علمی و پزشکی

خانه‌ بیماران آلزایمر چگونه طراحی شود؟

روابط عمومی/خراسان رضوی هر جنبه ای از خانه یک فرد می تواند بر کیفیت زندگی او تأثیر بگذارد. در حال حاضر، برخی از خانه ها به گونه ای طراحی شده اند که برای بیماران مبتلا به زوال عقل دوستانه باشند. به همین دلیل، کارشناسان نکاتی را برای خانه های دوستدار آلزایمر ارائه کرده اند.

به تقلید از سلامت، انتخاب یک طرح هوشمند از انتخاب رنگ‌های آرامش‌بخش و نوری که مغز را تحریک می‌کند تا درها را برچسب بزند، می‌تواند زندگی افراد مبتلا به زوال عقل را آسان‌تر کند. همچنین تزیین با عکس و مجلات قدیمی به بهبود روحیه و بهبود حافظه کمک می کند.

به گفته گروه ملی بیماری آلزایمر، در حالی که بیشتر خانه ها برای پذیرایی از افراد مبتلا به زوال عقل طراحی نشده اند، اما به راحتی می توان آنها را برای این گروه تطبیق داد.

چارلز فوشیلو، جونیور، رئیس و مدیر عامل بنیاد آلزایمر آمریکا (AFA)، به ویژه می گوید: تقریباً هر جنبه ای از خانه می تواند بر کیفیت زندگی یک فرد تأثیر بگذارد.

وی گفت: از خرید لوازم با تکنولوژی پیشرفته گرفته تا برچسب زدن درب کمدها و قرار دادن عکس های خانوادگی قدیمی، اینها انواع اقامتگاه هایی است که شرکای مراقبت از خانواده می توانند برای راحت تر کردن خانه عزیزانشان با زوال عقل استفاده کنند.

بنیاد آلزایمر آمریکا نکات زیر را برای ایجاد یک فضای آرامش بخش برای عزیزان مبتلا به زوال عقل ارائه می دهد.

رنگ

رنگ می تواند به سازماندهی خلق و خوی کمک کند. بنابراین، آب می تواند یک انتخاب آرامش بخش برای اتاق خواب، حمام یا اتاق استراحت فرد باشد. قرمز، نارنجی و بنفش پرانرژی و محرک هستند و ممکن است گزینه های ایده آلی برای کمک به فرد در حفظ آرامش نباشند.

بنیاد آلزایمر آمریکا توصیه می کند که رنگ کنتراست فضایی را در ذهن داشته باشید تا به بینایی، درک عمق و جهت گیری کمک کنید. به عنوان مثال، ظروفی که با رنگ میز متضاد هستند، می توانند دیدن غذای موجود در بشقاب را برای افراد مبتلا به زوال عقل آسان تر کنند.

نشانه های بصری

به گفته این بنیاد، نشانه های بصری می تواند زندگی فردی را که از زوال عقل رنج می برد، آسان کند، از جمله نصب یک برچسب روی کشوی کمد با یک تصویر کوچک و نام محتویات مانند پیراهن یا جوراب.

چگونه خانه بیماران آلزایمری را طراحی کنیم؟

دکور

دکوراسیون خانه نیز می تواند آرامش بخش باشد و به یادآوری روحیه و حافظه کمک کند. عکس‌های خانوادگی، تصاویر مکان‌هایی که مردم از آن لذت می‌برند، و مجلات قدیمی که به شما کمک می‌کنند زمانی را در گذشته یادآوری کنند، همگی می‌توانند مفید باشند.

سبک

نور مناسب می تواند به فرد مورد علاقه شما که دچار زوال عقل است کمک کند تا بهتر ببیند. نور مناسب نیز می تواند بر بدن و رفتار شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، پرتوهای نور آبی مغز را تحریک می کند و سطح هوشیاری و انرژی را افزایش می دهد. نورپردازی که الگوهای طبیعی نور آبی بالا در روز و نور آبی کم در شب را تقلید می کند، می تواند خواب را بهبود بخشد و بیقراری را کاهش دهد.

نوری که نور خوبی ایجاد می کند ممکن است دید آن را سخت تر کند. همچنین نور چشمک زن می تواند حرکت را افزایش دهد.

فن آوری

این فناوری می تواند نیازهای شرکای مراقبتی را که با فرد مبتلا به زوال عقل زندگی نمی کنند، برطرف کند. استفاده از فناوری شامل ترموستات های برنامه ریزی شده، تغییر و حفظ دما از راه دور است.

هشدارهای هوشمند برای دود و مونوکسید کربن را می توان با صدای دوستانه برنامه ریزی کرد یا از طریق یک برنامه نظارت کرد.

فناوری دستیار مجازی همچنین می‌تواند برای برنامه‌ریزی یادآورها و رویدادهایی که به صورت شنیداری برای یک عزیز پخش می‌شوند و ممکن است شامل عباراتی در زمان و روز مناسب باشد، مانند «وقت ناهار است» یا «زمان مصرف دارو است» استفاده شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا