ایران ارزان پا بر جا نمانده است/ میرزا کوچک؛ یکی از پیشگامان نهضت اسلامی

روابط عمومی/گیلان رئیس موسسه زبان و ادب فارسی با بیان اینکه این کشور که به امروز رسیده است با مجاهدت بزرگانی که یکی از آنها میرزا کوچیچ بود نجات یافت، گفت: نسل آینده باید برای این کشور قیام کند و بداند. که ایران راه به جایی نمی برد.”

غلامعلی حداد عادل در اولین نشست کنگره بین المللی جنگل میرزا کوچوک خان که در تالار برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به شهادت میرزا در 11 آذر 1300 مصادف با یکصدمین سالگرد شهادت وی، گفت: و گفت: و رؤیا محقق شد.

وی با تبریک به همه مردم ایران به ویژه مردم گیلان که چنین فرزندان والا مقامی را در دامان خود پرورش دادند افزود: سرکوب جنبش جنگل ارتباط مستقیمی با کودتای 1299 انگلیس دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فاصله 14 ساله پیروزی مشروط با کودتای 1299، تصریح کرد: در این 14 سال خود انگلیسی ها گروهی از مردم ایران را تشویق و تقویت کردند. برای ایجاد مقاومت در برابر دولت مرکزی.» اما مردم اصیل و مؤمن مانند میرزا کوچوک خان برای نجات به ایران آمدند.

حداد عادل با بیان اینکه انگلیسی ها رضاخان را به وجود آوردند و تصمیم گرفتند با کودتا گام به گام او را به پادشاهی برسانند، خاطرنشان کرد: در سال های 1299 تا 1304 یکی از برنامه های انگلیسی ها سرکوب تحرکات محلی و ایالتی بوده است. در مقابل او چهره ای مانند میرزا ایستاده بود که دستش را در دست غریبه نمی گذاشت.

وی میرزا را فردی طلبه و روحانی دانست و یادآور شد: با اتفاقاتی که پس از مشروطه رخ داد، چشمان میرزا به افق های جدیدی باز شد و از این رو نجات ملت و جوانان را وظیفه خود دانست. در واقع میرزا دارای افکار بسیار درخشان و ایمان به خدا، صداقت، استقامت، شجاعت، عشق به وطن، دوستی با مردم، عدالت خواهی، علاقه به پیشرفت ایران و ایمان قوی به اسلام بود. در توصیف آنها یکسان است.

رئیس موسسه زبان و ادب فارسی با بیان اینکه همه میرزا را به پاکی، عظمت، ایمان، اخلاق و نجابت او می ستایند، خاطرنشان کرد: درس های مختلف میرزا را باید از گذشته آموخت و به نسل جوان یادآوری کرد که این کشوری که امروز به پایان مجاهدت بزرگان رسیده است و یکی از آنها میرزا و یاران و یارانش بود. در کاک نسل اینده باید پی ن کیشور بایستد و بدانند ایران ارزان بر جا نمانده است.

وی با اشاره به حضور بیگانگان در 100 سال پیش در این کشور افزود: جوانان باید بدانند که تزارهای انگلیس و روسیه در ایران چه می کردند و بدانند که امروز بی بی سی که ادعای ملتی دلسوز است، در واقع است. پخش یک کشور استعماری.

حدادعادل نهضت جنگل را حاوی درس های فراوان دانست و گفت: هر کدام از این حرکت ها که در تاریخ اتفاق افتاد و سرکوب شد، گامی به سوی پیروزی نهایی بود، پس هرگز نباید به بیگانگان و دشمنان اعتماد کرد و نهضت جنگل همه جا هست. این اتفاق افتاد و از پشت ضربه چاقو خورد. همچنین اینفلوئنسرها باید در نظام سلامت رصد شوند و متاسفانه رد پای اینفلوئنسرها در نظام سلامت دیده می شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ وحدت، یادآور شد: وحدت چیزی است که بیش از هر چیز دیگری در انقلاب اسلامی به آن نیاز داریم. رؤیایی که میرزا به عنوان یک رهبر معنوی داشت و می خواست ایران را از دست دشمنان نجات دهد و از بیگانگان استقبال کند، 57 سال پس از شهادت ظالم، در دست رهبر معنوی دیگری و با حمایت ملت ایران و ماست. 100 هزار تقدیم کن شهید شد و به همین دلیل است که این ملت امروز به میرزا رهبر نهضت اسلامی احترام می گذارند و برای حفظ استقلال خود دیه می دهند اما در برابر بیگانگان سر تعظیم فرود نمی آورند.

خسرو معتزاد، پژوهشگر تاریخ نیز گیلان را دروازه اروپا در 100 سال گذشته دانست و اظهار داشت: میرزا در حفظ جان و مال و ناموس ملت از دست بیگانگان کم کاری کرد، زیرا پس از انحلال ارتش روس، نیروهای قدرتمند روسیه در ایران ماندند و هیچ عیبی نداشتند.

وی با بیان اینکه میرزا توسط سربازان خارجی در مقابل عنان دستگیر شد، افزود: میرزا هم خوش اخلاق و هم خوش اخلاق بود اما برخی می گویند میرزا به دنبال جدایی ایران بود اما میرزا ایران را تحت هیچ عنوانی نمی خواست. تجزیه و تحلیل ra.

این مورخ میرزا را مسلمان دانست و گفت: میرزا اخلاق اسلامی را زنده می کند و از این رو یک رهبر به تمام معنا ایرانی و مسلمان بود.

میرزا با اشاره به اینکه نباید به بیگانگان تکیه کرد، گفت: میرزا مدافع یکپارچگی و یکپارچگی ایران بود و می خواست ایران مستقل باشد و به همین دلیل در قلب ملت است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا