علمی و پزشکی

از «نشان‌دار شدن زوجین نابارور» تا «اعتبار ۷۰۰ میلیادی برای درمان ناباروری»

در سال 1399 با تصویب شورای اسلامی، خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت و بدین ترتیب پس از طی مراحل مربوطه، در 1400 سازمان بیمه سلامت خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار دادند. این سازمان در نهایت اعلام کرد تا 90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است.

بر اساس این گزارش، هر زوجی ممکن است چندین بار در سال نیاز به استفاده از اقدامات درمانی داشته باشد و پیش از آن چاره ای جز پرداخت این هزینه ها از جیب خود نداشته باشد، بنابراین بسیاری از زوج ها ممکن است از در پیش گرفتن مسیر درمان خودداری کنند.

پس از تصویب قانون حمایت از خانواده ها و جوانان، مسئولان بهداشت و درمان از جمله بیمه تصمیم گرفتند خدمات بیشتری به زوجین ارائه دهند. در این راستا سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر از سال گذشته در راستای ارائه خدمات به زوج های نابارور گام برداشته و اعلام کرده است که بیشترین هزینه های درمان ناباروری بستری و سرپایی را پرداخت کرده است. همچنین بیمه سلامت اعلام کرد زوج هایی که قبل از تصویب این قانون در 1400 سال تحت درمان ناباروری قرار گرفته اند می توانند با ارائه مدارک خسارت متفرقه و دریافت هزینه های خود.

در مجموع به این ترتیب بود که از سه ماه پایانی سال 1400 تعرفه دولتی و عمومی غیردولتی به بیمه سلامت ایران ابلاغ شد که بر این اساس 90 درصد تعرفه دولتی برای مراکز بهداشتی و 90 درصد تعرفه دولتی است. تعرفه عمومی غیردولتی برای زیب زاد خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی است. در مجموع هزینه هر کدام چرخه درمان ناباروری که بیمه آن ها بسته به خدمات دریافتی از 550 هزار تومان تا 7 میلیون تومان متغیر است و استفاده از این خدمات برای مراکز درمانی تسهیل می شود.

در واقع، پس از پایه بیمه عمومی، बिम्हाना बार्वोरी हम बा मुसुब डुल्ा و سازمان بیمه سلامت موظف است با تصویب هیأت دولت، طبق مقررات بند «الف» ماده (۷۰) قانون، پوشش بیمه‌ای را برای کلیه زوج‌های نابارور که فاقد بیمه پایه هستند، تسری دهد. ، برنامه ششم. بر این اساس در اجرای بند (5) بند (17) قانون بودجه سال 1401 کلیه مراکز درمانی و بیمارستان های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری مکلف به عقد قرارداد با سازمان های بیمه گر شدند.

هزینه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری اعم از خدمات تخصصی ناباروری (IUI، IVF، ICSI، FET) بر اساس مقررات ابلاغی وزارت بهداشت در بخش‌های دولتی، غیردولتی، خیریه و خصوصی به صورت قراردادی است. فرانشیز بر اساس دستورالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گرفت.

از سوی دیگر، زوج های متاهل باید برای درمان ناباروری به دنبال خدمات باشند به استثنای اطلاعات محرمانه در سیستم های بیمه سلامت از طریق دانشگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی، متخصصین زنان، فلوشیپ ناباروری و متخصصان اورولوژی گام مهمی در جهت ارائه خدمات بهتر به این افراد بود. به این ترتیب زوج‌ها می‌توانند برای تهیه دارو و خدمات به هر جایی مراجعه کنند، خدمات لازم را با قیمت‌های مصوب دریافت کنند و هزینه‌ای هم رایگان نداشته باشند.

در همین راستا، سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده است که طی یک سال گذشته با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بحث، تمرکز بر افزایش جمعیت و اجرای قانون، ارائه خدمات به زوج های نابارور را در اولویت قرار داده است. سن بلوغ؛ در همین راستا مهدی رضایی معاون بیمه سلامت و خدمات سازمان بیمه سلامت ایران تاکید می کند که با هدف حمایت از سیاست های عمومی، سازمان بیمه سلامت کشور در نامه ای به ادارات بیمه سلامت استان ها در نظر دارد. تسهیل عقد قرارداد با مراکز دولتی و به ویژه بر ارائه خدمات به زوج های نابارور تاکید کرد.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که طی یک سال گذشته با رفع موانع چه در زمینه قراردادها و چه از نظر منابع اعتباری، آماده ارائه تسهیلات لازم برای درمان زوج های نابارور شده است، بنابراین هم اکنون انتظار می رود مراکز بیشتری در این زمینه فعال شوند. بیمه شده

بر اساس اعلام مدیران بیمه سلامت ایران، این سازمان بیمه گر خواهان ارائه خدمات با کیفیت به زوجین نابارور است. در همین راستا مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در اظهارات خود تاکید کرد: از زوج های نابارور برای جلب رضایت آنها حمایت خواهیم کرد و هزینه های درمانی اعم از تشخیص و درمان تا 90 درصد تحت پوشش قرار می گیرد. در واقع بودجه امسال 700 میلیارد تومان برای درمان زوج های نابارور است.

بیمه مادران باردار بدون بیمه و فرزندان تا پنج سال آنها نیز از دیگر خدماتی است که سازمان بیمه سلامت در این زمینه اجرا کرده است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا