علمی و پزشکی

آیا انگشت کردن در بینی می‌تواند با خطر آلزایمر مرتبط باشد؟

بر اساس گزارش ها، هفته گذشته برای برخی از مردم در سراسر جهان که عادت دارند با انگشت خود را به بینی خود بکشند، هفته سختی بود، زیرا سیل تیترهای خبری وجود داشت که نشان می داد شواهد ترسناکی مبنی بر ابتلا به بیماری آلزایمر به دست آمده است. زوال عقل مربوط به این کار است.

اکنون واضح است که این تفسیر از آن تحقیق تنها یک حدس و گمان بوده است و به گفته چندین عصب شناس که نیواطلس با آنها تماس گرفته اند، “بسیار دور از ذهن” است.

همانطور که در مورد بسیاری از این نوع مقالات دانشگاهی وجود دارد، داستان بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی است که در این مورد بیانیه ای از دانشگاه گریفیث استرالیا است که در روز جمعه، 28 اکتبر منتشر شد. این خبر با عنوان «تحقیقات جدید نشان می دهد انگشت گذاشتن در بینی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد» منتشر شده و به مطالعه منتشر شده در مجله Scientific Reports اشاره دارد.

این تحقیق بر روی موش ها نشان داد که باکتری به نام کلامیدیا پنومونیه می تواند قسمت هایی از مغز را زمانی که در بینی حیوان قرار دارد آلوده کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که وقتی آن باکتری وارد مغز می شود، می تواند تغییرات پاتولوژیک مشابه آنچه در بیماری آلزایمر مشاهده می شود، ایجاد کند.

این تحقیق در واقع 10 ماه پیش در ماه فوریه منتشر شد، اما اخیراً گزارش شده است و هنگام انتشار آن با بیانیه مطبوعاتی همراه بود که در آن بیان شده بود که باکتری های موجود در بینی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند. بنابراین منطقی به نظر می رسد که بپرسیم چرا مطالعه ای که 10 ماه پیش منتشر شده است دوباره به عنوان یک مطالعه جدید با یک نتیجه کاملاً جدید تبلیغ می شود که ناگهان نشان می دهد انگشت گذاشتن در بینی می تواند با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط باشد.

برای یافتن و درک چگونگی شکل گیری این پیوند جدید، نیواطلس با چندین متخصص در موضوع انگشت گذاری در بینی مشورت کرده است.

پروفسور جیمز سنت جان اولین نویسنده مشترک این مطالعه است. او گفت که احساس می کند این مطالعه با داستان های دیگر آمیخته شده است و از زمانی که مطالعه برای اولین بار منتشر شد، تعدادی از متخصصان گوش، حلق و بینی که از یافته های آن هیجان زده شده بودند با او تماس گرفتند و از او خواستند تا در مورد این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کند. بین عفونت بینی و زوال عقل

وی با اشاره به بازخوردهایی که از محققان در مورد این مطالعه دریافت کرده است به نیواطلس گفت: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. ما هرگز به این فکر نکرده‌ایم که تاریخچه عفونت‌ها یا آسیب‌ها را بررسی کنیم. از زمانی که بیانیه رسانه ای را منتشر کردیم، افراد زیادی با من تماس گرفتند. یکی می گفت همسرم آلزایمر داشت و بینی اش عفونت بدی داشت و وقتی اولین علائم و مواردی از این دست پیدا می کرد با انگشتش زیاد بینی اش را خالی می کرد. بنابراین ما از این رابطه راضی نیستیم، اما باید آن را بررسی کنیم.

ارتباط بین انگشت برداری و بیماری آلزایمر و زوال عقل، که به نظر می رسد موج جدید پوشش رسانه ای است، تا حدی به دلیل مطالعه ای است که نشان می دهد آسیب عمدی به اپیتلیوم منجر به افزایش نفوذ باکتری ها به اعصاب محیطی می شود. و پیاز را می توان رنگ کرد.

اپیتلیوم بینی لایه نازکی از بافت است که داخل بینی را می پوشاند و در این مطالعه محققان از یک ماده شیمیایی برای آسیب رساندن به آن بافت در مدلی مشابه آسیب طبیعی بینی در انسان استفاده کردند.

فرضیه سنت جان این است که برداشتن بینی می تواند آسیب مشابهی به پوشش داخلی بینی شما وارد کند، که به طور بالقوه می تواند منجر به حرکت پاتوژن های بیشتری به مغز شود و آن عوامل بیماری زا در مغز می توانند باعث ایجاد یک سری رویدادها شوند که منجر به بیماری آلزایمر می شود. .

البته اینجا یک سوال کلیدی وجود دارد. در اینجا از چه نوع آسیبی صحبت می کنیم؟

سنت جان می گوید که احتمالاً انگشت گذاشتن ملایم بینی مضر نیست، اما اگر بینی خود را تا زمانی که خونریزی کند دستکاری کنید، ممکن است این مشکل پیچیده شود.

نیو اطلس با تعدادی دیگر از دانشمندان علوم اعصاب و محققان زوال عقل تماس گرفت تا بازخورد آنها را در مورد ارتباط احتمالی بین برداشتن بینی و بیماری آلزایمر دریافت کند.

چند تن از این کارشناسان اظهار داشتند که این پیشنهاد به قدری مضحک است که ترجیح می دهند اصلاً نامشان را نیاورند و خودشان را درگیر نکنند، اما برخی دیگر به این فرضیه پاسخ جدی دادند.

برایس ویسل، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه نیو ساوت ولز با تمرکز تحقیقاتی ویژه بر بیماری های عصبی، می گوید که یافته های اصلی این مطالعه جالب است. به گفته وی، این تصور که عفونت‌های باکتریایی می‌توانند در زوال عقل نقش داشته باشند و این عفونت‌ها از بینی به مغز منتقل شوند، حوزه‌های تحقیقاتی متقاعدکننده‌ای است، هرچند هنوز در حد حدس و گمان است.

ویزل می گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این رفتار (انگشت در بینی) که یک رفتار رایج در بین انسان ها است، در ابتلا به آلزایمر نقش دارد.

وی افزود: من هرگز چیزی در این مورد نشنیده ام، مدرکی برای آن ندیده ام یا مبنایی برای چنین اظهاراتی ندارم. من نگران هستم که مردم آنچه را که گفته اند اشتباه تفسیر کنند و از انجام کارهایی که مردم هزاران سال انجام داده اند می ترسند.

نیکی آن ویلسون، محقق فوق دکترا در تحقیقات علوم اعصاب در استرالیا، سخنان ویستل را تکرار می کند. و او موافق است که شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد برخی از عوامل می توانند به طور فرضی در برخی بیماری های عصبی نقش داشته باشند، اما جدیدترین یافته از نتایج این مطالعه این است که انگشت شست یکی از عواملی است که در ایجاد بیماری های عصبی نقش دارد. آلزایمر اغراق آمیز است

وی می گوید: این تصور که اختلال در اپیتلیوم بینی ممکن است احتمال چنین عفونتی را افزایش دهد، جدید است. با این حال، این مطالعه حیوانی به دور از شواهد مبتنی بر این واقعیت است که انگشت در بینی باعث بیماری آلزایمر می شود و از آن دور است.

پروفسور جیمز سنت جان اولین کسی است که اعتراف کرد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و او در حال کار بر روی شروع مطالعه ای در سال آینده برای بررسی افرادی است که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند.

این مطالعه حس بویایی شرکت‌کنندگان را بررسی می‌کند، از باکتری‌های موجود در بینی آنها نمونه‌برداری می‌کند و سوابق پزشکی آنها را برای شواهدی مبنی بر عفونت بینی دنبال می‌کند.

پروفسور سنت جان در مطالعه اخیر خود از گذاشتن انگشت خود در بینی به عنوان عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر اشاره ای نکرده است.

او می‌گوید که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که برداشتن بینی یک عمل تقریباً جهانی در میان بزرگسالان است و احتمالاً یافتن کسی که بگوید هرگز به بینی خود دست نزده است دشوار خواهد بود.

در نهایت به نظر می رسد افرادی که بینی خود را با انگشت خود باد می کنند نباید نگران ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در اثر این رفتار باشند. اما مطمئن باشید زمانی که این کار را انجام می دهند باید به آرامی این کار را انجام دهند تا به دیواره داخلی آسیب نرسانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا