لینوکس به چه دردی میخورد؟

آیا قبول دارید که لینوکس بهتر از ویندوز است؟ تعجب نکنید، واقعا لینوکس در بسیاری از موارد بهتر از ویندوز است! در این مقاله به مزایای لینوکس نسبت به ویندوز خواهیم پرداخت.

اگر کاربر قدرتمندی نیستید، شاید سیستم عامل ویندوز را در مقایسه با لینوکس، بهتر یا ساده‌تر بدانید. با این حال، شاید بخواهید سیستم متفاوتی را تجربه کنید.

مزایای لینوکس نسبت به ویندوز

در این مقاله به دلایل قانع کننده برای بهتر بودن لینوکس نسبت به ویندوز نگاهی می‌اندازیم.

1. منبع باز یا اوپن سورس بودن

به نظرتان می‌شود که ماشین بخرید و نگاهی به زیر کاپوتش نیاندازید؟ استفاده از سیستم ویندوز هم مشابه همین کار است. در مقابل، لینوکس یک پروژه کاملا منبع باز است. یعنی می‌توانید به کد منبع سیستم عامل لینوکس نگاهی بیندازید که یک امتیاز مثبت است. هر کسی که قادر به کدنویسی است می‌تواند کد را برای هر هدفی اصلاح کند و بهبود بخشد.

2. ایمن

سیستم عامل ویندوز در برابر انواع مختلف حملات (یا هک) آسیب پذیر است. با این حال، لینوکس به اندازه ویندوز آسیب پذیر نیست. البته آسیب ناپذیر نیست، اما بسیار امن تر است.

عملکرد سیستم لینوکس، آن را به یک سیستم عامل امن تبدیل می‌کند. به طور کلی، فرآیند مدیریت پکیج، مفهوم مخازن و چند ویژگی دیگر، لینوکس را ایمن‌تر از ویندوز می‌کند.

هنگامی‌که ویندوز را نصب کردید، باید یک برنامه آنتی ویروس را دانلود کرده یا بخرید تا سیستم خودتان را در برابر هکرها و بدافزارها ایمن نگه دارید. با این حال، لینوکس نیازی به استفاده از چنین برنامه‌های ضد ویروسی ندارد. البته، چند ابزار نرم‌افزاری برای کمک به شما در برابر تهدیدات وجود دارد، اما زمانی که سیستم لینوکس دارید، اغلب ضرورتی ندارند.

ایمن بودن، کارها را برایتان آسان‌تر کرده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند، زیرا نیازی به دریافت یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس حرفه‌ای نخواهید داشت!

3. می‌تواند کامپیوترهای قدیمی ‌را احیا کند

همانطور که سیستم عامل‌ها تکامل می‌یابند، نیازهای سخت افزاری آنها هم به طور تصاعدی افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر یک نسخه اصلی از ویندوز 11 را خریداری و نصب کنید، برای اجرای موفقیت‌آمیز آن باید حداقل سخت‌افزار مورد نیاز را داشته باشید و نمی‌توانید آن را روی هیچ سیستم رده پایینی اجرا کنید.

با این وجود، با لینوکس، حتی می‌توانید از قدیمی‌ترین سیستم های کامپیوتری خودتان برای دستیابی به کار مدنظرتان استفاده کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که هر توزیع لینوکس با 256 مگابایت رم، روی یک پردازنده قدیمی‌کار می‌کند. با این حال، می‌توانید برخی از توزیع‌ها (مانند پاپی لینوکس) را روی چنین سیستم‌های ارزان‌ قیمتی نصب کنید.

بنابراین، توزیع های لینوکس به عنوان یک سیستم عامل کارآمد، می‌توانند روی طیف وسیعی از سیستم‌ها (پایین یا سطح بالا) نصب شوند. در مقابل، سیستم عامل ویندوز، نیاز سخت افزاری بالاتری دارد.

به طور کلی، حتی اگر یک سیستم لینوکس رده بالا و یک سیستم مجهز به ویندوز پیشرفته را مقایسه کنید، باز هم توزیع لینوکس برتری خواهد داشت. خب، به همین دلیل، اکثر سرورهای سراسر جهان هم لینوکس را به ویندوز ترجیح می‌دهند.

4.ایده آل برای برنامه نویسان

لینوکس تقریباً از تمامی‌ زبان های برنامه نویسی اصلی (پایتون، C/C++، جاوا، پرل، روبی و غیره) پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های مفید برای اهداف برنامه نویسی را ارائه می‌دهد.

ترمینال لینوکس برای استفاده از خط فرمان Window برای توسعه دهندگان، مناسب است. می‌توانید لایبرری‌های زیادی را پیدا کنید که به صورت بومی ‌برای لینوکس توسعه یافته‌اند. همچنین، به اعتقاد بسیاری از برنامه نویسان، مدیر پکیج در لینوکس به آنها کمک می‌کند تا کارها را به راحتی انجام دهند.

جالب اینجاست که توانایی bash scripting نیز یکی از قانع کننده ترین دلایل برنامه نویسان برای استفاده از سیستم عامل لینوکس است.

لینوکس همچنین از SSH پشتیبانی می‌کند که به شما کمک می‌کند سرورهای خود را سریع مدیریت کنید. می‌توانید مواردی مانند دستورات apt را اضافه کنید که لینوکس را به یکی از محبوب ترین انتخاب‌های برنامه نویسان تبدیل می‌کند. روزانه پروژه های زیادی با موضوع لینوکس، برونسپاری و توسط برنامه نویسان انجام می‌شود. چه کارفرما یا برنامه نویس لینوکس هستید، برای سفارش یا انجام پروژه لینوکس از سایت های دورکاری و فریلنسینگ مشابه این سایت می توانید کمک بگیرید.

5.به روز رسانی نرم افزار

مایکروسافت ویندوز، زمانی که با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه می‌شود باید اصلاح شود و به‌روزرسانی نرم‌افزار را انجام می‌دهد. و به همین دلیل، سیستم شما به طور بالقوه با به روز رسانی، تغییر می‌کند یا در نهایت باید برای مدت زمان قابل توجهی منتظر به روز رسانی بمانید.

اگر برای مدت طولانی یک سیستم مجهز به ویندوز دارید، شاید هر با به روز رسانی به خاطر مشکلات سیستمی مواجه شوید.

با این حال، با لینوکس، با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به صورت مداوم، هر باگ کوچکی را برطرف می‌کنید. بنابراین، با لینوکس، به‌روزرسانی‌های مؤثرتر و سریع‌تری را برای رفع مشکلات احتمالی مشاهده خواهید کرد. در مورد ویندوز اینطور نیست.

6.سفارشی سازی

یکی از مزیت های اصلی استفاده از لینوکس به جای ویندوز، سفارشی سازی است. اگر دوست دارید ظاهر سیستم خودتان را تغییر دهید، لینوکس برای شما عالی است.

به غیر از نصب تم‌ها، به هزاران تم آیکون زیبا دسترسی دارید. علاوه بر آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از Conky برای نمایش اطلاعات سیستم بر روی دسکتاپ استفاده کنید. می‌توانید کارهای زیادی در مورد عکس پس زمینه در لینوکس انجام دهید.

7.تنوع در توزیع

ویندوز هیچگونه تنوعی ندارد. بله، شاید طرح‌ها و پکیج‌های مختلفی با شرایط مجوزی، دوره فعال‌سازی، ویژگی‌ها و قیمت متفاوت، برای انتخاب و نصب داشته باشید. در مقابل، تعداد زیادی از توزیع‌های لینوکس برای پاسخگویی به مجموعه‌ای از نیازها وجود دارند. بنابراین، می‌توانید هر یک از توزیع‌های لینوکس موجود را بر اساس نیاز خودتان نصب کنید.

برای مثال، توزیع‌های لینوکس برای هکرها، توزیع‌های لینوکس برای برنامه‌نویسان، توزیع‌های لینوکس برای کامپیوترهای بسیار قدیمی ‌وجود دارند و این فهرست ادامه دارد. لینوکس مناسب برای همه وجود دارد.

8.رایگان بودن

لینوکس به صورت رایگان در دسترس عموم است! اما در مورد ویندوز این طور نیست!

برای بدست آوردن یک نسخه اصلی از توزیع لینوکس (مانند اوبونتو، فدورا) مجبور نخواهید بود 100 تا 250 دلار بپردازید یا نسخه کرک شده آن را نصب کنید. بنابراین، کاملا رایگان است.اگر چیزی رایگان و مفید است، پس همیشه بهترین گزینه است.

9.پشتیبانی بهتر

برای حل مشکلی که در سیستم لینوکس خود با آن روبرو هستید، نیازی به استخدام یک متخصص ندارید. فقط باید آن مشکل را در وب جستجو کنید یا برای دیگران ارسال کنید تا مشکل را حل کنند.

در عرض چند دقیقه پس از ارسال یک موضوع در هر یک از انجمن های لینوکس  به ادرس https://www.linux.org/forums ، انتظار گرفتن پاسخ همراه با یک راه حل دقیق را داشته باشید که در نهایت به حل مشکل شما بدون هیچ هزینه‌ای کمک می‌کند! فراموش نکنید، باید راه حل های بسیاری از مشکلات رایج را در انجمن‌ها پیدا کنید که به درستی توضیح داده شده اند و نیازی به تحقیق زیاد نخواهید داشت.

تعداد زیادی از کاربران فعال لینوکس، همیشه آماده پاسخ دادن به مشکلات احتمالی هستند. تعداد کاربران فعال در چنین انجمن هایی بیشتر از تعداد اعضای فعال در هر انجمن ویندوزی است. با این حال، پاسخ جامعه کاربران بسته به توزیع لینوکس مورد استفاده متفاوت است.

10.قابلیت اطمینان

همانطور که می‌دانیم ویندوز، روز به روز کندتر می‌شود. پس از مدتی که با خرابی یا کاهش سرعت سیستم خودتان مواجه شدید، می‌توانید ویندوز را مجدد نصب کنید.

اگر از لینوکس استفاده می‌کنید، فقط برای اینکه سیستمی‌ سریعتر و روان تر را تجربه کنید، نگران نصب مجدد آن نیستید. لینوکس به سیستم شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری(در واقع، بسیار طولانی‌تر!) روان کار کند.

همچنین، با ویندوز تقریبا برای همه چیز به ری استارت سیستم نیاز دارید.

با این حال، در مورد لینوکس، به restart نیازی ندارید. می‌توانید به راحتی به کار خودتان ادامه دهید و لینوکس شما را اذیت نخواهد کرد.

واقعیت دیگری که ثابت می‌کند لینوکس قابل اعتماد است، وب سرورها هستند. اکثر غول های اینترنتی مانند گوگل و فیسبوک روی لینوکس کار می‌کنند. حتی تقریبا تمام ابر رایانه‌ها روی لینوکس کار می‌کنند.

بنابراین، چرا ویندوز برای کارهای حیاتی به لینوکس ترجیح داده نمی‌شود؟ به این دلیل که لینوکس بسیار قابل اعتمادتر از سیستم عامل ویندوز است.

البته این امر، به این معنی نیست که لینوکس مشکلی ندارد. لینوکس از نظر طراحی قابل اعتماد است.

11.رعایت حریم خصوصی

مایکروسافت سعی می‌کند تا داده های جمع آوری شده از هر کاربر را ناشناس نگه دارد. با این حال، انتقادات زیادی از نحوه جمع‌آوری داده‌ها و آنچه را که باید و نباید جمع‌آوری کند، دریافت کرده است.

اگر از ویندوزهای 10 یا 11 استفاده می‌کنید، می‌توانید به تنظیمات privacy  بروید تا بدانید که همه چیز به طور پیش فرض فعال است. حتی اگر از ارسال اطلاعات مایکروسافت درباره داده‌های خودتان انصراف دهید، باز هم همچنان در حال جمع‌آوری داده است. البته، مایکروسافت زحمت افشای رسمی و مطبوعاتی را به خودش نخواهد داد، اما در صورت لزوم این کار را می‌کند. بنابراین، به مجموعه ای از ابزارها برای غیرفعال کردن ماژول های جاسوسی ویندوز نیاز دارید.

در مقابل، لینوکس راه حلی عالی برای علاقه مندان به رعایت حریم خصوصی خواهد بود. اول از همه، توزیع های لینوکس داده های زیادی را جمع آوری نمی‌کنند. علاوه بر این، برای محافظت از حریم خصوصی خود به ابزار جانبی نیاز نخواهید داشت.

12.کارایی

لینوکس عملکرد بالایی را در شبکه ها و ایستگاه‌های کاری (workstations) مختلف ارائه می دهد. بنابراین تعداد زیادی از کاربران می‌توانند به طور همزمان کار کنند و آنها را به طور موثر مدیریت می‌کند.

13.انعطاف پذیری

لینوکس انعطاف پذیری زیادی را فراهم می‌کند زیرا می‌توانید فقط اجزای مورد نیاز را نصب کنید. نیازی به نصب یک پکیج کامل نیست. همچنین می‌توانید فایل لینوکس را در زیر چندین پارتیشن نگه دارید تا اگر یکی از آنها خراب شود، ضرر عمده‌ای به وجود نیاید. شما فقط باید آن پارتیشن خاص و نه فایل کامل را تعمیر کنید، که در مورد سایر سیستم عامل‌ها صدق نمی‌کند.

14.سازگاری

لینوکس تمام فرمت های فایل ممکن را اجرا می کند و با تعداد زیادی فرمت فایلی سازگار است.

15.نصب سریع و آسان

لینوکس را می توان به راحتی از طریق وب نصب کرد و نیازی به هیچ پیش نیازی ندارد. زیرا می‌تواند روی هر سخت افزاری حتی در قدیمی ترین سیستم ها اجرا شود.

16.استفاده صحیح از هارد دیسک

لینوکس حتی پس از این که هارد دیسک تقریبا پر شده است، تمام وظایف را به نحو احسن انجام می‌دهد. این کار، عملکرد لینوکس را افزایش می دهد، از این رو لینوکس عملکرد بالایی را ارائه می‌دهد.

17.چند کاره (Multitasking)

لینوکس یک سیستم عامل چندکاره است ،زیرا می‌تواند بسیاری از کارها را به طور همزمان بدون کاهش سرعت انجام دهد. برای نمونه، دانلود یک فایل بزرگ باعث کاهش سرعت سیستم نمی‌شود.

به نظرتان لینوکس بهتر از ویندوز است؟

حالا که مزایای استفاده از لینوکس به جای ویندوز را می‌دانید، نظر شما چیست؟

اگر همچنان می‌خواهید از ویندوز به عنوان سیستم عامل اصلی خودتان استفاده کنید، چه دلیلی دارید؟ اگر قبلا این تغییر را انجام داده‌اید و از لینوکس استفاده می‌کنید، چه مزایای بیشتری را به دست آوردید؟

خروج از نسخه موبایل