آیا رژ لب سرطان زا است؟

هیچ شکی وجود ندارد که همه خانم ها عاشق رژ لب جامد هستند و از آن چند مدل برای جاهای و موقعیت های مختلف دارند. رژ لب جامد قدیمی ترین نوع وسیله آرایشی لب است که در بازار موجود شد و در بین خانم ها طرفداران بسیاری پیدا کرد.  رژ لب جامد استفاده بسیار راحت و آسانی دارد و همین طور می تواند به لب ها جذابیت خیلی زیادی دهد. کمی بعد نوع دیگری از رژ لب وارد بازار شد که بافت کاملا متفاوتی با رژ لب جامد داشت. رژ لب جدید رژ لب مایع بود که تاثیر تقریبا مشابه با نوتع جامد خود داشت. اما آیا دوستداران رژ لب جامد کم شد؟ خیر. محبوب ترین نوع رژ لب به طور یقین نوع جامد آن است.

اما در بازار سودجویانی وجود دارند که از این علاقه خانم ها به رز لب جامد باخبرند و با وارد کردن رژ لب های جامد تقلبی و فیک می توانند به سلامتی خانم ها آسیب وارد کنند. برخی از این رژ لب های فیک به قدری خوب طراحی شده اند که تشخیص آن از نمونه اصل بسیار کار سختی است.  در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی به شما رائه دهیم تا به راحتی بتوانید رژ لب جامد فیک را از اصل تشخیص دهید و آن را خریداری نکنید.

Is lipstick carcinogenic

رژ لب جامد فیک سرطان زاست.

تمام رژلب ها دارای مواد شیمیایی و طبیعی، رنگدانه های طبیعی، روغن و لوسیون نرم کننده و حتی سرب هستند. در واقع تمام رژ لب ها چه جامد چه مایع مقدار کمی سرب در مواد اولیه خود دارند. اما چرا باید برخی از رژ لب ها را با عنوان رژ لب سرب دار بشناسیم. نکته ای که می تواند در کیفیت یک رژ لب موثر باشد میزان مواد اولیه و مقداری است که با هم ترکیب می شوند. در رژ لب های جامد سرب دار میزان سرب به مقدار بیشتری است که می تواند باعث آسیب زدن به پوست لب شود.

اما چرا رژ لبی که سرب آن بالاست سرطان زاست؟ دقت کرده اید، زمانی که مشغول خوردن و آشامیدن هستید مقداری از رژ لب روی لبه لیوان یا قاشق شما می ماند. این به آن معنی است که رژ لب به راحتی می تواند از روی لب های شما برداشته شود. حالا فرض کنید رژ لبی که به لب هایتان زدید فیک بوده و دارای میزان زیادی سرب است، با قاشق بعدی غذایی که می خورید میزانی سرب هم نوش جان می کنید. این سرب به درون دستگاه گوارش شما راه پیدا می کند و در آن جذب می شود. روزی چقدر سرب به درون معده خود می فرستید؟ زیاد. در نتیجه در بلند مدت و با استفاده مکرر از رژ لب سرب دار بدن شما دارای میزان زیادی سرب خواهد بود که برای سلامتی تان بسیار مضر است و می تواند زمینه ساز بیماری های جدی مانند سرطان شود. پیشنهاد می شود مقاله مربوط به را مطالعه کنید.

از طرف دیگر، پوست لب های شما بسیار نازک و حساس است. زمانی که رژ لب استفاده می کنید لب شما مواد درون رژ را به خود جذب می کند. حالا سلامت لب های شما به مواد درون رژلب بستگی دارد. آیا رژلب جامد شما فیک است با مواد اولیه نامرغوب؟ یا رژلب اصل با مواد استاندارد طبیعی؟ نمی دانید؟ این بهترین روش برای پی بردن به کیفیت مواد اولیه درون رژ لب انتخابی شماست. با تیم روبی سان همراه باشید تا راه های تشخیص رژلب فیک را از اصل بشناسید.

روش های تشخیص رژلب جامد اصل

تقریبا می توان گفت مواد آرایشی به خصوص رژ لب اگر ماندگاری بالایی روی صورت داشته باشد از مواد خاصی تشکیل شده اند که می توانند مضر باشند. در این بین رژ لب جامد مات به دلیل دارا بودن بیشترین ماندگاری روی لب می تواند دارای مقدار زیادی سرب درون خود باشد که برای لب های شما خطرناک است. مقاله را حتما مطالعه کنید.

رژ لبی که بعد از استفاده لب های شما را خشک و پوسته پوسته می کند بدون شک دارای سرب فراوانی است. بعد از استفاده مکرر این خشکی بیشتر خواهد شد و با یک فشار کوچک روی لب می توان یک خراش عمیق روی پوست ایجاد کرد. اگر لب های شما این وضعیت را دارد در وهله اول مصرف رژ لب مربوطه را قطع کنید.

در فواصل زمانی که از استفاده نمی کنید از نرم کننده های لب استفاده کنید. نرم کننده های لب مانند بالم لب، وازلین یا لبلو می باشند که می توانند به پوست خسته شما رسیدگی کنند و آن را از خشکی فراوان نجات می دهند. تعداد دفعاتی که از نرم کننده لب استفاده می کنید را بیشتر کنید و اجازه دهید به مدت بیشتری هم رو یلب هایتان باقی بماند. بعد از آن نوبت لایه برداری پوست لب است. برای این کار انگشت اشاره خود را به شکر آغشته کنید و روی لب هایتان به صورت دورانی ماساژ دهید. با این کار سلول های مرده پوست از روی لب برداشته می شود. حالا شما پوستی بسیار نرم و لطیف دارید و می توانید از آن لذت ببرید. پوست لطیف خود را با استفاده از رژ لب جامد سرب دار خراب نکنید.

یک روش دیگری که خانم ها برای تشخیص سرب از آن استفاده می کنند، کشیدن انگشتر طلای خود روی رژ لب است. این روش هیچ پایه علمی ندارد. این روش در مورد رژ لب هایی که دارای میزان زیادی سرب است شاید جواب دهد اما در مورد رژ لب های سرب دار با میزان کم نتیجه درستی را نشان نمی دهد.  برای این روش، ابتدا رژ لب جامد را روی پوست دستتان بکشید سپس با کمک انگشتر طلای خود یک خراش ایجاد کنید. اگر آن ناحیه از رژ لب سیاه شد بعد از چند دقیقه بدانید که رژ لب در دستان شما می تواند بسیار خطرناک باشد. .

وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید، ممكن است پیدا ‌كردن رنگ دلخواه كه با رنگ‌ پوست متناسب باشد برای‌تان مشكل باشد اگر علاوه بر اینها دنبال یك ماده‌ آرایشی ایمن و غیرسمی هم باشید كه هیچ‌گونه خطری برای سلامت شما نداشته باشد و بعدها شما را دچار مشكلات متعدد نکند، كار سخت‌تر می‌شود. شما بهتر می‌دانید كه باید همیشه ‌دنبال مواد آرایشی غیرسمی باشید به‌خصوص بعضی از لوازم آرایشی بسیار مهم‌تر هستند مثلا حتما باید ‌دنبال رژلبی سالم باشید چون لب‌ها یكی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن هستند.

دكتر استكی مالكان، عضو انجمن مواد آرایشی سالم و نویسنده كتاب تنها دنبال صورت زیبا نباشید معتقد است: «پوست به‌شدت مواد مختلف روی خود را جذب می‌كند و علاوه بر این مواد شیمیایی كه روی لب‌های‌تان استفاده می‌كنید به راحتی می‌توانند وارد دهان شما و بعد وارد دستگاه گوارش شوند.»

بعضی از مارك‌ها تمام مواد مصرفی‌‌شان را روی برچسب محصول تولیدی‌ نمی‌نویسند بنابراین یك مقدار انتخاب ماده آرایشی سالم مشكل‌تر می‌شود و می‌توان به راحتی مواد آرایشی سمی را تشخیص داد. انجمن مواد آرایشی سالم و ایمن لیستی از مواد شیمیایی مضر را منتشر كرده‌ كه در ادامه مطلب هر كدام را برای شما توضیح می‌‌دهیم.

ماده خطرناك 2: اكسی بنزون
اگر خواستید رژلب یا هر نوع كرم مخصوص لب بخرید كه روی آن ادعا شده بود كه از لب‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌كند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اكسی بنزون (Oxybenzone) نباشد، این ماده می‌تواند باعث به وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می‌تواند به سلول‌ها نیز آسیب برساند.

ماده خطرناك 5: فرمالدئید
فرمالدئید كه در خیلی از این محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و… یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریك پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ‌های شیمیایی متعددی كه در محصول‌های مختلف به‌ویژه در محصول‌های زیبایی و آرایشی مصرف می‌شود، می‌تواند درصورت رعایت نكردن استانداردهای خاص، مشكل‌ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، می‌تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد.

ماده خطرناك7: وازلین
وازلین در بسیاری از محصولات مربوط به لب وجود دارد و بسیار شنید‌ه‌ایم كه می‌تواند لب را از آفتاب‌سوختگی و ترك خوردن حفاظت كرده و آن را تغذیه كند. وازلین یك چربی معدنی تهیه‌شده از نفت است و معمولا چربی‌های معدنی در افرادی كه پوست روشن دارند باعث به وجود آمدن مشكلات فراوانی می‌شود (مثلا موجب تشدید آفتاب‌سوختگی‌ها می‌شود) و در مكانیسم طبیعی مرطوب‌سازی‌ خود پوست دخالت می‌كند و در آن اختلال به وجود می‌آورد، درنتیجه پوست خشك و ترك‌خورده می‌شود. درواقع شما محصولی با این قصد می‌خرید كه پوست‌تان را نرم، لطیف و زیبا كند ولی وازلین باعث به وجود آمدن حالت‌هایی عكس این خواسته می‌شود. شركت‌های مختلف تولید‌كننده محصولات زیبایی از این ماده استفاده می‌كنند چون به‌شدت ارزان است.

ماده خطرناك8: سورفاكتانت
از مواد رایجی كه در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره كرد كه به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاكتانت یافت می‌شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود علاوه بر خشكی، التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الكل و الكل‌های مشابه كه به وفور در این محصولات یافت می‌شود، می‌تواند باعث خشكی، التهاب و درماتیت آلرژیك و چروك سریع‌تر پوست شود.

سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات كه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود در دسته سورفاكتانت‌های آنیونی قرار می‌گیرند و در اكثر مواد شوینده و كف‌كننده استفاده می‌شوند، سورفاكتانت‌های كاتیونی نیز كه بار الكتریكی مثبت دارند، در محصول‌هایی ازقـبـیل نـرم‌كـنـنـده‌ها و صاف‌كننده‌های مو و لباس به‌عنوان ضدالكتریسته ساكن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیك بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیك یا خورده شدن به‌طور اشتباهی می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

ریزه‌كاری‌های خرید لوازم آرایشی
تشخیص لوازم آرایشی اصل و مرغوب كار آسانی نیست اما باتوجه به بعضی نكات می‌توانید احتمال افتادن‌تان در دام خرید محصولات پرضرر را كمتر كنید.

چقدر برای مصرفش وقت دارید؟
كمتر كسی است كه هنگام خرید یك محصول آرایشی به تاریخ مصرف آن توجه كند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، با كمی ارزان‌تر خریدن یك رژ لب یا سایه چشم شعف‌زده می‌شوید، بهتر است دلیل این ارزان‌فروشی را جست‌وجو كنید شاید محصولی كه می‌خرید تاریخ‌گذشته باشد یااینكه چیزی به منقضی شدن تاریخش نمانده باشد، پس حتما روی بسته‌بندی محصول به دنبال تاریخ مصرف آن بگردید.

یك بسته سرب به خانه نیاورید
اگر نگران بالا بودن میزان سربی كه در محصول مورد نظرتان به كار رفته هستید، قبل از خرید كمی از آن را پشت پوست یا كف دست‌تان بكشید و سپس حلقه طلای‌تان را روی موضع به صورت دورانی تا دو دقیقه ماساژ دهید. اگر پس از این زمان رنگ محصول آرایشی سیاه، تیره یا مات شد، معنایش این است كه سرب موجود در آن محصول بیشتر از حد استاندارد است.

نگذارید با ذهن‌تان بازی كنند
اگر برند خاصی از محصولات آرایشی مورد نظرتان است، قبل از خرید به لوگوی آن توجه كنید و با دقت آنرژ لب ها حاوی مخلوط مضر مواد شیمیایی هستند که بسیاری از آنها برای ایمنی آزمایش نشده اند. برخی از مواد شیمیایی موجود در رژ لب به راحتی از طریق لب جذب می شوند و هر بار که لب های خود را لیس می زنید، مقدار کمی از این مواد شیمیایی سمی را می خورید. لب ها حساس هستند و از طریق لایه نازکی از پوست که آنها را می پوشاند، محصولات را به راحتی جذب می کنند. پوست لب فاقد مو و غدد عرق است، به این معنی که آنها از همان دفاع طبیعی مانند سایر انواع پوست برخوردار نیستند. رژ لب محبوب ترین محصول زیبایی است که توسط زنان سراسر جهان استفاده می شود، اما در واقع کمتر کسی می داند که چه ماده ای در رژ لب وجود دارد که از آن ها استفاده نکند.

مواد تشکیل دهنده رژ لب

از مهمترین مواد تشکیل دهنده رژلب که در اکثر موارد بیشتر آن ها برای پوست خطرناک بوده و سرطان زا می باشند، شامل:

  1. متیل پارابن

متیل پارابن به رژ لب اضافه می شود، زیرا ضد قارچ و نگهدارنده است. به طور گسترده ای در سایر لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. هدف آن جلوگیری از رشد قارچ در محصول برای حفظ و نگهداری طولانی مدت آن است. متیل پارابن به سرعت از طریق پوست و دستگاه روده جذب می شود، اما بدن نیز به سرعت آن را از بین می برد. در بدن ذخیره نمی شود. علیرغم نگرانی در مورد سرطان زا بودن آن، مطالعات به طور قطعی این امر را نشان نداده اند.

با این حال، این ماده نگهدارنده در بیشتر اروپا به دلیل خطر احتمالی محدود شده است. همچنین می تواند سیستم غدد درون ریز را تغییر دهد یا از راه های دیگر سمی باشد. به طرز نگران کننده ای، متیل پارابن اغلب یک ماده مخفی است، به این معنی که در لیست مواد تشکیل دهنده نشان داده نمی شود و این آگاهی از مصرف، این ماده سمی را برای مصرف کنندگان تقریباً غیرممکن می کند. پایگاه داده های آرایشی متیل پارابن را به عنوان یک محصول آرایشی با “خطر متوسط” طبقه بندی کرده است.

گزینه های طبیعی مانند روغن های اساسی  ویتامین ها و برخی عصاره های گیاهی وجود دارد که در برابر باکتری ها مؤثر هستند. یک نقطه ضعف در مورد این ها است که معمولاً بیش از یک سال دوام ندارند، بنابراین اگرچه ممکن است برای استفاده در محصولی که سریعاً مصرف می شود، مانند کرم صورت مناسب باشد ، اما ممکن است برای رژ لب ها مناسب نباشد. به عنوان مثال بنزوات سدیم که یک ماده نگهدارنده طبیعی است و برای بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارد.

  1. پلی پارابن

پلی پارابن به عنوان ماده نگهدارنده به رژ لب اضافه می شود تا از رشد باکتری های مضر و کپک جلوگیری کند. قسمت روغنی رژ لب را از بین نمی برد. این امر هم از محصول و هم از مصرف کنندگان محافظت می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ماده برای برخی از افراد آلرژی زا است. به نظر نمی رسد که در بدن خطرساز باشد، ولی به شرطی که غلظت آن محدود شود، می تواند برای استفاده در لوازم آرایشی ایمن، استفاده گردد. با این حال، پایگاه داده لوازم آرایشی آن را به عنوان یک محصول “با ریسک بالا” ذکر می کند.

بسیاری از مارک ها با استفاده از مواد بی خطر، رژ لب های زیبا و غیر سمی ایجاد کرده اند. برخی از آنها از مواد نگهدارنده طبیعی مانند نمک، عسل و خاک رس برای محافظت از محصولات استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند فقط نیمی از مقدار قابل قبول پلی پارابن را استفاده می کنند. عیب محصولات فاقد پلی پارابن این است که غالباً جامدتر هستند و باعث می شوند تا برای مدت طولانی تری تازه بمانند، زیرا این قسمت نرم و روغنی از مواد است که سریعتر از بین می رود. این محصولات فاقد پلی پارابن به شما این آرامش را می دهند که قرار نیست سیستم غدد درون ریز شما را مختل کرده و فاقد مواد سرطان زا باشند.  لذا معمولاً مقرون به صرفه ترند.

  1. رتینیل پالمیتات

به همین دلیل است که محصولات حاوی آن اغلب به عنوان “ضد پیری” به بازار عرضه می شوند. این یک لایه بردار است که می تواند لایه های خشک پوست را از بین ببرد تا سلول های جدید زیر آن را نشان دهد. به این ترتیب لب ها را نرم و صاف نگه می دارد. اگر از رژ لب حاوی این ماده استفاده می کنید، بهتر است در هنگام بارداری از مصرف آن خودداری کنید و از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید ، مانند استفاده از آن در ساحل، خودداری کنید. امروزه محصولات لب طبیعی وجود دارد که حاوی روغن های مفیدی مانند جوجوبا، ماکادمیا و هسته انگور هستند. پس حتما به خاطر داشته باید که رژ لب اصل خریداری کنید و در کنار استفاده از لوازم آرایشی از شوینده ها و پاک کننده های بهداشتی هم استفاده کنید که برای خرید می توانید به نمایندگی محصولات سیمپل در مشهد  سر بزنید.

دکمه بازگشت به بالا