عمومی

ضبط صدا در دوربین های مداربسته

تا سال ها در دنیای مداربسته، کسی نمی‌توانست صدای افراد یا محیط تحت نظارت را بشنود. اما به مرور قابلیت ضبط صدا نیز به دوربین ها اضافه شد و امکانات آن را کاملتر کرد.

امروزه به مدد تلاش شرکتی انگلیسی که با تولید نرم افزاری توانسته بود صدای مهاجمین و فریادها را در محیط تشخیص دهد و به نیروی پلیس اطلاع دهد باقی شرکت ها مانند هایک ویژن نیز توانستند این قابلیت را توسعه دهند. دوربین های مداربسته صدادار از ویژگی های برجسته ای برخوردار هستند از جمله زیر و بم کردن صدا، آوا ها و لحن ها.

به گفته کریس میچل که رئیس بخش آنالیز صوتی کمبریج است، تنها با تصاویر ویدئویی نمی‌توان متوجه تمام اتفاقات شد. در واقع این جمله درست است و باعث شد این موسسه نرم افزاری تولید کند که با تشخیص میزان زیر و بمی صدا ها و لهجه ها، حوادث و پرخاشگری ها را شناسایی کند و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نماید.

هایک ویژن فرافن مارکت
هایک ویژن فرافن مارکت

امروزه دوربین های علاوه بر ضبط صدا، قابلیت پخش صدا هم دارند. یعنی قابلیت پخش صدای دو طرفه. با این ویژگی مفید هم می‌توان در مواقع لزوم به محیط تحت پوشش اخطار یا پیامی صوتی ارسال کرد.

به کمک قابلیت ضبط صدا به طور مثال می‌توان میزان نارضایتی مشتریان را فهمید حال آنکه با تصاویر به تنهایی چنین درکی میسر نیست. مثلا شخصی که در برابر دستگاه فروش قهوه قرار دارد و در ازای پرداخت پول قهوه ای تحویل نمی‌گیرد و ناراحت می‌شود و اعتراض می‌کند را تنها به کمک شنیدن صدای محیط می‌توان شناسایی کرد و در رفع مشکل وی اقدامی انجام داد.

فرافن مارکت می تواند برای تهیه ی این محصولات به شما کمک کند.البته مثل هر سیستم امنیتی دیگری درصدی از خطا در این نوع سیستم ها مشاهده می‌شود که با توجه به پیشرفت رو به جلوی فناوری امکان کاهش یا حذف این خطاها هم دور از ذهن نیست.

دوربین های صدادا به طول کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

– دوربین هایی که به طور پیش فرض قابلیت ضبط صدا را به همراه دارند و بر روی خود دوربین ماژول صدا نصب شده است. مانند دوربین های چرخشی مراقبت از کودک یا BABYCAM.

– دوربین های صداداری که این قابلیت در آنها توسط یک میکروفن مجزا و از طریق کابل به دوربین متصل شده و درکنار آن نصب می‌شود. همانند دوربین های بولت دیواری.

 

ایــسنا

دکمه بازگشت به بالا