مشخصات دوچرخه خوب و استاندارد در سال 2023

کم نیستند افرادی که باور دارند دوچرخه‌های قدیمی کیفیتی بسیار بیشتر نسبت به دوچرخه‌های امروزی دارند. این باور به این دلیل اشتباه است که در طی سال‌ها، تغییرات بسیار زیادی در دوچرخه‌ها اعمال شده و تکنولوژی‌های جدیدی در آنها به‌کاررفته است. در سال ۲۰۲۳ و باتوجه‌به تنوع بالای دوچرخه‌ها چه در مدل‌ و چه در نوع کاربرد و قطعات به‌کاررفته در آنها، بهترین و مناسب‌ترین دوچرخه کدام‌ها هستند؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا بگوییم اصلی‌ترین مشخصاتی که در حین خرید یک دوچرخه خوب و استاندارد لازم است به آنها توجه کنید، چه مواردی هستند.

تشخیص ویژگی‌های یک دوچرخه خوب و استاندارد در سال ۲۰۲۳

اگر می‌خواهی تا در سال جدید یک دوچرخه مناسب و کاربردی برای خود تهیه کنید که تا چند سال آینده نیز نیازهای شما را به‌خوبی برطرف کند و لزوم خرید یک دوچرخه جدید را فراهم نسازد، به موارد زیر در حین خرید و انتخاب توجه کافی داشته باشید.

امکانات دوچرخه

دوچرخه‌ای که برای رفت‌وآمد به مهمانی محل کار یا دانشگاه استفاده می‌کنید، مطمئناً با دوچرخه‌ای که برای مسابقه آن را به کار می‌گیرید از لحاظ امکانات تفاوت‌هایی خواهند داشت. بر همین اساس یکی از مشخصات دوچرخه خوب و استاندارد آن است که این امکانات را برایتان فراهم سازد. به طور مثال بهتر است که دوچرخه‌های شهری مجهز به باربند یا ترک‌بند باشند تا علاوه بر کمک به جابه‌جایی شما، لوازمتان را نیز به راحتی حمل کنند.

همچنین برخورداری از گلگیر و محافظ زنجیر در این دوچرخه‌ها رفت‌وآمد شما را مخصوصاً در فصول سرد و بارانی سال برطرف می‌سازند. برخی از سازندگان دوچرخه‌های جاده‌ای این محصولات خود را به همراه قمقمه و تلمبه دستی ارائه می‌دهند که می‌تواند خیال دوچرخه‌سوار را از بابت راحتی سفر برطرف سازد.

سایز دوچرخه

پس از آنکه امکانات موجود بر روی دوچرخه را که با آن ارائه می‌شوند بررسی کردید، حالا لازم است تا سایز دوچرخه را متناسب با آناتومی بدن خود تعیین کنید. اگر در حال حاضر در سن رشد قرار دارید و مطمئنید که رشد قدی در طی چند سال آینده خواهید داشت، لازم است تا دوچرخه‌ای با ویژگی‌های تنظیمی خریداری کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در حین خرید دوچرخه باید با آن توجه کنید، سایز فریم یا بدنه آن است. اندازه این بخش باید با قد شما و ارتفاع داخلی پاهایتان متناسب باشد، به‌طوری‌که به راحتی بر روی دوچرخه سوار شده و دسترسی کاملی به فرمان، پدال‌ها و ترمز و دنده داشته باشید.

دراین‌بین بخش‌هایی همچون کرپی فرمان و لوله زین قابل‌تنظیم هستند که شما با بررسی و تنظیم آنها می‌توانید تا چندین سال حتی با وجود رشد قدی از آنها استفاده کنید. در حال حاضر متأسفانه در بازار ایران دوچرخه‌ها را با سایز چرخ‌هایشان شناسایی می‌کنند، درصورتی‌که سایز بدنه تأثیر بسیار بیشتری در کنترل دوچرخه دارد. امروزه در سطح جهانی نیز بیشتر عباراتی همچون Large، Medium و Small برای اندازه‌گیری دوچرخه‌ها به کار می‌روند.

تعداد دنده دوچرخه

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که در بررسی مشخصات دوچرخه خوب و استاندارد در سال ۲۰۲۳ باید به آن توجه کنید، سیستم دنده و تعداد چرخ‌دنده‌های آن است. چنین تصور کنید که هرچه تعداد دنده‌های دوچرخه بیشتر باشد، دوچرخه نیز بهتر بوده و گزینه مناسب‌تری برای سواری است؛ این نگرش کاملاً درست است، اما برای یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای و نه آماتور!

اغلب دوچرخه‌های امروزی هم در چرخ‌های جلو و هم در چرخ‌های عقب از دنده برخوردار هستند که با ضرب تعداد چرخ‌دنده‌های آنها می‌توان تعداد دنده کلی دوچرخه را تشخیص داد. دنده‌های عقب دوچرخه اغلب ۷، ۸، ۹ و ۱۱سرعته هستند و به‌عنوان خودرو در دوچرخه شناخته می‌شوند. در مقابل دنده‌های جلو ۱ تا ۳ سرعت بوده و از آن‌ها به‌عنوان سینی طبق یاد می‌شود.

درصورتی‌که به‌تازگی دوچرخه‌سواری را شروع کرده‌اید، دنده‌های ۲۱ تا ۲۴سرعته برایتان کاربردی و مناسب خواهند بود، اما برای مصارف حرفه‌ای‌تر مخصوصاً در دوچرخه کوهستانی می‌توانید از سی دنده و بالاتر نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که نحوه تنظیم صحیح دنده‌ها بسیار مهم‌تر از تعداد آنها است.

کمک‌فنرهای دوچرخه

سیستم تعلیق دوچرخه به‌وسیله کمک‌فنرها کار می‌کند و وظیفه آن جذب ضربات وارده به دوچرخه و مهیاکردن یک سواری آرام و راحت است. در حالت کلی دوچرخه‌ها را از نظر برخورداری از کمک‌فنر می‌توان به سه گروه بدون کمک‌فنر تنها دارای کمک‌فنر جلو Hardtail و دوچرخه‌هایی با سیستم تعلیق کامل (دارای کمک‌فنر جلو و عقب)  Full Suspension دسته‌بندی کرد. دوچرخه‌هایی که هیچ کمک‌فنری ندارند، اغلب برای دوچرخه‌های جاده مسابقه‌ای و ورزشی به کار می‌رود.

سیستم تعلیق هاردتیل را اغلب می‌توان در دوچرخه‌های هیبریدی و کوهستانی مشاهده کرد؛ به‌طوری‌که به علت برخورداری از حالت قفلشوی خود این امکان را به افراد می‌دهند تا مسیرهای ناهموار و مسطح را راحت‎تر طی کنند. در نهایت دوچرخه‌های دارای سیستم تعلیق کامل که به‌عنوان گران‌ترین نوع دوچرخه‌های حال حاضر در جهان نیز شناخته می‌شوند و به راحتی انواع مسیرهای سخت و مشکل را طی می‎کنند.

درصورتی‌که می‌خواهید دوچرخه‌ای که خریداری کرده‌اید از امکانات فوق برخوردار بوده و یک دوچرخه کاربردی و استاندارد برایتان باشد، اصلی‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید آن است که به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین دوچرخه آریا چرخ یکی از مجموعه‌های فعال در این زمینه است که انواع دوچرخه‌های داخلی و وارداتی را با ضمانت اصالت کالا به همراه خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. قیمت‌های رقابتی این فروشگاه نیز یکی از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود که سبب صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان می‌شود.

خروج از نسخه موبایل