علمی و پزشکی

جزییات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم برای خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رایگان دندانپزشکی در روستاها را برشمرد و گفت: خدمات برای گروه هدف در شهرستان ها نیز با تخفیف 65 درصد به خوبی انجام می شود.

دکتر زهرا سیدمعلمی با روابط عمومی گفتگو کردوی درباره شاخص های پوسیدگی دندان گفت: شاخصی به نام DMFT داریم که نشان دهنده وجود پوسیدگی یا کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی و ترمیم دندان های پوسیده است. این شاخص در گروه های سنی مختلف ارزیابی می شود و گروه سنی 12 سال یکی از گروه های مرتبط در این زمینه است. بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در سال 2015، تعداد پوسیدگی های دندانی 1.84 علامت گذاری شده است که به این معنی است. به طور متوسط ​​هر کودک 12 ساله ایرانی حدود 2 دندان پوسیده، کنده یا کشیده دارد. بر اساس این شاخص، ایران در زمره کشورهای کم پوسیدگی دندان قرار دارد. درمان دندان های پوسیده اهمیت ویژه ای دارد و نباید آن را به حال خود رها کرد.

وی افزود: شاخص دیگری به نام پوسیدگی بدون پوسیدگی شناخته می شود و درصد کودکانی که پوسیدگی دندان ندارند را نشان می دهد. در این راستا لازم است درصد کودکانی که هیچ گونه پوسیدگی دندانی ندارند، بهبود یابد.

پیش بینی افزایش پوسیدگی دندان در سال های کرونا

مدیرکل اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت به تعلیق کلاس های درس در سال های شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس اشاره کرد و آن را عاملی برای ایجاد مشکل دانست. خدمات وزارت بهداشت در مدارس را شکست و بیان کرد: پیش بینی می شود با کاهش مراجعه مردم به دندانپزشک، شاخص DMFT در سال های کرونا افزایش یابد. و قصد داریم در سال 1401 آمار جدیدی از نظرسنجی داشته باشیم تا از وضعیت موجود مطلع شویم.

مدارس رصد بوفه

و ادامه داد: به طور جدی قصد داریم برنامه های مشترک با آموزش و پرورش اجرا کنیم و منتظر توافق دو وزارتخانه برای اجرای برنامه های آموزشی، پیشگیری و درمانی در مدارس هستیم. ما در حوزه آموزش والدین، مهدکودک ها و خود دانش آموزان داریم اما هدف نهایی دانش آموزان است. از سوی دیگر بوفه مدارس نیز در برنامه گنجانده شده است تا تغذیه سالم در مدارس توزیع شود. در زمینه پیشگیری، استفاده از وارنیش فلوراید دو بار در سال برای اثربخشی مناسب توصیه می شود.

துர்குத்து குட்டுக்குக்குக்குக்கக

سیدالمعلمی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی توضیح داد: در تعرفه های دندانپزشکی منتشر شده بر اساس مصوبه هیات وزیران، پرداختی به مردم برای خدمات تعدیل شده است. بسته خدمات در مناطق روستایی و شهری شامل معاینه، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، پرکردن یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان، کشیدن دندان، درمان دندان عقل و پانسمان می باشد. این خدمات برای گروه هدف به صورت کاملا رایگان در روستاها و شهرها با تخفیف بسیار خوب تا 65 درصد ارائه می شود. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود اما جزء پکیج نیستند نیز با تخفیف ارائه می شوند. این گام بزرگی است که افزایش تعرفه‌ها را که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، تعدیل کرد.

وی افزود: گروه هدف ما برای دریافت این بسته خدمات کودکان 0 تا 14 سال در مراکز خدمات جامع سلامت و مادران باردار و شیرده است. البته در تلاش هستیم تا انشاالله سایر گروه ها نیز با شرایط ذکر شده مشمول این بسته خدماتی شوند. همه مردم این امکان را دارند که با تخفیف از خدمات دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت استفاده کنند و برای سایر افرادی که گروه هدف نیستند، خدمات بهداشت دهان و دندان در شهرها و روستاها 65 درصد کاهش یافته است. از مجموع 5 هزار و 600 مرکز خدمات جامع سلامت، 3 هزار و 400 واحد خدمات دندانپزشکی دارند و مردم می توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات یاد شده مطلع شوند.

বাদ্তে বেস্বাস বিম্মান্ত্র্যান্য ম্ম্তা দ্ন্ত্যার্যারি দ্ন্ত্যার্যারি ؛ در حال حرکت

وی با تاکید بر لزوم افزایش پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی گفت: پیش از این بیمه ها ترمیم دندان را فقط برای دندان شماره 6 محاسبه کرده بودند اما تصور می شد با توجه به مصوبه هیات دولت، مابقی ترمیم دندان انجام شود. دندان‌ها نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و مراحل ترمیم و پوشش (فیشور سیلانت) دندان‌های دائمی 6 و 7 نفر تا سن 14 سالگی و ترمیم کلیه دندان‌های شیری و دائمی بدون آن در حال انجام است. هر گونه محدودیت دندانی یا سنی، تحت بیمه. افزایش پوشش بیمه پایه برای سه خدمت مهم دندانپزشکی که تاکنون بیمه نبوده اند نیز در دست اقدام است که شامل پانسمان (پالپوتومی) دندان های شیری و دائمی، درمان عصب زنده دندان های دائمی و درمان ریشه دندان های دائمی است.

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه در مراکز وزارت بهداشت تامین تجهیزات با اعتبارات دولتی انجام می شود، گفت: اما بحث این است که افزایش شدید قیمت ها مواد و تجهیزات بر روی تعرفه ها تاثیر دارد و بخش زیادی از افزایش تعرفه ها دلیل آن است.

یونیت های سیار دندانپزشکی در مناطق محروم

وی با اشاره به فعالیت یونیت های سیار دندانپزشکی در مناطق کم برخوردار تصریح کرد: این موضوع همچنان در سطح کشور در مناطقی که یونیت ثابتی برای خدمت وجود ندارد وجود دارد. همچنین دو برنامه داریم که یکی از آنها افزایش تعداد واحدهای سیار است تا بتوانیم مناطق محروم بیشتری را که دسترسی مناسبی ندارند تحت پوشش قرار دهیم. برنامه دوم این است که هماهنگی برای تکمیل کارزارهای جهادی در سطح کشور وجود دارد که اکنون کمی به هم ریخته است و ارتباط و هماهنگی لازم وجود ندارد. ما قصد داریم در مناطقی که شکاف خدماتی بیشتری وجود دارد خدمات بیشتری ارائه کنیم.

و تاکید کرد: برای دندانپزشکان تدابیری در نظر داریم تا انگیزه بیشتری برای خدمت داشته باشند. امیدواریم اقدامات حاصله موثر واقع شود تا هم دندانپزشک و هم نظام سلامت در خدمت برنامه های طراحی شده باشند و مردم از این خدمات بهره مند شوند. تاکید اصلی بر خدمات پیشگیرانه است تا متعاقباً نیاز مردم به درمان کاهش یابد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا