عکس | این خودروهای وارداتی چانگان به زودی به کشور می‌آیند!

بر اساس اعلام وزارت صنعت، فلزات و تجارت، واردات خودرو از هفته آینده آغاز می شود و اولین محموله خودروهای خارجی وارد گمرک می شود. طی هفته های گذشته لیست واردکنندگان خودرو اعلام شد و برخی از خودروسازان برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خود در سطح شهر تهران پیشقدم شدند.

۳ ходرو فروشتی چانگان با پروبыل ورودو بخ کیشور

گروه صنعتی سایپا یکی از خودروسازانی است که قصد واردات محصولات خارجی به کشور را دارد. نارنجی پوشان توانسته اند استانداردهای واردات خودرو را رعایت کنند و به زودی خودروهای جدیدی را به بازار عرضه خواهند کرد. گفته می شود اولین خودروهایی که سایپا وارد بازار می کند چانگان CS35 plus و چانگان UNI-T هستند.

علاوه بر این دو محصول، خودروهای دیگری نیز برای ورود به بازار کیشورمان برنامه ریزی شده است که شاید یکی از آنها سدان UNI-K باشد. این کراس اوور یکی از جذاب ترین خودروهای مدرن چینی به حساب می آید. البته شرکت مذکور قرار نیست تنها برندهای خودروی چینی وارد کند. می دانیم که در گذشته سایپا همکاری خوبی با رنو و سیتروئن داشت و امکان همکاری با سایر خودروسازان دنیا نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی کامل هر یک از این سه خودرو می پردازیم:

1. چانگان CS35 plas

گفتیم که یکی از گزینه های احتمالی برای ورود به بازار ایران چانگان CS35 پلاس است. برادر کوچتر این کراس اوور اولین بار توسط سایپا در سال 1390 به بازار عرضه شد. متاسفانه تحریم های غرب باعث شد واردات این خودرو متوقف شود و تا امروز شاهد آن نباشیم.

در دوره ای که بازار خودرو ایران درگیر آزادسازی واردات بود، مدل جدیدتری از این کراس اوور با نام چانگان CS35 پلاس در کیشور معرفی شد. این خودرو هم در بازار چین و هم در خارج از چین به فروش رسید و توانست فروش خوبی را تجربه کند. حالا برای دومین بار این خودرو قرار است وارد کیشورمان شود.

گفتیم که اولین نسل از چانگان CS35 در سال 2012 در بخش کراس اوورهای کوچک عرضه شد. شاید بتوان گفت این دستگاه کوچکترین قسمت سبد محصولات بود. خوشبختانه قیمت این کراس اوور ارزان و مقرون به صرفه است. سایپا ابتدا اقدام به فروش CS35 به صورت وارداتی کرد اما پس از استقبال خوبی که از آن شد، به سمت مونتاژ رفت.

نسل اول این محصول در سال 1398 به فروش رسید و نسل دوم آن به تازگی در چین رونمایی شده است. نسل دوم پسوند پلاس را برای نشان دادن تفاوت با نسل اول انتخاب کرد و در سال 2018 وارد بازار شد. سال گذشته فیس لیفت CS35 Plus نیز رونمایی و عرضه شد. حالا سایپا می خواهد این کراس اوور مدرن و جذاب را راهی بازار نوجوانان کند.

چانگان CS35 پلاس طراحی بیرونی و داخلی

در مقایسه با یک دهه پیش، خودروسازان چینی طرح های بالغ تری را برای محصولات خودرو در نظر می گیرند. چانگان توانست کراس اوور CS35 plus را جمع و جور و اسپرت طراحی کند. قبل از فیس لیفت این خودرو، ظاهر آن شباهت زیادی به کراس اوور فولکس واگن داشت، اما زمانی که در سال 2021 دستخوش تغییراتی شد، ورق به نفع چانگان چرخید.

از جمله تغییرات این محصول می توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ های نازکتر و کوچکتر اشاره کرد. از نمای جانبی فقط سادگی آن را می توان دید و تنها چیزی که آن را متمایز می کند خط قرمز و سپرهای پلاستیکی است. چرخ های 18 اینچی متناسب با ابعاد خودرو طراحی شده اند و تغییرات در نمای عقب نیز قابل مشاهده است. لامپ ها یکپارچه بوده و لوگوی چانگان در مرکز قرار گرفته است.

چینی ها سعی کرده اند CS35 Plus را با دو تریم مشکی و قرمز ارائه کنند. قسمت مرکزی داشبورد کاملا با کروم پوشانده شده و دریچه های سیستم تهویه نیز روی آن تعبیه شده است. یک نمایشگر دوتایی روی این درب ها قرار داده شده است. نوع فرمان کوچک و مجهز به انواع دکمه های کنترلی است!

کنسول مرکزی و داشبورد به گونه ای طراحی شده اند که راننده به آنها دسترسی کامل داشته باشد. لازم است بدانید که فاصله بین دو محور CS 35 plus 2600 میلی متر برآورد شده است و از این نظر فضای کابین بزرگ و جادار نخواهد بود. البته سقف خودرو بدون شیب است و سرنشینان به راحتی می توانند در ردیف عقب بنشینند.

مشخصات چانگان CS35 Plas

زیر کاپوت چانگان CS35 یک موتور 1.4 لیتری توربوشارژر تعبیه شده است که می تواند 158 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این در حالی است که نسل اول این کراس اوور به موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود. در نسخه پلاس نیروی محرکه از طریق گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می شود.

در مجموع، هر 100 کیلومتر چانگان CS35 پلاس حدود 6.3 لیتر سوخت مصرف می کند و به استاندارد آلایندگی یورو 6 مجهز می شود. شاید امکان نسخه اول 1.6 لیتری با گیربکس CVT برای بازار ایران کمتر باشد اما مشتریان بازارهای دیگر چنین گزینه هایی دارند.

ویژگی ها و ویژگی های ایمنی Changan CS35 Plus

گفتیم نسخی‌ای کی کے کے کے کے سیاپا ورد شود، فیس لیفت 2021 است. پس از بروزرسانی، این کراس اوور به ویژگی های جدیدی مجهز شد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمان برقی، رینگ های آلیاژی، کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، کور نقطه ای رادار، ترمز کمکی، ترمز رفلکس، سنسور نور، چراغ های روز، سیستم صوتی دارای نمایشگر، دوربین عقب ، یک دوربین جانبی و یک دوربین 360 درجه، صندلی های قابل تنظیم برقی، آینه های تاشو برقی، یک بخاری، چهار کیسه هوا و سقف پانوراما با سانروف.

2. چانگان UNI-T

در مورد شرکت چانگان صحبت های زیادی کرده ایم و حالا قرار است در مورد گزینه دوم سایپا وارداتی برای ورود به بازار صحبت کنیم. کراس اوور Changan UNI-T به دلیل طراحی زیبا و فناوری های مدرن جذاب و محبوب است. چند ماهی است که این خودرو در خیابان ها دیده می شود و احتمال واردات آن زیاد است.

اولین باری که UniT وارد بازار چین شد در نمایشگاه خودرو پکن بود. این شاسی بلند زیبا در قالب مدل مفهومی Yoyo رونمایی شد. سه سال طول کشید تا چانگان توانست مدل مفهومی UNI-T را به تولید انبوه برساند. متأسفانه با همه گیری کرونا از کراس اوور جلوگیری شد.

بر اساس آنچه مدیران شرکت چانگان اعلام کرده اند، UNI مخفف Universe است. در واقع هدف از نام گذاری این خودرو جهانی و مناسب برای همه سلیقه ها در سراسر جهان است. امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر این کراس اوور جذاب را از خانواده چانگان وارد بازار کنیم.

طراحی خارجی و داخلی UNI-T

به طور کلی، چانگان یکی از معدود خودروسازان چینی است که در دوران جوانی خود توانسته مرزهای طراحی خودروهای کلاسیک را رد کند و الگوهای خلاقانه ای برای طراحی ایجاد کند. بنابراین طراحی واحد منحصر به فرد و جذاب است و شکل و ظاهر آن قابل مقایسه با سایر کراس اوورهای موجود نیست.

این یک خودروی اسپرت و جوان با شاسی بلند، کوپه عریض است که دارای چراغ های جلو نازک و تیز و جلوپنجره بزرگ و منحنی است. به طور کلی می توان دریافت که UNI-T اشتراکات زیادی با بازار خودروهای برقی دارد. از طرفی که به این کراس اوور نگاه می کنیم، سادگی چیزی است که خواهیم دید.

البته این خودرو نیز مانند چانگان CS35 پلاس از نمای جانبی چندان ساده نیست و در پایین درب ها یک فرورفتگی وجود دارد که آن را متفاوت کرده است. رینگ های آلیاژی 19 اینچی هستند و برای ظاهری اسپرت آلمانی خواهند بود. ستون C به همراه فریم پنجره ها به رنگ مشکی هستند و به همین دلیل ترکیب رنگ سفید و مشکی حس و حال خودروهای اسپرت مدرن آسیایی را به مشتریان القا می کند.

در نمای عقب این کراس اوور، شیبی که خودروی پنجم را به سقف متصل می کند، مشاهده می شود. چراغ ها و درب ها به گونه ای طراحی شده اند که مشابه محصولات مزدا هستند، اما چانگان جزئیات جذابی را به این خودرو اضافه کرده است، بنابراین نمی توان گفت که با یک محصول کپی و بدلی روبرو هستیم.

مشخصات UNI-T

این خودرو در بازار چین به دو دیفرانسیل جلو مجهز است که هنوز نمی دانیم کدام یک از آن ها قرار است وارد بازار کیشورمان شود. مدل اول این کراس اوور دارای یک توربوشارژر 1.5 لیتری دیفرانسیل جلو در زیر کاپوت است که می تواند حداکثر قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر را تولید کند. در این مدل نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 7 سرعته با دو کلاچ خیس به محور جلو منتقل می شود.

موتور 1.5 لیتری در هر 100 کیلومتر حدود 6.5 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. موتور دوم قدرت بیشتری دارد و حجم آن 2.0 لیتر است. این موتور به توربوشارژر نیز مجهز است و می تواند حداکثر قدرت 230 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر تولید کند. در این خودرو نیروی محرکه از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود و در هر صد کیلومتر 6.7 لیتر بنزین مصرف می کند.

رفاشی و امنی کنگان UNI-T

در بین محصولات شرکت چانگان هم خودروهای میان رده و هم خودروهای پرچمدار وجود دارد که UNI-T یکی از پرچمداران محسوب می شود و به همین دلیل تجهیزات و امکانات رفاهی آن در سطح خوبی قرار دارد. از گزینه های جذاب این کراس اوور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل تطبیقی، کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، شش کیسه هوا، صندلی های برقی قابل تنظیم جلو با گرمکن همراه، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین 360 درجه و چراغ های روشنایی روشن است.

3. چانگان UNI-K

چند روز پیش متوجه شدیم که محموله مذکور در گمرک مازندران مشاهده شده و گفته شده این بار خودروهای باری یونی کی هستند. البته گفته می شود این محموله قرار است به قزاقستان ارسال شود اما ظاهرا سایپا نیز برنامه هایی برای ارسال این کراس اوور به صورت قطعات مجزا به بازار دارد.

این خودرو از نظر ابعاد بزرگتر از یونی تی است و جلوی بزرگتر و محکم تری دارد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که قیمت چانگان UniT و UniT است; ارزان ترین نسخه یونی برابر با گران ترین مدل این خودرو در بازارهای پکن است.

طراحی خارجی و داخلی UNI-K

گفتیم چانگان در سال 1377 با برنامه های عمرانی خود اقدام به تولید و عرضه خودرو در کلاس UNI کرد تا سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد. اولین محصول این خط Changan Uni Tee و محصول بعدی Uni Ki بود. این محصول کراس اوور برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2020 رونمایی شد.

پیش از این این محصول با عنوان Changan Vision V معرفی شده بود اما هیچکس فکر نمی کرد این خودرو بعدها در خیابان های چین و حتی ایران دیده شود. از نظر طراحی، شباهت های زیادی بین UNI-T و UNI-K وجود دارد. تغییرات کمی در سپرها، چراغ های عقب، جلوپنجره، رینگ ها و رینگ های 21 اینچی دیده می شود. همچنین شیشه پنجره ماشین خلاقانه طراحی شده است!

مشخصات UNI-K

تفاوت های دیگری را می توان بین Changan Yoni Ti و Yoni Ki مشاهده کرد. به عنوان مثال، ابعاد UNI-K بزرگتر از مدل پایین تر است. طول، عرض و ارتفاع چانگان یونی به ترتیب 4865 میلی متر، 1948 میلی متر و 1700 میلی متر است و فاصله محوری آنها تقریباً 2890 میلی متر برآورد شده است. با این ویژگی ها، SUV های سایز کوچک در کلاس Uni-T و کراس اوورهای سایز متوسط ​​در رده Uni-T قرار می گیرند.

در زیر کاپوت این محصول یک موتور Blue Core NE مجهز به موتور 2.0 لیتری و مجهز به سیستم توربوشارژر است. این موتور قادر است حداکثر قدرت 233 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر را تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به محورها منتقل می شود. این خودرو در حالت استاندارد با دیفرانسیل جلو طراحی شده است اما با هزینه بیشتر می توان نسخه چهار چرخ متحرک آن را نیز سفارش داد.

227227

خروج از نسخه موبایل