اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید: تعرفه اهرم خوبی برای کنترل بازار داخلی و خارجی نیست و باید اجازه دهند بازار بر اساس عرضه و تقاضا توسعه یابد.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با روابط عمومی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با تعرفه صادرات محصولات کشاورزی موافق نیستیم، گفت: باید تعرفه ها 100 درصد حذف شود و بازار با اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و متناسب با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

وی ادامه داد: بازوی تعرفه جذاب نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی برای کنترل بازار خود از تعرفه گذاری استفاده نمی کنند.

رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا می توان با حذف تعرفه صادراتی این محصولات را در داخل کشور افزایش داد، گفت: این اتفاق نمی افتد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی به بالاترین قیمت 11500 است. کیلو 12 هزار تومن بود الان تو کراچی کیلویی 10 هزار تومن. وقتی قیمت داخلی بالاتر باشد هیچ اقدامی برای صادرات انجام نمی شود.

به گفته وی، اگر بازار به حال خود رها شود، متعادل می شود.

وی در پیاین گفت: مجلس برازی کونون است. طبق قانون محدودیتی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد و باید این محدودیت ها برداشته شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند برای سبزی و میوه تعرفه وضع کنند باید از شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورزان برای تولید یا عدم تولید اقدام کنند.

در روزهای گذشته کمیسیون کشاورزی از حذف سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا