علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

ارتودنسی متحرک به مجموعه‌ای از وسایلی گفته می‌شود که برای صاف کردن و هم‌تراز کردن دندان‌ها یا تراز کردن فک‌ها و اصلاح باریکی، بیرون زدگی یا فرورفتگی آن‌ها در دهان قرار می‌گیرند، اما به دندان‌ها و در طول درمان متصل نمی‌شوند. درست شد.

بسیاری از ما لبخند ایده آلی نداریم. و دندان‌های ما معمولاً کج، نامرتب یا عقب و جلو می‌شوند. یا یکی از فک های ما به سمت عقب یا جلو و در نتیجه دندان های ما صاف و نامرتب نیستند و بایت صحیحی نداریم. بایت به ارتباط دندان ها با یکدیگر، به ویژه زمانی که دهان بسته است، اشاره دارد.

برای درمان ارتودنسی به روش متحرک حتما به یک پزشک حرفه ای و متخصص مانند بهترین متخصص ارتودنسی شیراز مراجعه کنید.

اهمیت درمان ارتودنسی چیست؟

دندان های ما اصلاً هم تراز نیستند و اگر برخی از آنها کج یا به سمت عقب یا جلو هل داده شوند یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باعث ایجاد شکاف های کوچک بین آنها شود، هر ذره ای که می خوریم همیشه بین دندان هایمان گیر می کند. تمیز کردن این نواحی با مسواک یا نخ دندان دشوار است و ممکن است نتوانیم آنها را به درستی تمیز کنیم. در این شرایط فضای بین دندان ها مجموعه ای از ذرات باقیمانده و فعالیت باکتری ها در دهان است. به همین دلیل افرادی که دندان های صاف و صافی ندارند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه هستند.

از طرفی برای خوب جویدن غذا و تلفظ صحیح کلمات و حروف، هر دندان باید در جای خود قرار گیرد. در غیر این صورت، ممکن است در جویدن و صحبت کردن مشکل ایجاد شود.

دندان های کج و ناهموار هر بار که غذا می خوریم فشار زیادی به برخی از دندان های ما وارد می کند. این فشار می تواند برای آنها بیش از حد باشد و باعث ایجاد ترک های کوچک و یا سایش زیاد آنها شود. مفصل فک نیز تحت فشار زیادی است که با درمان ارتودنسی می توان تمامی این مشکلات را برطرف کرد.

چه کسانی به درمان ارتودنسی نیاز دارند؟

افرادی که مشکلات زیر را دارند باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند:

دندان های جلویی کج و نامرتب

رویش یا شلوغی برخی از دندان ها در مقایسه با دیگران

ضربه یا شلوغی نسبی برخی از دندان ها (یعنی بخشی یا تمام دندان در لثه باقی می ماند)

افتادن یا شل شدن فک

چانه باریک و کوچک

شلوغی و ازدحام دندان ها

بین دندان ها فاصله وجود دارد

عدم تقارن لبخند

وجود دندان های اضافی یا دندان مصنوعی

انواع روش های ارتودنسی متحرک

انواع اصلی دستگاه های ارتودنسی متحرک الاینر و نگهدارنده هستند.

1. Aligner یا Invisalign

آگنر شفاف در درمان ارتودنسی متحرک

الاینرها (اینویزیلاین) صفحات ترموپلاستیکی هستند که بی رنگ هستند و در تماس با دندان کسی متوجه آنها نمی شود. الاینرها برای حرکت دادن دندان ها و تراز کردن آنها طراحی شده اند. بسته به وضعیت دندان‌های شما، متخصص ارتودنسی تعدادی الاینر را برای شما طراحی می‌کند تا هر دو هفته یکبار آن‌ها را جایگزین دندان‌های قدیمی با دندان‌های جدید کنید.

2. نگهدارنده ارتودنسی ko تثبیت کننده

نگهدارنده یا تثبیت کننده برای درمان ارتودنسی متحرک

دستگاه ارتودنسی یا الاینر دستگاهی است که بعد از درمان ارتودنسی با بریس یا الاینر استفاده می شود. اکنون که لبخند ایده آلی دارید، نگهدارنده دندان های شما را در جای خود نگه می دارد.

دلیل نیاز به نگهدارنده این است که دندان ها تا مدتی به خصوص پس از درمان ارتودنسی قابلیت حرکت و بازگشت به وضعیت قبلی خود را دارند. به همین دلیل، برای حفظ مزایای درمان ارتودنسی باید برای مدت کوتاهی (گاهی به طور دائم) از تثبیت کننده ارتودنسی استفاده کرد. مدت زمان استفاده از این دستگاه ارتودنسی توسط پزشک تعیین می شود.

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک عبارتند از:

مسواک زدن آسان است زیرا پلاک را از دهان خود جدا می کنید و دندان های خود را طبق معمول مسواک می زنید. در حین بریس های ثابت، مسواک زدن بسیار سخت است زیرا باید از فضای بین دندان ها و نخ دندان و بخشی از بریس هایی که به دندان ها متصل می شوند، مراقبت کنید.

تمیز کردن بریس های متحرک نیز آسان است. به سادگی این دستگاه را از دهان خود خارج کرده و زیر شیر آب بشویید.

احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمتر است زیرا به راحتی می توانید دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز کنید.

بر خلاف ارتودنسی ثابت، هیچ لکه سفیدی روی دندان ایجاد نمی شود. در ارتودنسی ثابت که براکت یا باند ثابت می شود، پلاک و باکتری در برخی از قسمت های دندان ایجاد می شود، زیرا دندان ها به طور کامل تمیز نمی شوند و در نتیجه دندان مواد معدنی خود را در اثر فعالیت از دست می دهد. از دندان باکتری ها در این نواحی لکه های سفید روی دندان ها ایجاد می شود که دائمی هستند.

در صورت لزوم می توانید دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.

هنگام غذا خوردن می توانید دستگاه ارتودنسی ثابت را از دهان خود خارج کنید و هر چه می خواهید بخورید. هنگامی که در ارتودنسی ثابت هستید، باید از خوردن برخی مواد غذایی اجتناب کنید زیرا می توانند به ارتودنسی آسیب برسانند.

اگر به جای بریس از الاینر استفاده کنید از نامرئی بودن آن بهره مند خواهید شد و در نتیجه ارتودنسی تاثیری در زیبایی لبخند شما نخواهد داشت.

معایب

اگرچه ارتودنسی متحرک یا ثابت دارای مزایای قابل توجهی است، اما نباید معایب آن را نادیده گرفت.

در حالی که تراز کننده در دهان شماست نباید چیزی بخورید. تنها چیزی که می توانید مصرف کنید نوشیدن آب است. جویدن آستر آن را از بین می برد.

در مورد پلاک شفاف، اگر دقت نکنید و آب رنگی بنوشید، پلاک بد رنگ و کدر می شود.

باید بدانید که پلاک ارتودنسی تا حد امکان (۲۲ ساعت در روز) بدون غذا خوردن یا مسواک زدن در دهان شما قرار دارد. اگر مدام فراموش کنید یا از انجام این کار در دهان خودداری کنید، نه تنها درمان موثر نخواهد بود، بلکه می تواند وضعیت دندان های شما را نیز بدتر کند. اگر فکر می کنید ممکن است همیشه ترازهای خود را فراموش کنید و نمی توانید به بریس های موبایل متعهد شوید، بهتر است از بریس های ثابت استفاده کنید.

هنگامی که پلاک را از دهان خود خارج می کنید، باید آن را کاملاً بشویید و دوباره در جعبه خود قرار دهید. در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که آن را از دست بدهید یا آن را به اشتباه بیاندازید.

درمان ارتودنسی متحرک چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان تا حد زیادی به وضعیت دندان شما بستگی دارد. از نظر ماندگاری، اگر درمان پیچیده ارتودنسی داشته اید یا دندان ها برای مدت طولانی از بین رفته اند، احتمال بازگشت دندان ها بیشتر است. در نتیجه، اغلب مجبورید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید. در مورد الاینرها زمان درمان بستگی به وضعیت دندان ها دارد. معمولاً یک تا دو سال طول می کشد تا همه دندان ها صاف شوند.

سوالات متداول

1. ارتودنسی متحرک بهتر است یا ثابت؟

نمی توان گفت کدام روش ارتودنسی بهتر است زیرا هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما باید جنبه های مختلف هر روش درمانی را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید. (ارتودنسی ثابت)

2. چگونه می توانم هنگام درمان ارتودنسی دندان هایم را تمیز کنم؟

یکی از مهمترین مزایای ارتودنسی متحرک این است که به راحتی می توانید پلاک را از دهان خود خارج کنید و هنگام مسواک زدن دندان های خود را مسواک بزنید. پس از تمیز کردن دندان ها باید پلاک ارتودنسی را نیز جداگانه تمیز کنید.

برای تمیز کردن پلاک می توانید از آب و مایع توالت یا یک شوینده مخصوص استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا