آیا عطر برای سلامتی مضر است؟

در این مقاله ضررهایی که ادکلن های شرکتی میتوانند بر سلامت شما داشته باشند را لیست کردیم و گفتیم که استفاده مکرر از این مدل عطر و ادکلن ها چه عواقبی برای سلامتی شما خواهند داشت.ادکلن های شرکتی که به ظاهر مشابه نمونه‌های اصلی هستند با قیمت‌های پایین‌تری به بازار عرضه می‌شوند. همین موضوع سبب می‌شود که برخی از مردم که اطلاعات کافی در زمینه مضرات ادکلن های شرکتی ندارند، به سمت خرید آنها کشیده شوند. حقیقت امر این است که ادکلن‌های شرکتی تنها با کمی تشابه در زمینه شیشه، بسته‌بندی و رایحه به عطرهای اصلی همراه هستند؛ ولی معایب متعددی را نیز به همراه دارند که همین امر موجب میشود ما بسمت  اصل و اورجینال سوق پیدا کنیم.

بهترین قسمت بدن برای عطر زدن کدام است؟ ????مجله وقت مد

مضرات ادکلن های شرکتی

ادکلن‌های شرکتی که بر اساس فرمولاسیون عطر اصلی توسط دیگر شرکت‌ها ساخته می‌شوند با تغییراتی در ساختار و مواد تشکیل دهنده، محصول نهایی را به بازار ارائه می‌کنند. این تغییرات و به کار بردن مواد شیمیایی خطرناک، سلامتی افراد را در هر سنینی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زیر 6 ضرر ادکلن های شرکتی را لیست کردیم:

  1. مشکلات تنفسی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ادکلن‌های شرکتی برای افراد به‌خصوص کودکان ایجاد می‌کنند، مشکلات تنفسی است که در طولانی مدت سبب بروز آسم در آن‌ها می‌شود. استفاده از عطر و ادکلن که به‌طور معمول در فضای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند مشکلات تنفسی را در افراد شدیدتر کند. نمایندگی ادکلن میلانو در ایران برای تمام سلیقه ها‌ عطر دارد.

به‌ بیان ‌دیگر ادکلن‌های شرکتی به دلیل ترکیبات ناسالم خود برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان، افراد دارای مشکلات ریوی و افراد مبتلا به آسم به هاسپری یا عطر مورد علاقه شما می‌تواند کمک زیادی به ایجاد آرامش و احساس زیبا، بوی خوش، جذابیت بیش‌تر و دریافت بازخوردهای مثبت از سمت اطرافیانتان باشد. اما استفاده از همین عطر و محصولات آرایشی گاهی می‌تواند مضر بوده و سلامت شما و فرزندتان را به خطر بیندازد.

دوران بارداری و شیردهی از جمله مواقعی است که والدین باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند؛ زیرا عطرها و سایر محصولات آرایشی- بهداشتی ممکن است حاوی دسته ای از مواد مضر به نام فتالات باشند که می‌توانند برای شما و کودکتان ضرر داشته باشند.

طبق برخی از تحقیقات، قرار گرفتن در معرض فتالات ممکن است رشد اندام‌های تناسلی نر را مختل کند. از آنجایی که فتالات‌ها به ماندگاری بیش‌تر عطرها کمک می‌کنند اغلب در عطرهای قوی به کار گرفته می‌شوند؛ اما به سختی می‌توان متوجه شد که کدام عطرها و در چه سطحی حاوی آن هستند. زیرا عطرسازان ملزم به فهرست لیست ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در عطرها بر روی جعبه آن‌ها نیستند چراکه این فهرست یک راز تجاری محسوب می‌شود.

عطرها و ممنوعیت استفاده از آن ها در دوران بارداری

هیچ داده قطعی در مورد ایمنی فتالات‌ها به خصوص در دوران بارداری وجود ندارد. البته اگر مادری در دوران بارداری گذشته خود از عطرها یا محصولات خوشبو کننده استفاده کرده باشد، نیازی نیست نگران بروز مشکلی در کودک خود باشد.

اما به دلیل همین نگرانی‌های نظری، اگر دلواپس بروز مشکلی در کودک خود به سبب اسپری عطر در دوران بارداری هستید؛ ترجیحا تعداد محصولات مصرفی معطر روزانه خود، به خصوص لوسیون‌ها و دئودورانت‌ها را محدود کنید. مشکل رایج‌تر استفاده از عطر در دوران بارداری این است که می‌تواند علائم ناخوشایند بارداری هم چون حساسیت به بو، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ شما را بدتر کند.

به هر حال، اگر در فصل گرم، باردار هستید و نمی‌توانید بدون عطر بمانید؛ پیشنهاد می‌کنیم تنها از یک اسپری کوچک حاوی اسانس مرکبات استفاده کنید زیرا باعث بهبود خلق و خو می‌شود. همچنین می‌توانید از محصولات طبیعی یک برند معتبر قابل اعتماد که به طور قطع از فقدان فتالات در آن مطمئن هستید استفاده نمایید.

آیا همه عطرها فتالات دارند؟

در پاسخ باید بگوییم؛ خیر. همه عطرها فتالات ندارند. با این حال، بسیاری از برندهای معروف در عطرهای خود از فتالات‌ها برای ماندگاری بیشتر عطر استفاده می‌کنند. فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از محصولات از جمله لوازم آرایشی و عطرها برای کمک به ماندگاری و بوی بهتر استفاده می‌شوند.

این ماده به عنوان مختل کننده غدد درون ریز شناخته می‌شود؛ به این معنی که می‌تواند با سیستم هورمونی بدن تداخل داشته باشد. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها می‌تواند باعث آسیب تولید مثل و مشکلات رشدی در کودکان شود. بنابراین اگر در مورد اثرات سلامتی فتالات‌ها نگران هستید؛ سعی کنید مارک‌های عطری را انتخاب کنید که در آن‌ها فتالات به کار نرفته باشد. زیرا هم اکنون برخی از شرکت‌ها شروع به تولید عطرهای بدون فتالات کرده‌اند.

چگونه متوجه وجود فتالات در عطر شویم؟

اگر در دوران بارداری و به خصوص شیردهی هستید، بهتر است از استفاده هر نوع عطری اجتناب کنید. با این حال، همان طور که اشاره شد برخی از برندها در حال حاضر شروع به تولید عطرهای ایمن بدون فتالات کرده‌اند. یک راه برای اینکه بفهمید عطرتان فتالات دارد یا نه؛ این است که لیست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

فتالات‌ها معمولاً تحت عنوانDBP ، DEHP یا BzBP ذکر می‌شوند. اما اگر این موارد در جعبه عطر لیست نشده باشند؛ به این معنی نیست که آن‌ها در عطر موجود نیستند. بلکه فقط به این معنی است که شرکت مجبور نیست آن‌ها را لیست کند زیرا آن‌ها “مواد تشکیل دهنده عطر” محسوب می‌شوند.

راه دیگر برای فهمیدن اینکه آیا عطر شما دارای فتالات است یا خیر، جستجوی سریع نام عطر با همراه فتالات در گوگل است تا اطلاعات زیادی در مورد آن بیابید. اما در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی بخواهید کمی عطر بزنید، چند مارک عطر و لوسیون وجود دارد که برای مادران باردار و شیرده بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند و عاری از فتالات، پارابن و سایر مواد شیمیایی مضر هستند. همچنین حاوی مواد طبیعی مانند اسطوخودوس و بابونه‌اند که به دلیل اثرات آرام بخش آن بر روی نوزادان شناخته می‌شوند.

هم چنین امروزه بسیاری از دئودورانت‌های ایمن برای شیردهی در بازار وجود دارد که رایحه‌های مختلفی دارند و حاوی مواد طبیعی مانند روغن نارگیل و آلوئه ورا برای کمک به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده بوی بدون مواد شیمیایی و مصنوعی اند.

فقط حتماً قبل از خرید هر محصول جدیدی برچسب آن را بخوانید تا بدانید مناسب شیردهی هستند یا خیر. در دوران شیردهی بدن شما هورمونی به نام پرولاکتین تولید می‌کند که به تولید شیر مادر کمک می‌کند. هم چنین فعالیت غدد عرق را کاهش می‌دهد؛ بنابراین ممکن است به دلیل افزایش سطح پرولاکتین، دئودورانت شما در این دوران مانند قبل عمل نکند.

پس در این مواقع سعی کنید یک برند کاملاً طبیعی را امتحان کنید که حاوی آلومینیوم یا مواد دیگری باشند که به خنثی کردن باکتری‌های ایجاد کننده بو در زیر بغل شما کمک کنند. علاوه بر عطر، به استفاده از دئودورانت‌های ضد تعریق در دوران شیردهی توجه کنید زیرا حاوی ترکیب کلرید آلومینیوم هستند که تجمع آن‌ها به مقدار زیاد در بدن خوب نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم در دوران شیردهی کمتر از دئودورانت ضدتعریق استفاده کنید.

عطرها و ممنوعیت استفاده از آن‌ها در دوران شیردهی

بسیاری از مادران شیرده به این فکر می‌کنند که آیا استفاده از عطر در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر؟ هرچند پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. اما احتمالاً به طور کلی، بهتر است از اسپری ادکلن میلانو زنانه در دوران شیردهی خودداری کنید که این شامل عطرها، ادکلن‌ها و لوسیون‌ها و صابون‌های معطر بدن است.

زیرا برخی از عطرها و لوازم آرایشی معطر، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می‌توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند و همان طور که اشاره شد، عطرها حاوی مواد شیمیایی به نام فتالات هستند که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر مشکلات سلامتی در زنان شیرده در ارتباط اند.

به عنوان مثال برخی از مواد موجود در لوسیون‌های معطر (مانند روغن معدنی) می‌توانند به شیر مادر وارد شده و برای نوزاد مشکل ایجاد کنند؛اما هنوز هیچ تحقیق قطعی پیرامون این موضوع نیست. به همین دلیل بهتر است از استفاده عطر در دوران شیردهی صرفاً به جهت ایمن بودن خود و فرزندتان اجتناب کنید.

دلیل دیگر برای لزوم اجتناب از مصرف عطر و دئودورانت‌های معطر در دوران شیردهی احتمال تحریک شدن پوست حساس کودک شما توسط آن است. هم چنین، کودکتان ممکن است به بوی عطر شما حساس باشد، که این امر می‌تواند باعث بداخلاقی یا کولیک او شود. البته توجه داشته باشید که چندین برند از عطرها برای مادران شیرده بی خطر هستند.

به جهت حفظ ایمنی خود و فرزندتان باید در دوران شیردهی از اسپری عطرها اجتناب کنید زیرا بسیاری از عطرها و لوازم آرایشی معطر حاوی مواد شیمیایی مانند پارابن، فتالات و کلرید آلومینیوم و سایر مواد سمی‌اند که با جذب از طریق پوست، می‌توانند مضر باشند. همچنین این مواد شیمیایی می‌توانند به شیر مادر راه پیدا کنند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها در هنگام شیردهی بی خطر نیست.

به همین دلیل مادران شیرده باید در مورد هر ماده‌ای که به پوست خود اعمال می‌کنند، مخصوصاً به ناحیه سینه خود دقت بیشتری داشته باشند. اماپاسخ قطعی برای این سوالکه استفاده از عطر در دوران بارداری بی خطر است یا نه،وجود ندارد. زیرا هر زن بارداری متفاوت با دیگری است.

با این حال، در دوران بارداری، بسیاری از زنان با افزایش حساسیت به بو مواجه می‌شوند که این می‌تواند اسپری عطرها و سایر محصولات معطر را برای برخی از آن‌ها ناخوشایند و یا حتی غیرقابل تحمل کند. بنابراین، برخی از زنان باردار به جهت ایمنی بیشتر ترجیح می‌دهند که در دوران بارداری خود عطر نزنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند از یک صابون یا لوسیون ملایم و بدون عطر استفاده کنند.

اکثر متخصصان توافق نظر دارند که در کل استفاده از عطر و سایر محصولات معطر در دوران بارداری بی خطرماک نیست، البته تا زمانی که اقدامات احتیاطی انجام گیرد. به عنوان مثال، بهتر است از محصولات حاوی روغن‌های ضروری اجتناب کنید، به خصوص اگر مستعد حساسیت پوستی هستید.برای خرید ادکلن میلانو مردانه میتوانید به نمایندگی میلانو مراجعه کنید.

عطر زدن در چه مکان‌هایی اشکال دارد؟

برخی از مواردی که در آن عطر زدن ممنوع است یا توصیه نمی شود عبارتند از:

  1. در بیمارستان ها: عطر زدن در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها ممنوع است، چون می تواند برای بیماران و کارکنان مشکل سلامتی ایجاد کند.
  2. در محل کار: در برخی شرکت ها و محیط های کاری، عطر تند زدن ممنوع است به علت اینکه ممکن است باعث آلرژی و سر درد همکاران و مراجعه‌کنندگان شود.
  3. در جلسات رسمی: در جلسات رسمی و مهم، عطر زدن توصیه نمی شود زیرا ممکن است به عنوان یک تضاد با رفتار حرفه ای شناخته شود.
  4. در مکان های عمومی: در برخی مکان های عمومی مانند سینما، تئاتر و حمل و نقل عمومی، زدن عطر خیلی تند ممنوع است به علت احتمال ایجاد مزاحمت برای افراد دیگر.

 

 

دکمه بازگشت به بالا