علمی و پزشکی

براری: در ۴ سال با همکاری روس‌ها یک ماهواره پیشرفته ساختیم/ خیام از ایران کنترل و هدایت می شود

نجارعلی_ این پروژه با 4 سال تحقیق مشترک دنبال شد. آقای مرتضی براری سرپرست پروژه ماهواره در گفتگو با خبرنگار اخبار آنلاین و در پاسخ به این سوال که ساخت ماهواره خیام از چه زمانی آغاز شد؟ وی گفت: در سال 1395 سیاستی اتخاذ شد که علاوه بر توسعه فناوری های بومی و شتاب بخشی در این حوزه، بتوانیم با همکاری بین المللی فعالیت هایی را در این راستا آغاز کنیم و علاوه بر توسعه ماهواره ها و پرتابگرها در ایالت یازدهم و دوازدهم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری به بالا، همکاری مشترکی را با روس ها و سازمان فضایی روسیه آغاز کرده ایم و پرتاب ماهواره خیام و قرار گرفتن آن در مدار 500 کیلومتری یکی از مواردی بود. دستاوردهای این همکاری مشترک

بیشتر بخوانید:

استخراج طلا چقدر سود دارد؟

خبر جدید مددکار خانه درباره حقوق بازنشستگان/ حذف ۵۱۶ هزار تومان از حقوق مستمری بگیران درست است؟

براری با رد ادعای خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه پروژه خیام پیش از این پروژه متروکه ای در دولت بوده که در سال سیزدهم تکمیل شده است، گفت: این قرارداد در سال 1395 منعقد شد و تا سال 1400 ماهواره ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت. و خوشبختانه امروز راه اندازی شد این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور است که برای عکاسی استفاده می شود و کاربردهای بسیار ارزشمندی در زمینه های کشاورزی، مدیریت منابع آب، مدیریت بحران و محیط زیست دارد.توافق دو کودک پیش رفته است.

قرارداد خیام با روسیه شرط نهی دارد

چرا اطلاع رسانی دقیقی از این پروژه صورت نگرفت و اقدامات خبری در سکوت صورت گرفت؟ این سوالی است که در روزهای گذشته باعث ایجاد تردید و موجی از سوی رسانه های خارجی شد اما براری با رد این شبهات گفت: به صورت محرمانه پیگیری شد و تا سال 1400 طبق برنامه زمان بندی شده ماهواره خیام ساخته شد. تمام اسناد قرارداد موجود است و همه چیز بر اساس قرارداد است پروژه پیشرفت کرده است. سایر شایعات نیز اساساً اشتباه هستند.

وی در ادامه گفت: این قرارداد در سال یازدهم منعقد شد و تمامی پرداخت ها در سال دوازدهم انجام شد و آقای جهرمی با توجه به محدودیت منابع و افزایش روزانه قیمت و روند صعودی دلار تمام تلاش خود را انجام دادند. و بخش اصلی منابع “وزارت خانه را به این پروژه اختصاص داد.”

سیمرغ ذوالجناح و سدی که در استماعیل ام براکته است

در صنعت فضایی کیشور نیز یکی از اولویت های توسعه ماهواره ها و پرتابگرهای بومی ما بوده است. دو ماهواره سیمرغ و ذوالجناح و همچنین پرتاب ماهواره پیام و ماهواره ظفر را در نظر گرفته ایم و چندین ماهواره آماده پرتاب داریم و بدون وقفه در مسیر و پیمودن مسیر 500 کیلومتری. نیاز به فناوری پیچیده ای دارد که ما نتوانسته ایم بر آن غلبه کنیم. حصار را شکسته ام همه ماهواره های مطرح دنیا مانند این سایوز بین 30 تا 40 پرتاب دارند تا به ضریب ثبات برسند و ما در حال حاضر در این مسیر هستیم. زوالجانه و سیمرغ در راه هستند و هدفشان رسیدن به این مدار 500 کیلومتری است.

براری: در 4 سال با همکاری روس ها ماهواره پیشرفته ساختیم/ خیام توسط ایران کنترل و هدایت می شود.

ماهواره خیام برای اهداف سیاسی ساخته نشده است

ברארי דר עבור גאפיט: «ماهواره خیام با دقت بالا می رود. در حال حاضر ماهواره هایی که در کشور در حال ساخت هستند دارای قدرت تفکیک 20 تا 15 متری هستند در حالی که این ماهواره «رزولوشن بالا» و دقت بیشتری دارد. البته این ویژگی یک ویژگی کاملا تجاری است که ما همچنان در حال کار بر روی آن هستیم و هدف ما تسریع در روند دریافت این فناوری است.

باز هم تاکید می کنم که این ماهواره کاملا تجاری است و برای مصارف تجاری ساخته شده است و بیش از 15 میلیون هکتار زمین کشاورزی و منابع طبیعی داریم که با چالش جنگل زدایی مواجه هستیم و مدیریت منابع آب های سطحی برای ما بسیار مهم است. و محیط زیست نیز برای ما بسیار مهم است، زیرا با چالش‌های مختلف آلودگی هوا، آب و زمین مواجه هستیم و با استفاده از این ماهواره می‌توان تمامی این چالش‌ها را مدیریت کرد.»

خیام کاملاً متعلق به جمهوری اسلامی است

مالکیت منازل طبق قراردادی که در دولت یازدهم منعقد و در دولت دوازدهم منعقد شده است. باید در اختیار جمهوری اسلامی باشد براری در این خصوص گفت: تمامی ایستگاه های کنترل، هدایت و دریافت اطلاعات این ماهواره در خاک جمهوری اسلامی است و مالکیت ماهواره باید در اختیار باشد. ایران طبق قراردادی که توسط دولت تدبیر و امید منعقد شده است کنترل و هدایت آن نیز در خاک ایران انجام می شود.

طول عمر ماهواره چقدر است؟

براری در در در برای در آن کے کے کے تول عرب سایلتی خیام است; گفت: عمر این ماهواره ها 5 سال است اما اصولا ماهواره ها از این سن فراتر رفته و برای ماهواره های مشابه می بینیم که بیش از 8 سال عمر کرده اند اما عمر آنها 5 سال است.

اما چرا این پروژه موفق و دستاورد بزرگ چند روز قبل از انتشار اولین خبر در رسانه های غربی از سوی رسانه های داخلی اعلام نشد؟ Brari dr beh эn просмотров мы гойд: “ایجاد این ماهواره یک مشارکت دو طرفه بود. این ماهواره با کمک مهندسان با قرارداد روسیه ساخته شد، اما مهندسان به مدت یک قرن بر روند ساخت نظارت داشتند. طبق بندهای قرارداد اولیه تا زمانی که شرکا اعلام کردند به شرکای خود اطلاع ندادیم و 4 سال وزارتخانه سعی کرد پروژه را محرمانه نگه دارد. اتفاقاً اینها سیاست های دیگری است که من نمی توانم به عنوان عضوی از پروژه تولید درباره آنها صحبت کنم.»

این پرتاب توسط رسانه های داخلی معرفی نشد تا اولین خبر در این باره توسط رسانه های غربی منتشر شود؟ Brari dr beh эn просмотров мы гойд: “ایجاد این ماهواره یک مشارکت دو طرفه بود. این ماهواره با کمک مهندسان با قرارداد روسیه ساخته شد، اما مهندسان به مدت یک قرن بر روند ساخت نظارت داشتند. طبق بندهای قرارداد اولیه تا زمانی که شرکا اعلام کردند به شرکای خود اطلاع ندادیم و 4 سال وزارتخانه سعی کرد پروژه را محرمانه نگه دارد. اتفاقاً اینها سیاست های دیگری است که من نمی توانم به عنوان عضوی از پروژه تولید درباره آنها صحبت کنم.»

223227

دکمه بازگشت به بالا