صدور مجوز برای حدود یک درصد از درخواست‌های اکتشافاتی/ عدم‌امکان مزایده ۶۰۰۰ محدوده معدنی

روابط عمومی/همدان معاون معدن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سالانه تنها حدود یک درصد از درخواست های اکتشاف می تواند مجوز دریافت کند، گفت: تعداد زیادی از درخواست های اکتشاف به دلیل عدم انطباق عودت داده می شود.

رضا محتشمی پور روز پنجشنبه 26 آذرماه در اولین نشست علمی و تخصصی معادن و صنایع معدنی استان همدان در دانشگاه ملی مالایا با بیان اینکه مهمترین دغدغه نقشه ها و داده های اکتشافات است، خواستار حمایت شد. نماینده مجلس در این زمینه گفت: در بحث محیط زیست و منابع طبیعی باید تا یک نقطه تعدیل شود.

محتشمی پور با تاکید بر اینکه در این دو حوزه دغدغه هایی داریم که باید با کمک مجمع رفع شود، افزود: در مجموع مجوزهای اکتشاف صادر شده در کشور 13 درصد مساحت کل کشور است و بیشتر اکتشافات در سطح انجام می شود و این رتبه خوبی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 19 هزار منطقه معدنی در مرحله مزایده است که از این تعداد 6 هزار منطقه به دلیل مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی قابل مزایده نیست و 5 هزار منطقه در مرحله اول به مزایده گذاشته شده است.

مهتشمی پور خاطرنشان کرد: همچنین 13 هزار منطقه معدنی داریم که تمامی مجوزهای زیست محیطی و منابع طبیعی را دارند و باید دوباره فعال شوند.

وی به برداشت 617 میلیون تن مواد معدنی و صادرات 4.5 میلیون تنی در سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: همین میزان صادرات نیز در بخش فرآورده های فرآوری شده از جمله کنسانتره و عمده صادرات وزنی انجام شده است. مربوط به هماتیت با خلوص زیر 40 درصد است.

معاون فرآوری مواد معدنی و مواد وزارت صنعت، فلزات و تجارت گفت: حدود 60 تا 70 درصد مواد صادراتی در کیشور وارد و فرآوری می شود.

وی از کمبود ماشین آلات در این حوزه خبر داد و افزود: مجوزهایی که امسال تا ابتدای آذرماه برای واردات ماشین آلات به کشور صادر کرده ایم در سال گذشته بیش از دو برابر شده و افزایش تولید ماشین آلات در کشور نیز 50 درصد افزایش یافته است.

محتشمی پور مشخص کرد: در سه منطقه خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی فعالیت در زمینه اکتشاف آغاز شده است. در خراسان جنوبی و کردستان تکمیل شده و طرح های نهایی در آذربایجان غربی در مرحله تدوین است.

وی در بخشی دیگر گفت: امسال برای اولین بار اطلاعات و بهره برداری از معادن کشور به صورت الکترونیکی کنترل شد.

مهتاشمی پور انرژی را مهم ترین عامل در فرآوری مواد و بخش معدن دانست و اظهار داشت: به طور قطع در آینده چنین انرژی برای تبدیل مواد معدنی به محصول خواهیم داشت و ظرفیت گسترش زنجیره فولاد به عنوان بزرگترین. بخش معدنی در گذشته وجود ندارد و باید روی تولید آلیاژها کار کنیم.

معاون معدن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید به طور جدی بر توسعه فرآیندهای جدید تمرکز کنیم، افزود: دانشگاه های این حوزه باید به کمک ما بیایند.

مهتشمی پور با اشاره به جمع آوری مقررات معدنی در ابتدای سال جاری گفت: برنامه وزارت صلح این است که سالانه فهرست جامع معدنی توزیع و سال آینده نسخه جدید آن صادر شود.

وی تصریح کرد: باید سطح فناوری در معدن، فرآوری و اکتشاف را ارتقا دهیم و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کنیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنظیم مقررات، ساماندهی اطلاعات، فعال‌سازی سامانه اطلاعات معدنی (کاداستر) و الکترونیکی‌سازی بهره‌برداری معادن را از جمله موارد مهم دانست. محورهایی که طی یک سال گذشته توسط این وزارتخانه پیگیری شده است افزود: توسعه اکتشافات با محوریت برنامه دولت متفاوت است.

نماینده مردم ملایا در شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات باید خروجی داشته باشد و راهکارهای لازم و مورد استفاده صنعت و دانشگاه ارائه شود، گفت: در حوزه فرآوری، اکتشافات، ماشین آلات و استقرار ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید کار عملی انجام شود.

دکتر هادی بیگی نژاد گفت: مراکز علمی، سیاست گذاران و صنعت گران در کنار هم نسخه های خوبی ارائه دهند، ما نیز در کنار شما هستیم.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا