اقتصادی

رصدخانه‌های کشور شبکه‌سازی می‎‌شوند/مشارکت ایران در طرح پایش پسماندهای فضایی سازمان اپسکو

رئیس تیم نجوم آژانس فضایی ایران از ساخت شبکه رصدخانه های کشور و اجاره رصدخانه های فعال در روابط عمومی داد و گفت: تهیه می شود.

در مصاحبه با روابط عمومی ، کوروش راکونی بخش نجوم و تحقیقات فضایی سازمان فضایی از دو رصدخانه و دو بخش کنترل زباله فضایی تشکیل شده است: بخش رصدخانه در قالب رصدخانه خیام خدمات ویژه و آموزشی را به دانشجویان در رشته های مرتبط ارائه می دهد.

وی گفت: “رفتن به رصدخانه برای عموم مردم است.” علاوه بر این ، این رصدخانه در اجرای توصیه های دانش آموزان همکاری می کند ، بنابراین اطلاعات علمی لازم درباره ستاره ها و اجسام آسمانی به دست می آید و در اختیار آنها قرار می گیرد. این رصدخانه مجهز به تلسکوپ خورشیدی است و ما می توانیم اطلاعاتی در مورد خورشید در اختیار محققان قرار دهیم.

به گفته این اخترشناس ، تصاویر روزانه خورشید گرفته شده در دو سال گذشته در بایگانی رصدخانه ذخیره می شود و در صورت لزوم برای استفاده در پروژه های تحقیقاتی خود به محققان این زمینه داده می شود.

رئیس تیم نجوم آژانس فضایی ایران یادآور شد: این گروه در حال حاضر دو موضوع مهم را در دستور کار خود دارد: یکی از این اقدامات افتتاح یک بخش آموزشی درباره نجوم است که ما در حال کار بر روی آن هستیم. این پروژه طیف وسیعی از زیرساخت های آموزشی را برای گروه های سنی مختلف فراهم می کند که بصورت رایگان از طریق وب سایت آژانس فضایی ایران ارائه می شود.

زباله های فضایی

رئیس تیم نجوم آژانس فضایی ایران با بیان اینکه ایران عضو گروه EPSCO (همکاری بین المللی فضایی آسیا و اقیانوسیه) است گفت: این سازمان هشت عضو دارد: ایران ، ترکیه ، پاکستان ، پرو. “مغولستان” و “چین” پروژه های مختلفی را برای گسترش قابلیت های کشورها در زمینه آموزش فضایی یا فضا شناسایی و اجرا می کنند.

وی در سخنان خود اظهار داشت: یکی از پروژه های مشخص شده در چارچوب این همکاری “ردیابی آوار فضایی” است که در آن ماهواره ها و آوارهای فضایی دائماً مورد نظارت قرار می گیرند و لیستی از تغییرات مداری آنها ایجاد می شود. این پروژه چند سال اخیر اجرا شده است و یکی از پروژه هایی است که توسط اپسکو اجرا شده است.

در رابطه با داده های به دست آمده از طریق شبکه ، این مقام مسئول توضیح داد: داده های حاصل از پروژه کنترل پسماند در Epsco ذخیره می شوند و در دسترس کشورهای عضو قرار می گیرند. این امر به این دلیل است که این داده ها برای کشورها معمول است و هنگام راه اندازی ماهواره ها با استفاده از این سیستم ها مدار آنها کنترل می شود.

راکونی با اشاره به نمونه هایی از چنین برنامه هایی گفت: “هنگامی که ایستگاه فضایی چینی Tianyong به مدار بازگشت و در جو گرفتار شد ، این شبکه مسیر بازگشت Nyangong را رصد کرد تا مطمئن شود که در یک کشور خاص سقوط نخواهد کرد.” این پروژه از جمله برنامه هایی بود که کشورهای عضو از جمله ایران به آن کمک کردند و ما مدار آن را کنترل و پیگیری کردیم.

رصدخانه ها دارای شبکه هستند

راکونی شبکه بین رصدخانه های کشور را یکی دیگر از فعالیت های این گروه دانست و ادامه داد: این شبکه تعداد رصدخانه ها را افزایش می دهد و ساخت محققان و اخترشناسان را آسان تر می کند تا تجهیزات رصدی را در کشور تهیه کنند.

سرپرست تیم نجوم آژانس فضایی خاطرنشان کرد: این برنامه در مرحله انتخاب است و مرحله بعدی ایجاد پورتال برای علاقه مندان به اخترشناسی برای به دست آوردن داده های نجومی از رصدخانه ها خواهد بود.

به گفته وی ، طبق این برنامه ، 8 سرویس عمومی و تخصصی از طریق شبکه رصدخانه به ذینفعان ارائه می شود.

راکونی خاطرنشان کرد: افراد علاقمند به بازدید از رصدخانه ، به دست آوردن اطلاعات و استفاده از ابزارهای نظارتی می توانند درخواستهای خود را از طریق درگاه شبکه رصدخانه به رصدخانه ارسال کنند.

وی یادآور شد: این کمپین به تازگی آغاز شده است: “در حال حاضر ما بیش از 50 رصدخانه فعال و غیرفعال از جمله حدود 10 رصدخانه فعال داریم که از این تعداد 6 رصدخانه به عنوان خلبان کار می کنند.” شبکه انتخاب شده است ، اما ما تماس را دوباره اعلام کرده ایم و افراد علاقه مند می توانند عضو این شبکه رصد شوند.

وی گفت: “علاوه بر این ، محققان می توانند پروژه هایی را برای این شبکه شناسایی کنند ، به طوری که چندین رصدخانه می توانند در آن شرکت کنند و اطلاعات را مبادله کنند و پروژه های خود را با کمک فضایی که به آنها داده می شود ، پیاده سازی کنند.”

وی گفت: “رصدخانه ها داده های زیادی دارند و ما داده های آنها را وارد می کنیم و محققان می توانند از این داده ها استفاده کنند یا از آنها بخواهند داده های جدیدی بدست آورند.”

رئیس تیم نجوم سازمان فضایی ادامه داد: در آینده می خواهیم این شبکه را به شبکه های بین المللی وصل کنیم. به این ترتیب ، ما می توانیم با خدمت به اخترشناسان در سراسر جهان ، هم افزایی های بیشتری ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: “در پروژه های نجومی مانند Fallow Up ، ممکن است لازم باشد قبل از ورود به کشور ، رصدخانه های مختلف در سایر نقاط جهان به هم وصل شود ، زیرا موضوع مشاهده شده فقط در شب مشاهده می شود. مشاهدات از شب آغاز می شود و پس از پایان شب در این کشور ، یک رصدخانه دیگر در قسمت شب کره زمین همچنان به نظارت بر جرم ادامه می دهد ، بنابراین اتصال به شبکه های بین المللی باعث افزایش هم افزایی خواهد شد.

به گفته وی ، این ارتباط رصدخانه ها “Fallow UP” نامیده می شود.

راکونی گفت: “از آنجا که ایران کشوری گسترده است ، می توانیم داده های خود را با سایر رصدخانه ها به اشتراک بگذاریم و آنها می توانند از رصدخانه های ما در پروژه های پاییز استفاده کنند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا