اقتصادی

درآمد حدود سه هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودروهای خارجی

تعیین مشکل خودروهای خارجی که پنج سال است در انبار سرمایه های ملی مانده اند، یکی از مهم ترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر است که حدود سه هزار میلیارد تومان برای دولت به ارمغان آورده است.

به گزارش روابط عمومی، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان جمع آوری و فروش اموال شخصی سرانجام پس از پنج سال دردسر خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات را شناسایی و با برگزاری دو مزایده بزرگ، خودروهای توقیفی مشخص شد. در مزایده شماره 565 با دستور قضایی 1062 دستگاه خودرو خارجی وجود داشت که گمرک اعلام کرد در سال 96 تعداد 22 خودرو ترخیص شده است.

پیش از 16 مهرماه که روز رمزگشایی مزایده ها بود، برخی استان ها از مبادله 58 دستگاه خودرو خبر دادند که از این تعداد 10 دستگاه در بوشهر، 21 دستگاه در خوزستان و 27 دستگاه خودرو مربوط به مازندران بود.

جزئیات نتایج حراج 565 خودروی خارجی

به این ترتیب در این مزایده 982 خودرو عرضه شد که از این تعداد 9 خودرو بدون پیشنهاد و 4 خودرو دارای پیشنهاد نامعلوم بوده و در واقع 71 خودرو فروخته نشده است. خودروهای جدید و از پیش عرضه شده در مزایده قرار گرفتند. در جریان برگزاری این دو مزایده، اخبار نادرستی از سوی برخی رسانه ها منتشر شد، از جمله اینکه در برخی رسانه ها گفته شده بود 281 دستگاه خودرو به یک شخص حقیقی فروخته شده است. در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو مناقصه کرده بود، حدود 22 خودرو برنده شد.

یک شخص حقوقی دیگر 272 خودرو را پیشنهاد داد که هیچ کدام برنده نشدند. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. تعداد افراد در مزایده محدودیتی نداشت و همه می توانستند با پرداخت 15 درصد هزینه کارشناسی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کنند.

دور دوم حراج از 24 آنلاین آغاز شد

همچنین مزایده ویژه 566 نیز از 24 آنلاین آغاز شده و از طریق سامانه دولت الکترونیک دولتی برگزار شد و متقاضیان می توانستند از ساعت 8 صبح لغایت 24 روز یکم فروردین ماه پیشنهادات خود را ثبت کنند.

در 12 فروردین با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی، قضایی و اجرایی، پیشنهادات رمزگشایی شد. داشتن امضای الکترونیکی و ارائه ضمانت 15 درصدی نیز ضروری بود. در آخرین مزایده حدود 1000 نفر ضمانت سختی ایجاد کردند. ضمانت نامه باید معتبر و دارای مهلت سه ماهه باشد. حدود 1200 میلیارد تومان ودیعه که از طریق سامانه به صورت الکترونیکی به خزانه واریز شده بود، قبل از مهلت قانونی به شرکت کنندگان در مزایده بازگردانده شد.

مابقی خودروهای خارجی از اولین حراج مشخص می شوند

سازمان مدیریت اموال نیز در این مزایده تلاش کرد مابقی خودروهای خارجی را در گمرک کیشور به فروش برساند. این سازمان در دومین مزایده 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات افتتاحیه مربوط به فروش 76 دستگاه خودروی خارجی که در مزایده ویژه شماره 566 ملک قرار گرفت، در مجموع 393 میلیارد تومان از این خودروها فروخته شد.

ارزش کارشناسی این 76 خودرو 301 میلیارد تومان تعیین شد. با توجه به این موضوع شاهد افزایش حدود 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

بیشترین قیمت عرضه شده در این حراج مربوط به پورشه ماکان با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت نیز مربوط به خودروی سراتو با ارزش یک میلیون و 370 هزار تومان بوده است. در این مزایده دو خودرو قیمت نامعلومی داشتند که طبق قانون سپرده آنها توقیف شد و این دو خودرو به همراه سایر خودروها در مزایده بعدی به فروش می رسد.

نگاهی به دو حراج خودروهای سالمندان بیندازید

5 سال طول کشید تا این خودروها در شرایطی تصمیم گیری شوند که در این سال ها مقامات اجرایی و قضایی برای آنها تصمیمی نگرفتند اما در دولت سیزدهم با جدیت پیگیر حل مشکلات آنها شد و در نهایت حراج آنها انجام شد. در دو دور برگزار شد.

در حراجی های ابرخودروهای 565 و 566 آمار کمی وجود دارد که قابل بررسی و تحلیل باشد، تعداد بازدید از سایت سازمان املاک قبل از حراج کمتر از هزار بازدید در روز بوده است اما تعداد بازدید از سایت در همزمان با حراج به 50 هزار بازدید رسید. همزمان با برگزاری مزایده تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی 3 میلیون نفر و تعداد تماس و پاسخگویی به اپراتورهای سازمان و سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی 10 هزار نفر بود. همچنین تعداد ضمانت نامه های دریافتی از متقاضیان 4000 و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد 1700 نفر در مزایده حضور داشتند.

همچنین 10 جلسه با دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 استان با این مزایده همراه بودند و تعداد مسئولان اجرایی استان ها و دانشگاه های دخیل در برگزاری این مزایده 350 نفر بود.

ابتدا به آمار حراج نگاه کنید

تعداد خودروهای ارسالی از سوی مرجع قضایی 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرک در سال 1395 22 دستگاه، تعداد خودروهای موجود برای مزایده 1040 دستگاه، تعداد خودروهای دارای اطلاعات فنی مغایر 58 دستگاه است. تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 982 دستگاه، تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 دستگاه، تعداد خودروهای دارای پیشنهاد در مزایده 973 دستگاه، ارزش حراج 17594 میلیارد ریال، ارزش ریالی مزایده 40000 و 187 میلیارد ریال، خودرو شماره 4 با پیشنهاد مجهول، قیمت خودروهای با پیشنهاد مجهول برای یک خودرو 12520 میلیارد ریال، تعداد خودروهای فروخته شده پس از اعلام برنده در مزایده 5 دستگاه است. قیمت فروش نهایی در این مزایده 27666 میلیارد ریال و متوسط ​​افزایش قیمت 58 درصدی نسبت به قیمت کارشناسی است.

31 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه مزایده دوم

در دومین حراج فوق العاده خودرو تعداد خودروهای باقی مانده از حراج اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد 76 دستگاه، ارزش اولیه حراج 301 میلیارد ریال، فروش ارزش مزایده 431 میلیارد ریال، تعداد خودروهای پیشنهادی مجهول 2 دستگاه، قیمت خودروهای با پیشنهاد مجهول برای یک خودرو 37.6 میلیارد ریال، قیمت فروش نهایی در مزایده 393 میلیارد ریال و میانگین افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه 31 درصد بوده است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا