علمی و پزشکی

برای «آبله میمونی» آماده باشیم، اما نگرانی ایجاد نکنیم

یک متخصص اپیدمیولوژی ضمن تشریح راه های انتقال و علائم آبله میمون گفت: سازمان بهداشت جهانی برای آبله میمون هشدار سطحی به ویژه برای کشورهایی که تعاملات زیادی با آفریقا دارند صادر کرده است. ما باید هوشیار و آماده باشیم، اما نباید نظارت عمومی ایجاد کنیم.

دکتر حمید سوری در گفتگو با روابط عمومی، وی درباره وضعیت آبله میمونی در جهان گفت: عامل بیماری آبله میمون در سال 1958 شناخته شد و به این بیماری آبله میمون نیز گفته می شود، اما از آنجایی که برای اولین بار در میمون ها گزارش شد، نام آن آبله میمون نامیده شد، اما در میمون ها نیز مشابه است.

وی گفت: این بیماری عمدتاً در میانه آفریقا منتقل می شود. از آنجایی که در کشورهای آفریقای مرکزی، امکانات مراقبت و درمان ضعیف است، میزان مرگ و میر نسبتاً بالاتر است. در اوایل بهار سال جاری مواردی از آبله میمون در خارج از آفریقا مشاهده شد و اولین مورد مربوط به یک مسافر انگلیسی بود که از آفریقا به بریتانیا سفر کرده و به این بیماری مبتلا شد. تشخیص داده شد که او سردرد، تب و تاول های کوچک دارد و بعد از چند روز مشخص شد که کیست یک میمون است. در این میان عده ای دیگر نیز مبتلا شدند و بیماری منتقل شد.

راحهای تنزل ابله میمونی

سوریه با بیان اینکه انتقال آبله میمون هم از طریق ترشحات تنفسی و هم از طریق تماس پوستی با تاول های پوستی خاص است، گفت: خوشبختانه مرگ و میر ناشی از آبله میمون در خارج از آفریقا گزارش نشده است. در همان زمان در منطقه چندین مورد تایید شده آبله میمون در امارات نیز داشتیم و خوشبختانه فوتی نداشتیم.

وی گفت: میزان آلودگی در میمون ها خیلی زیاد نیست و میزان انتقال نیز کمتر از بیماری هایی مانند سارس، مرس و کووید است. البته در هر صورت باید دقت کرد، اما از زیاده گویی پرهیز کرد. زیرا ممکن است این سهل انگاری مشکل را جدی تر کند، مانند کووید-19.

ابله میمونی دربیشاز 60 کیشور

علائم ابله میمونی

سوری با بیان اینکه بیش از 60 جوان مبتلا به جذام بوده اند، گفت: تاکنون هیچ تاییدی از جذام در کشور نداشته ایم. در عین حال، علائم نیز آشکار است و علائم آن تب، خارش، سردرد و تاول های پوستی است. در عین حال شانسی که در بیماری آبله میمون داریم این است که خوشبختانه آبله میمون در دوره نهفته بیماری مسری و بیماری زا نیست اما زمانی که علائم بیماری ظاهر می شود مسری است.

تایید واکسن مخصوص آبله در اروپا

وی ادامه داد: در عین حال افرادی که واکسن آبله تزریق شده اند و سن آنها کمتر از 50 سال است 90 درصد در مقابل این بیماری مصونیت دارند. بنابراین، واکسن می تواند بین 85 تا 90 درصد از بیماری را محافظت کند. در عین حال، اخیراً واکسن اختصاصی آبله میمون در اروپا و انگلیس نیز تأیید شده است. بنابراین نظارت بر این بیماری خیلی خوب نیست.

این اپیدمیولوژیست گفت: بسیاری از کشورها ذخایر واکسن آبله را ندارند، زیرا نگهداری واکسن آبله بسیار خطرناک است و نگهداری واکسن آبله فقط به چند کودک و شاید کمتر از یک انگشت محدود می شود. در سال 1978 سل ریشه کن شد و در سال 1980 سازمان بهداشت جهانی رسما ریشه کنی آن را اعلام کرد. در حال حاضر حتی اگر یک مورد از ویروس شیوع پیدا کند، احتمال همه گیری در دنیا وجود دارد و به همین دلیل حساسیت نسبت به نگهداری از این واکسن وجود دارد.

سوریه با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت یک سطح آگاهی یا هشدار دارد، گفت: وقتی صحبت می شود که یک بیماری هشدار دهنده است، به این معناست که در برخی کشورها باید اقداماتی انجام شود و میزان خطری که عامل بیماری می تواند تهدید کند. یک جامعه. سطح هشدار نیز مربوط به کشورهایی است که تعاملات زیادی دارند. نباید مشکل را نادیده گرفت، بلکه باید متناسب با اهمیت موضوع، اقدامات لازم را انجام داد و در عین حال با غفلت از موضوع و ایجاد وحشت عمومی، مسائل را مهمتر نکرد.

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت هشداری همسطح برای آبریزان به ویژه برای کشورهایی که تعامل زیادی با آفریقا دارند صادر کرده است. کشورهای آفریقایی و اروپایی باید به هشدارها در این زمینه توجه کنند. ما باید هوشیار و آماده باشیم، اما نباید نظارت عمومی ایجاد کنیم.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا