علمی و پزشکی

همه چیز درباره «تب گوجه‌فرنگی» / راه‌های افتراق از آبله میمونی

یک متخصص بیماری های عفونی به ویژه تب گوجه فرنگی که گفته می شود اخیرا در هندوستان ظاهر شده است، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این بیماری آنفولانزا نیست و ربطی به گوجه فرنگی ندارد. در واقع چون پوست کودک قرمز است و تاول هایی روی بدن او ظاهر می شود، مردم محلی آن را تب گوجه فرنگی می نامند و تا به حال چنین بیماری وجود نداشته است.

دکتر حمید عمادی در گفتگو با روابط عمومی، درباره بیماری تب توجمفرینج، گفت: این گونه نیست که قبلاً چنین بیماری وجود داشته باشد و به نظر می رسد حتی نام انتخابی بیماری و کلماتی که بر آن اطلاق می شود محلی باشد. در مقاله مجله ذکر شده بود که در هند بیماری شایعی وجود دارد که به آن آنفولانزا یا تب گوجه فرنگی می گویند و علائم آن به صورت غیر اختصاصی بیان شده است.

و درباره علائم این بیماری توضیح داد: علائم شامل تب، بدن درد، درد مفاصل، تاول روی پوست بدن است. این بیماری عمدتا کودکان 1 تا 5 ساله را درگیر می کند و بزرگسالان نیز در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف به این بیماری مبتلا می شوند.

عمادی تاکید کرد: نکته مهم این است که این بیماری آنفلوانزا نبوده و مربوط به گوجه فرنگی نیست. در واقع چون پوست کودک قرمز است و تاول هایی روی بدن او ظاهر می شود، مردم محلی آن را تب گوجه فرنگی می نامند و تا به حال چنین بیماری وجود نداشته است. بعید است که این بیماری یک ویروس جدید باشد، زیرا بیماری هایی با چنین علائمی قبلاً در هند وجود داشته است. به نظر می رسد بیماری که در حال حاضر با نام تب گوجه فرنگی شناخته می شود، شاخه ای از خانواده انترو ویروس ها است که هم اکنون باعث بیماری «دست، پا و دهان» می شود.

وی افزود: بیماری دست، پا و دهان شاخه ای از ویروس کوکساکی و انترو ویروس است که در کودکان کوچک باعث ایجاد تاول در دست، پا و دهان می شود. معمولاً از آنجایی که کودکان کوچک چهار دست و پا راه می‌روند و محیط را لمس می‌کنند و ممکن است دست‌های آلوده را در دهان بگذارند، معمولاً به آن دست، پا و دهان می‌گویند. با توجه به اینکه این بیماری باعث ایجاد ضایعات تاولی می شود، ممکن است گوجه فرنگی شاخه جدیدی از بیماری دست و پا و دهان باشد و بیماری مستقلی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز اطلاعات کمی درباره تب گوجه فرنگی وجود دارد، تصریح کرد: این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و بسیار مسری است. انتقال از طریق مجاری تنفسی و از طریق مدفوع صورت می گیرد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی همچنین گفت: از نظر بالینی ممکن است دو بیماری مشابه یکدیگر باشند، اما با توجه به اینکه آبله میمون تشخیصی ندارد، اگر بیماری علائم پوستی مشابهی داشت به موارد گفته شده مراجعه کنید. در تشخیص افتراقی باید جوجه های نفاخ، میمون های نفاخ، بیماری های دست، پا و دهان و… وجود داشته باشد. با در دسترس بودن بیماری های تشخیصی ذکر شده، تشخیص داده می شود و در صورت رد همه این موارد، می توان به تشخیص بیماری گوجه فرنگی رسید.

وی تاکید کرد: این بیماری درمان حمایتی و علامتی دارد و پس از 5 تا 7 روز بهبود می یابد. درمان بیماری های ویروسی علامتی است و بهترین کار جلوگیری از شیوع بیماری و نگه داشتن کودک بیمار در خانه است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا