علمی و پزشکی

توقف روند نزولی کرونا در کشور/احتمال بروز قله سوم اُمیکرونی

یکی از اپیدمیولوژیست ها گفت: در حال حاضر موج هفتم را پشت سر گذاشته ایم اما ممکن است یک قله دیگر ایجاد شود و نوع میکرونی که تاکنون دو قله در کشور نداشته است، سه قله خواهد بود. البته در این مورد نمی توانم نظر بدهم.

دکتر مسعود یونسیان در گفت وگو با روابط عمومی، وی درباره وضعیت کرونا در کیشور گفت: از حدود 16 تا 17 روز پیش تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری در کیشور رو به کاهش بود، اما طی هفته گذشته این روند کاهشی متوقف شده و همچنان هوشیاری وجود دارد. به سفر و جابجایی جمعیت در روزهای اخیر که البته هنوز برای مشاهده تاثیر آن زود است. از هر مداخله حداقل دو هفته باید بگذرد تا بتوانیم تاثیر آن را بر روند بیماری مشاهده کنیم.

پایش افزایش ویروس جدید کرونا در کیشور

وی با بیان اینکه در گزارش وزارت بهداشت شهرهای قرمز کاهش داشته و تعداد بستری ها و بستری ها در حال کاهش بوده است، پس از مدتی دوباره افزایش یافت. حتی در برخی از کشورها پس از کاهش موج BA5 نیز روند صعودی را تجربه کردند. بنابراین هنوز هم چنین نظارت هایی وجود دارد.

آمیکرون در کیشور سه کله‌ای‌می‌شود؟

یونسیان با بیان اینکه هنوز نمی توان در مورد شرایط و سیر بیماری در کشور اظهار نظر قطعی کرد، ادامه داد: در حال حاضر از اوج موج هفتم عبور کرده ایم، اما احتمال دارد اوج دیگری ایجاد شود. و نوع میکرونی که کیشور ما دو قله هدل بوده است، سه قله‌ای کند. البته در این مورد نمی توانم نظر بدهم. بنابراین نمی توان گفت که امکان ایجاد قلعه دوم وجود دارد و نسخه میکرونی که تاکنون دو قلعه در کشور نداشته است، آیا همینطور خواهد بود؟ در این زمینه هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که آیا پس از عبور از این قله، روند نزولی ادامه دارد یا اینکه قله دیگری نیز در راه است.

وی گفت: پیک اول با Umicron در موج اول، پیک دوم با شیوع BA5 اتفاق افتاد و اکنون بسته به شرایط از جمله جابجایی جمعیت، روند جمعیت و میزان رعایت پروتکل ها امکان پذیر است. که اوج سومی خواهیم داشت که در آینده باید دید چه می شود بنابراین با توجه به اینکه بیماری در معرض دو عامل اصلی است. یکی تغییرات ژنتیکی ویروس و یکی تغییر رفتار جامعه، اما باز هم نمی توان احتمال اوج سوم را رد کرد. مردم نیز باید نسبت به این موضوع حساس باشند تا تعداد موارد جدید به کف برسد. هنوز هفته کرونا در کشور تمام نشده، به زودی می آید.

یونسیان با اشاره به کاهش پروتکل های بهداشتی در کشور گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه بسیار حائز اهمیت است و زمانی که رعایت این اقدامات کاهش یابد، روند افزایش بیماری باز خواهد گشت وقتی به رضایت قابل توجهی رسیدیم باید با خودمان راحت باشیم. وقتی احتمال افزایش نرخ بازدهی خیلی کم است، می‌توانیم سختگیری خود را کاهش دهیم، اما برای این کار خیلی زود است.

وی تاکید کرد: بنابراین، اگرچه اکنون از قله موج BA5 عبور کرده ایم، اما نمی توان گفت که موج هفتم به طور کامل تمام شده و همه چیز به حالت عادی باز می گردد، هر لحظه امکان تغییر سرعت، روند صعودی و تجربه اوج دیگری وجود دارد. .

یونسیان درباره چگونگی برگزاری ایمن مراسم اربعین در شرایط کنونی بیماری در عراق و همچنین در کیشورمان، ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در تمامی تجمعات در شرایط همه گیر گفت: راهپیمایی اصلی برگزار می شود. در فضای آزاد و بحث در مورد رعایت نکات بهداشتی در وسایل حمل و نقل و حمل و نقل خواهد بود … باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: شرط رفتن به عراق در روز چهارشنبه بر اساس تزریق واکسن کرونا، شرایط خوبی است و اگر این شرایط را جدی بگیریم و اعلام کنیم دو هفته از آخرین تزریق گذشته است، به ما کمک می کند به خصوص اگر علاوه بر استفاده از ماسک و مراقبت از تهویه در فضاهای بسته باشد. بنابراین باید با در نظر گرفتن این شرایط ریسک را به حداقل برسانیم.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا