باشد.

برای شام کلم بروکلی بخارپز یا سبزیجاتی مانند کدو سبز و کدو سبز بخورید. اگر نمی توانید در طول روز به اندازه کافی سبزیجات بخورید ، برای ناهار یک سالاد بزرگ با سبزیجات بزرگ و پروتئین مانند مرغ سرخ شده یا ماهی درست کنید.

دکمه بازگشت به بالا