علمی و پزشکی

عکس | انفجار نورداستریم در کمترین فاصله از دپوی مواد شیمیایی کشنده !

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینمحققان عجله دارند تا دریابند آیا انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم همراه با جابجایی آلاینده های ناشی از سلاح های شیمیایی که پس از جنگ جهانی دوم منتشر شد آسیب بیشتری به محیط زیست وارد کرده است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

فوری | Whatsapp به جهان آنلاین؛ سیهام ماتا آفت کرد

عکس این خودرو 100 مهندس ژاپنی و چینی دارد!

انفجارهایی که خط لوله را در دریای بالتیک در 26 سپتامبر منفجر کرد، بسیار نزدیک به جزیره بورنهولم در دانمارک رخ داد. منطقه ای که در سال 1947 مواد شیمیایی در آن نگهداری می شد به عنوان بخشی از غیرنظامی سازی آلمان پس از جنگ رها شد.

هانس ساندرسون، دانشمند محیط زیست دانشگاه آرهوس دانمارک، می گوید که حدود 32 هزار تن سلاح شیمیایی حاوی حدود 11 هزار تن مواد شیمیایی در این سایت دفع شده است. با گذشت زمان، محفظه‌های فلزی اکثر کلاهک‌های دور ریخته شده احتمالاً خورده شده‌اند و باعث می‌شوند که محتویات به داخل رسوبات اطراف آنها نفوذ کند. ساندرسون نگران است که آب خروجی از لوله شکسته ممکن است به ستون آب فرستاده شود، جایی که می تواند به حیات دریایی آسیب برساند.

عکس  انفجار در جریان شمالی وسط رودخانه 32000 تن سلاح شیمیایی

آلاینده ها عبارتند از ایزوتوپ رادیواکتیو سزیم-137، مواد شیمیایی سمی مقاوم در برابر شعله به نام پلی برومینه اترها و فلزات سنگین از جمله جیوه، کادمیوم و سرب.

دریای بالتیک اساسا یکی از آلوده ترین دریاهای روی زمین است. پس زباله است. این انفجارها در نزدیک ترین فاصله ممکن تا محل ریخته شدن این سلاح های شیمیایی رخ داده است.

ساندرسون می‌گوید وقتی تصاویر گرد و غبار پراکنده را دیدم که در منطقه وسیعی در اطراف خط لوله پاره شده حباب می‌زند، متوجه شدم که رسوب زیادی وجود دارد که دوباره به ستون آب پرتاب می‌شود. محققان نمونه برداری از آب دریا و رسوبات موجود در این منطقه را برای بهبود دقت مدل های خود آغاز کرده اند.

ساندرسون می گوید که هر رسوبی که مختل می شود برای مدت طولانی در آب دریا معلق می ماند. دریای بالتیک نسبتا آرام است و جزر و مد و جریان قابل توجهی ندارد. علاوه بر این، گرادیان دما در ستون آب به این معنی است که آب به لایه هایی تقسیم می شود که به خوبی با هم مخلوط نمی شوند.

رادنی فورستر، دانشمند علوم دریایی در دانشگاه هال بریتانیا، که کارهای زیادی در اطراف دریای بالتیک انجام داده است، می گوید: فکر می کنم دلیلی برای نظارت وجود دارد. هیچ مدرکی از مقیاس و مقیاس وجود ندارد و می گوید: مقدار زیادی از رسوبات در شرف جابجایی مجدد هستند.

227227

دکمه بازگشت به بالا