علمی و پزشکی

عکس | جنگنده چابکی که چین و پاکستان ساخته‌اند

این جت تک سرنشین و تک موتوره در پاکستان با نام JF-17 Thunder و FC-1 Xiaolong در چین شناخته می شود. سقف سرویس این جنگنده 50000 فوت و حداکثر سرعت آن به 1200 مایل در ساعت می رسد بنابراین JF-17 می تواند عملیات های مختلفی از جمله مراقبت هوایی و حمله به اهداف زمینی را انجام دهد.

این جنگنده چینی پاکستانی می تواند تقریباً 3000 کیلوگرم سلاح را در قسمت های مختلف بدن خود حمل کند و مجهز به توپ 23 میلی متری خودکار است. اولین هواپیمای JF-17 به طور کامل در چین ساخته شد، اما پاکستان اکنون مسئول بخش عمده ساخت این جنگنده است. در حال حاضر 58 درصد از این جنگنده نسل چهارم در پاکستان و 42 درصد دیگر در چین تولید می شود. با وجود توسعه مشترک، تنها پاکستان تصمیم گرفت آن را وارد خدمت کند و در سال 2007 رسما این جنگنده را در نیروی هوایی خود پذیرفت. این جنگنده قرار است جایگزین ناوگان قدیمی جنگنده های Nanchang A-5، Chengdu F-7 و Mirage III و V شود.

عکس  جنگنده ساخت چین و پاکستان

با حداقل 125 هواپیما در خدمت، JF-17 اکنون ستون فقرات نیروی هوایی پاکستان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در عملیات برای حمله به شبه نظامیان در شمال غرب پاکستان استفاده شده است. منابع فعلی و بازنشسته در نیروی هوایی پاکستان ادعا کرده اند که یک جت JF-17 یک جنگنده میگ-21 هندی را در فوریه 2019 در جریان یک درگیری سگی ساقط کرده است، اگرچه منابع هندی گفته اند که این جنگنده توسط یک F-16 پاکستان سرنگون شده است. .

JF-17 از زمان معرفی خود بارها به روز شده است و آخرین نسخه آن به نام Block III که اولین پرواز خود را در اواخر سال 2019 انجام داد، به روز رسانی های قابل توجهی دریافت کرد که نقاط سخت بدنه برای اتصال تجهیزات حمله، سیستم های دیجیتال را افزایش داد. پرواز اضافی با سیم و یک خط رادار با اسکن الکترونیکی فعال می شود. جت Block III JF-17 پاکستان یک جت نسل 4.5 است و نیروی هوایی این کشور قصد دارد حداقل 50 فروند از این جت ها را خریداری کند که اولین آنها در ژانویه تحویل داده شد. این جنگنده ها یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوا در چین را حمل می کنند.

پاکستان در حال حاضر بیشترین تعداد هواپیمای JF-17 را دارد. میانمار نیز اولین مشتری بین المللی این جنگنده بود که 6 فروند از آن را خریداری کرد و نیجریه نیز 3 فروند از JF-17 را خریداری کرد. با قیمتی بین 15 تا 25 میلیون دلار برای هر هواپیما، JF-17 به مراتب ارزانتر از هر جنگنده نسل چهارم موجود در بازار است. افزودن قابلیت‌های تهاجمی، مانند پرتاب‌کننده‌های موشک جدید، می‌تواند JF-17 را برای کشورهایی با بودجه دفاعی محدود که به دنبال جت‌های جنگنده چند منظوره هستند، جذاب‌تر کند. چندین نفر قبلاً علاقه خود را برای خرید JF-17 اعلام کرده اند.

5858

دکمه بازگشت به بالا