علمی و پزشکی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری عروق ویروس کرونا قلب همچنان در جهان شیوع دارد و هنوز افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند. یکی از دلایل انتشار ویروس این است که پروتئین های ناخن مانند به گونه ای رشد می کنند که به ویروس اجازه می دهد به راحتی وارد سلول میزبان شود. در نهایت، یک سویه جدید ظاهر می شود که منجر به گسترش سریع عفونت و انتقال آن از فردی به فرد دیگر می شود.

آنتی بادی های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی ما تولید می شود، می تواند از ابتلای ما به گونه های جدید این بیماری جلوگیری کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در یک مطالعه اخیر گفتند که ترکیب این دو (بیماری عروق ویروس کرونا قلب و واکسیناسیون) می تواند محافظت قوی در برابر سویه های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافتند افرادی که کووید-۱۹ و واکسن را دریافت می‌کنند دارای آنتی‌بادی‌های باکیفیتی هستند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

دکتر اتو یانگ، ایمونولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و محقق اصلی می گوید: نتایج این مطالعه نشان می دهد که با گذشت زمان، نه تنها کمیت، بلکه کیفیت یک آنتی بادی نیز می تواند بهبود یابد.

این پروتئین ناخن مانند ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) دارد که به ویروس اجازه می دهد تا به سلول میزبان حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف همیشه در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، جان و دیگران آنتی‌بادی‌ها علیه «دامنه اتصال گیرنده» در خون شرکت‌کنندگان را با توانایی آنتی‌بادی‌ها در خنثی‌سازی ویروس مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی که با کووید-19 واکسینه شده بودند نسبت به افرادی که به تنهایی یا فقط واکسینه شده بودند، آنتی بادی های بهتری داشتند.

مطالعات قبلی نشان داده است که از کووید-19 تا می 2020 و در طول موج اول اپیدمی، بازماندگان آنتی‌بادی‌ها را نسبت به سویه‌های جدید ویروس کاهش داده‌اند. این همچنین در مورد افرادی که آلوده نیستند، اما واکسن کووید-19 را از سویه هایی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند نیز صدق می کند. اما تاکنون، پس از بهبودی افرادی که از کووید-19 بهبود یافته اند، محققان آنتی بادی های قوی علیه گونه های جدید واکسن پیدا کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا