علمی و پزشکی

پیش‌بینی حمله قلبی با بررسی عکس رادیولوژی

تعداد حملات قلبی در طول سال ها افزایش یافته و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیماری های قلبی عروقی (CVDs) سالانه 17.9 میلیون نفر را می کشند.

در چنین شرایطی، آزمایشی که در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه شد، نشان داد که یک سیستم هوش مصنوعی قادر است حساسیت و آسیب پذیری بیمار در برابر حمله قلبی و سکته را تنها با یک تصویر اشعه ایکس تشخیص دهد.

موسسه ملی سرطان در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در حال تحقیق بر روی فناوری به نام خطر CXR-CVD است که هدف آن پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته با استفاده از تصویر اشعه ایکس است. مدل توسعه یافته توسط محققان توانایی پیش بینی احتمال مرگ در عرض 10 سال به دلیل حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را دارد.

این مدل ابتکاری همچنین از گروهی متشکل از تقریباً 11430 بیمار سرپایی استفاده کرد که همگی رادیوگرافی قفسه سینه داشتند که به طور بالقوه واجد شرایط درمان با استاتین بودند، نوعی پیشگیری برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی.

جاکوب وایس، رادیولوژیست وابسته به مرکز تحقیقات تصویربرداری قلبی عروقی در بیمارستان عمومی ماساچوست و برنامه هوش مصنوعی در پزشکی در بیمارستان زنان بوستون، گفت: “مدل یادگیری عمیق راه حلی بالقوه برای غربالگری خطر بیماری های قلبی عروقی با استفاده از X- است. تصاویر اشعه.” اشعه ایکس از قفسه سینه. این نوع غربالگری می تواند برای شناسایی افرادی که ممکن است از داروهای استاتین سود ببرند اما در حال حاضر درمان نشده اند استفاده شود.

دستورالعمل‌های کنونی ارزیابی خطر 10 ساله عوارض جانبی بیماری‌های قلبی عروقی عمده را توصیه می‌کنند تا مشخص شود چه کسی باید از درمان با استاتین برای پیشگیری اولیه استفاده کند.

این سطح از خطر احتمالی با استفاده از امتیاز اکتسابی هر فرد در مورد خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود. یک مدل آماری که مجموعه‌ای از متغیرها را در نظر می‌گیرد، از جمله سن، جنسیت، نژاد، فشار خون سیستولیک، درمان فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت نوع 2 و آزمایش‌های خون. درمان با داروی استاتین برای بیمارانی که امتیاز 7.5 یا بالاتر در این خطر را به مدت 10 سال دارند توصیه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا