اقتصادی

بررسی تاثیر رئیس بانک مرکزی بر بازار ارز

پس از تغییر رئیس بانک مرکزی، یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییر رئیس بانک مرکزی در این شرایط می تواند با توجه به شدت و وخامت بازار، ارز را تا حدودی کاهش دهد، اما نمی توان انتظار داشت معجزه

بر اساس این گزارش، با استعفای صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی، هیات دولت به محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی رای اعتماد داد. همچنین رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی جدید توصیه کرد از همفکری و رایزنی همه ذی‌نفعان برای مدیریت بازار ارز استفاده کند و بر لزوم هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت در رابطه با اجرای برجام تاکید کرد. سیاست های اقتصادی دقیق برای ثبات نرخ ارز.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با روابط عمومی در خصوص تغییر رئیس بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز گفت: شخصیت رئیس کل بانک مرکزی می تواند در مدیریت اقتصاد موثر باشد اما این موضوع در ایران کارایی چندانی ندارد، زیرا اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری و عوامل مختلفی از جمله تحریم ها، رشد نقدینگی بالا، مداخله نظارتی در قیمت گذاری، وابستگی شدید به شرکت های تولیدی، رشد اقتصادی پایین، نرخ تورم مواجه است. و انتظارات تورمی بالا بر نرخ ارز تاثیر می گذارد.

به گفته وی، وجود عوامل موثر در افزایش نرخ ارز ثابت نمی کند که رئیس کل بانک مرکزی تا حدودی قدرت مدیریت بازار را ندارد و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این وضعیت می تواند تا حدودی از شدت شرایط بکاهد، اما نمی توان منتظر معجزه بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس جمهور تمام اختیار دارد که از درخواست های غیرضروری و زیان آور دولت به بانک ها جلوگیری کند. رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند وضعیت را بهبود بخشد اما توانایی و قدرت دارد که از بدتر شدن اوضاع در بازار جلوگیری کند و نرخ افزایش دلار را کاهش دهد.

Надри гавить: تصمیم گیری درباره ساختار نظام ارزی، شناورسازی نرخ ارز، رژیم نرخ ارز، نرخ ارز چند نرخی، مانده نرخ سود، نرخ سود، اضافه برداشت بانکی، برداشت دولتی از حقوق در ساختار کشور صورت می گیرد. بانک مرکزی و علیرغم مشکلات ساختاری فراوان در اقتصاد کشور، رئیس بانک مرکزی می تواند با تصمیم گیری در موارد ذکر شده نقش اساسی داشته باشد.

وی با انتقاد از ساختار شورای پول و اعتبار گفت: ترکیب و ساختار تعیین شده برای شورای پول و اعتبار همواره با تصمیمات اتخاذ شده در این شورا فشار زیادی را به بانک مرکزی وارد می کند و رئیس کل بانک مرکزی بانک می تواند این فشارها را کاهش دهد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا