استانی

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

به گزارش خبرنگار  ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال ۱۴۰۲ باتمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید و یک سال جدید دیگر به عمرمان اضافه شد. از جنبه ورزشی، در ۱۲ ماه گذشته اتفاقات مهمی در سطح فوتبال رخ داد که هریک قابل توجه هستند.

به عنوان نمونه پپ گواردیولا مزد زحمات چندین ساله اش را نزد «آبی آسمانی ها» با فتح اروپا گرفت. هرچند از نظر تورنمنت‌های که به طور مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر فیفا انجام می‌شوند، می‌توان گفت سالی پرترافیک را پشت سرگذاشتیم که البته در این جام ها، کام فوتبال ایران شیرین نشد.

در این گزارش تلاش می‌کنیم نگاهی گذرا به مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی یک سال اخیر بیندازیم:

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

*یک قهرمانی پرهیاهو برای بانوان اسپانیا

اجازه دهید از سیدنی شروع کنیم. جایی که قهرمان جام جهانی ۲۰۲۳ بانوان در آن مشخص شد.از تاریخ ۲۹ تیر تا ۲۹ مرداد در ۹ شهر از استرالیا و نیوزیلند ۳۲ تیم برگزیده به میدان رفتند که در نهایت اسپانیا به مقام قهرمانی رسید. انگلیس، سوئد و استرالیا نیز، به ترتیب دوم تا چهارم شدند.

در دیدار نهایی آن جام ماتادور‌ها با تک گل اولگا کارمونا به برتری یک بر صفرمقابل انگلیس رسید و در فینال به دستاوردی تاریخی دست یافت. اما همه چیز آن افتخارآفرینی تحت تاثیر کار‌های عجیب و غریب «لوئیس روبیالس»، رئیس وقت فدراسیون اسپانیا در طول جشن قهرمانی تحت الشعاع قرارگرفت.

این مقام به خاطر رفتارش با اعضای تیم ملی به خصوص کاپیتان تیم کشورش، هفته‌ها تحت فشار انتقادات شدید رسانه‌ها قرارداشت تا جایی که سرانجام مجبور شد اعلام کناره گیری کند؛ و بعد به مدت سه سال از تمام فعالیت‌های ملی و بین المللی مربوط به فوتبال محروم شد.

*قهرمانی گواردیولا با منچستری ها

اما قبل از آنکه اسپانیایی‌ها قهرمانی بانوان جهان را کسب کنند، منچسترسیتی در تاریخ ۲۰ خرداد کسب سه گانه خود را تکمیل کرد. تیم تحت امر پپ گواردیولا بعد از قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی، سال‌ها بود که حسرت کسب مقام اولی لیگ قهرمانان اروپا را به دلش مانده بود. او عاقبت با غلبه بر اینترمیلان در فینال استانبول موفق شد در نقش سرمربی سیتیزن‌ها جام قهرمانی را بر روی دستانش بلندکرد و همانند سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ که در قامت سرمربی بارسلونا، این جام را فتح کرد، بار دیگر در نقش سرمربی منچستری‌ها به این افتخار مهم برسد.

جان لاولس، نویسنده ورزشی انگلیسی که تحولات «آبی آسمانی ها» را پوشش می‌دهد، معتقد است کسب جام برای سیتیزن، هدفی بسیار مهم و آرزوی دیرینه بود که سرانجام تحقق یافت.

وی می‌گوید: پپ گواردیولا از سال ۲۰۱۶ در منچسترسیتی حضور دارد. از همان زمان ورودش، اولویت خود را کسب لیگ قهرمانان اروپا تعیین کرده بود. اما هر بار در راه رسیدن به جام، به مشکلی بر می‌خورد. این در حالی بود که از همان موقع، خرید‌های گران و ارزشمند زیادی هم برای تحقق این رویای اش کرده بود. با این همه به شکل‌های مختلف نمی‌توانست به آن برسد. درست در زمانی که تا حدودی از سبک خاص فوتبالش که تیکی تاکاست، کمی فاصله گرفت و چاشنی‌های باورنکردنی را به این «ساختار کلی تاکتیکی» اضافه کرد، عاقبت به هدفش رسید و سیتی هم تیمی شد که قهرمانی اروپا را در ویترین افتخاراتش دارد.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

*طوفانی که عربستان راه انداخت

در محدوده زمانی که سیتیزن‌ها به اولین قهرمانی اروپا خود رسیدند و جام جهانی فوتبال بانوان با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید، عربستان طوفانی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی راه انداخت.

این کشور که در اوایل زمستان ۱۴۰۱ کریستیانو رونالدو، اعجوبه تمام نشدنی جهان از پرتغال را به سمت خود کشانده و به تیم النصر آورده بود، براساس برنامه کلی ایجاد تحول در ساختار فوتبال باشگاهی و ملی خود، بنیان تازه ایی ریخت که برمبنای آن، شمار زیادی از بازیکنان درجه یک فوتبال جهان را به سوی تیم‌های باشگاهی خود کشاند.

به این اسامی نگاه کنید:کریم بنزما، کالیدو کولیبالی، ادواردو مندی، سرژ میلینکوویچ ساویچ، مارسلو بروزویچ، روبرتو فیرمینو، جردن هندرسون، آلن سن مکسیمن، موسی دمبله، سکو فوفونا، آلکس تیس، انگولو کانته، روبن نووس، ژوتا، فابینیو، ریاض محرز، جک هندری، سادیو مانه و فرانک کسیه. این ستاره‌ها بازیکنانی بودند که در تابستان گذشته به تیم‌های الهلال، الاتحاد، الاهلی، النصر، الاتفاق و … این کشور محلق شدند.

آنها با «موج نویی» که راه انداختند، حتی می‌خواستند لیونل مسی، دیگر فوق ستاره دنیای توپ گرد رابه جمع خود اضافه کنند که در آخرین لحظه فوق ستاره آرژانتینی ترجیح داد به ایالات متحده رفته و سال‌های پایان ورزشی خود را در ینگه دنیا سپری کند.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

عربستانی‌ها برای جذب بازیکنان مسن و حتی جوان، ارقام نجومی پرداخت کردند و معادلات موجود در نقل و انتقالات فوتبال دنیا را که در انحصار اروپایی‌ها بود، را برهم زدند.

آنها تحت تاثیر همین موج، کار را تا جایی پیش بردند که اکنون می‌کوشند در پنجره تابستانی پایان فصل، گروه جدیدی از ستارگان روز دنیا نظیر محمد صلاح، رودری، کیمیش و اوبلاک را به سوی خود بکشانند.

تحت تاثیر ورود شمار زیاد بازیکنان سرشناس به این لیگ بود که نگاه دنیای ورزش به عربستان تا حدودی تغییرکرد و حالا تیم‌های ثروتمند این کشور به عنوان تهدیدی برای تیم‌های انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی به حساب می‌آیند.

روزنامه مارکا، چاپ اسپانیا، در این باره می‌نویسد:با تحولی که عربستانی‌ها ایجادکردند، لیگی جدید به مجموعه لیگ‌های بزرگ اروپایی که محلی برای حضور ستارگان بود، اضافه شد. ضمن آنکه کشور آسیایی با این حرکت، گام بزرگی در جهت ارتقا کیفیت فوتبال خود برداشت.

نشریه مذکور افزود: عربستان تابستان گذشته با یک پنجره بسیار جاه طلبانه فوتبال را تکان داد و این تازه شروع کار بوده چرا که گفته می‌شود این، اولین پنجره نقل و انتقالاتی اولیه آنها به شمار رفته و حالا باید شاهد چگونگی این پروژه باشیم که بازهم توسعه می‌یابد. این فقط یک پروژه برای جذب ستاره‌ها نیست. بلکه درمورد جذب بازیکنان جوان‌تر به منظور رشد فوتبال عربستان و در راستای یک استراتژی پایه است.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

*چالش مالی تیم‌های اروپایی

در شرایطی که عربستانی‌ها با سرازیرکردن پول به بازار نقل و انتقالات فوتبال، سروصدای زیادی راه انداختند، در عین حال سال پایان یافته، برای برخی باشگاه‌های صاحب نام قاره سبز، چالش‌های مالی شدیدی را به همراه داشت.شاید هنوز هم باورکردنی نباشد، اما تیم‌های قدیمی و با ریشه ایی مثل یوونتوس و اورتون به دلیل اتهامات مالی، دچار کسر امتیاز شدند.

حتی بارسلونا اسپانیا با وجود کسب قهرمانی لالیگا مجبور شد به خاطر فشار‌های مالی سنگین چند بازیکن خود را بفروشد تا در چارچوب‌های مالی لالیگا بماند.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

به همین دلیل، لیونل مسی که در تابستان سال گذشته پاری سن ژرمن فرانسه را ترک کرد، روی خوش به تیم سابقش نشان نداد و راه حضور در اینترمیامی آمریکا را در پیش گرفت و به این ترتیب یکی از شگفت انگیزترین نقل و انتقالات سال ۱۴۰۲ رقم خورد.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

*سالی با تورنمنت‌های متعدد

همانگونه که گفته شد از نظر تورنمنت‌های زیر نظر فیفا، یک سال گذشته، ۱۲ ماه پرترافیک کاری بود.به عنوان مثال جام جهانی نوجوانان در در تاریخ ۱۹ آبان تا ۱۱ آذر در اندونزی برگزار شد که آلمان بعد از فتح اروپا، به مقام قهرمانی رسید. تیم ایران نیز که با هدایت حسین عبدی تا مرحله یک هشتم نهایی و مصاف با مراکش بالا آمد که در ضربات پنالتی مغلوب شد.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

برخلاف نمایش قابل تامل نوجوانان، امید‌های ایران در مسابقات انتخابی المپیک که شهریور ماه گذشته انجام گرفت، با هدایت رضا عنایتی، نتوانست مجوز صعود به رقابت‌های را بگیرد که از سال ۱۹۷۶ در حسرت حضور مجدد در آن منتظرمانده ایم.

بعد از آنکه تیم کشورمان در رقابت‌های المپیک ۷۶ مونترال با درخشش بسیار و با هدایت حشمت مهاجرانی حضور یافت، به این ترتیب از ورود به این پیکارها، نیم قرن گذشت و «ناکامی» تکراری‌ترین اتفاق ممکن برای تیمی شد که هر چهار سال یکبار در این راه و مسیر، تسلیم بوده است.

*حسرتی دیگر به نام قهرمانی آسیا

در زمستان سال ۱۴۰۲ نیز پیکار‌های جام ملت‌های آسیا و آفریقا به صورت همزمان در کشور‌های قطر و ساحل عاج برگزار شد که هر دو میزبان به مقام قهرمانی رسیدند.

البته در «جام آسیایی ۲۰۲۳» با وجودی که تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی ژاپن را ۲ بر یک شکست داده بود، به سرنوشت تکراری چند دهه اخیرش، دچار شد. چرا که در مرحله نیمه نهایی جام مقابل قطر ۳ بر ۲ بازنده شد و بعد از قهرمانی ۱۹۷۶، مثل داستان حضور در المپیک، در راه فتح فوتبال قاره، ناکامی هایش به مدت نیم قرن افزایش یافت.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

*درگذشت بزرگانی همچون چارلتون، بکن باوئر و زاگالو

یک بخش متاثرکننده سال ۱۴۰۲ درگذشت چند تن از اسطوره‌های فوتبال جهان بود. از جمله در تاریخ ۳۰ مهرماه گذشته، بابی چارلتون، یکی از نماد‌های انگلیس که فاتح جام جهانی ۱۹۶۶ شده بود، در اثر بیماری در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

در تاریخ ۵ آذر یک ضایعه دیگر به انگلیسی‌ها واردشد. زیرا «تری ونبلز» مربی معروف پیشین این کشور در سن ۸۰ سالگی فوت کرد.
بعد از این دو چهره نامی، در تاریخ ۱۵ دی برزیلیان عزادار شدند. چون ماریو زاگالو، اسطوره نامی کشور مهد قهوه و سامبا، کسی که هم به عنوان کاپیتان و سرمربی فاتح جام جهانی شده بود، در سن ۹۲ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

دو روز بعد از این اتفاق ناگوار، «فرانتس بکن باوئر» که نماد فوتبال آلمان و کسی که به عنوان کاپیتان و سرمربی تیم کشورش را به مقام قهرمانی جهان رسانده بود، در ۷۸ سالگی و به خاطر بیماری فوت کرد.

۱۴۰۲ سال ادامه حسرت فوتبال ایران برای تکرار فتح آسیا و ورود به المپیک!

آندرئاس برمه، مدافع چپ تیم ملی آلمان در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا نیز در تاریخ اول اسفند در ۶۳ سالگی بر اثر ایست قلبی آسمانی شد.

دکمه بازگشت به بالا