علمی و پزشکی

پرواز با هوش مصنوعی حتی در حریم شلوغ

اما اگر هواپیما خلبان نداشته باشد چه باید کرد؟ یک سیستم خلبان خودکار هوش مصنوعی جدید برای فضاهای هوایی شلوغ می تواند در این شرایط مفید باشد. این سیستم که در حال حاضر توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا در حال توسعه است، بر روی داده های جمع آوری شده در فرودگاه آلگنی در پنسیلوانیا و فرودگاه پیتسبورگ-باتلر آموزش دیده است.

پرواز با هوش مصنوعی حتی شلوغ است

سیستم خلبان خودکار، همراه با هوش مصنوعی، از ابزار دقیق موجود در هواپیماهای خودران و اطلاعات ارائه شده توسط کنترل کننده های ترافیک هوایی محلی استفاده می کند، دارای شش دوربین و یک سیستم بینایی کامپیوتری است که به گفته دانشمندان به این سیستم اجازه می دهد هواپیماهای مجاور را دقیقا ردیابی کند. خلبان تشخیص می دهد. این سیستم می تواند هواپیماهای مجاور را ردیابی و مسیر آنها را پیش بینی کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از برخورد با آنها اقدام کند.

بر اساس گزارش ها، این سیستم حتی می تواند ارتباطات رادیویی را به زبان ساده از دیگر خلبانان یا فرودگاه ها درک کند و با گفتار مصنوعی سیستم به آنها پاسخ دهد.

اگرچه این فناوری هنوز بر روی یک هواپیمای واقعی آزمایش نشده است، اما در مجموعه ای شامل دو شبیه ساز پرواز آزمایش شده است. در این آزمایش، یک انسان یک هواپیمای مجازی را کنترل می کرد، در حالی که سیستم هوش مصنوعی هواپیمای دیگری را در همان حریم هوایی کنترل می کرد. در نهایت، مشخص شد که سیستم هوش مصنوعی قادر است با موفقیت از برخورد با هواپیما با خلبان انسان جلوگیری کند، حتی زمانی که خلبان تجربه کمی در پرواز با هواپیما داشته باشد.

دانشمندان امیدوارند که این سیستم پس از توسعه بیشتر، بتواند در هواپیماهای خودران مانند تاکسی های پرنده یا پهپادهای حمل بار استفاده شود.

پروفسور “سباستین شرر” از اعضای تیم توسعه این سیستم می گوید: این اولین خلبان هوش مصنوعی است که در حریم هوایی کار می کند. من فکر نمی کنم فضای هوایی برای پهپادها و پهپادها تغییر کند، بنابراین پهپادها باید خود را با حریم هوایی وفق دهند.

46

دکمه بازگشت به بالا