تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

به گزارش شفاف، در مقایسه با سایر گروه های خونی، افراد دارای گروه خونی “A” بیش از 60 سالگی دچار سکته مغزی می شوند که البته این تفاوت زیاد نیست و نیازی به نظارت و غربالگری اضافی نیست.

گروه های خونی با طیف گسترده ای از مواد شیمیایی روی سطح گلبول های قرمز مشخص می شوند. از این میان معروف ترین آنها «آ» و «ب» نام دارند.

حتی در این گروه های خونی واقعی، تفاوت های ظریف ناشی از جهش در ژن ها وجود دارد. اکنون، تحقیقات ژنومی ارتباط واضحی را بین گروه ژنی sub-1 (A 1) و سکته اولیه شناسایی کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و حدود 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. تمامی شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

یک جستجوی گسترده ژنوم نشان داد که دو موقعیت به شدت با خطر سکته اولیه مرتبط است. یکی از این موقعیت ها مربوط به گروه خونی ژن های مرتبط با نقطه است. تجزیه و تحلیل دوم از ژن های خاص گروه خونی نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای یک نوع گروه خونی کدگذاری شده است، 16 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از 60 سالگی دچار سکته مغزی شوند. در افراد دارای گروه خونی O 1، این خطر 12 درصد کمتر است.

در عین حال، محققان اعلام کردند که خطر اضافی سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A کم است و بنابراین نیازی به مراقبت یا نظارت و غربالگری بیشتر این افراد نیست. در آمریکا سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند و حدود سه چهارم آن در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته های مهم این مطالعه مقایسه سکته های مغزی در سنین 60 سال به بالا بود. برای این منظور، محققان از داده های حدود 9300 نفر که سکته مغزی بالای 60 سال داشتند و همچنین حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نکرده بودند استفاده کردند.

آنها کشف کردند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند ممکن است مکانیسم متفاوتی در مقایسه با مواردی که در سنین بالا رخ می‌دهند، داشته باشند. سکته مغزی در افراد جوان کمتر با تجمع چربی در رگ های خونی مرتبط است، اما بیشتر به تشکیل لخته خون مربوط می شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بخشی از ژنوم که برای گروه خونی کد می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق کرونا ویروس مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: علم

خروج از نسخه موبایل