اقتصادی

توافق برای مقابله با شکست



سرانجام توافقاتی برای کاهش تولید تاریخی نفت حاصل شد و اوپک و متحدان آن به تشدید جنگ قیمت پایان دادند ، که کارشناسان روز یکشنبه می گویند کشورهای سودجو و لزوم ثبات در بازار نفت.

به گزارش روابط عمومی ، 23 کشور در گروه اوپک پلاس ، مطابق توافقنامه کاهش تولید ، تولید نفت خام را در ماه مه و ژوئن به 9.7 میلیون بشکه در روز محدود خواهند کرد. این در روز پنجشنبه تأیید شد که کمتر از 10 میلیون بشکه در روز است ، زیرا مکزیک مجاز بود به جای 400000 بشکه در روز ، تولید را تنها 100000 بشکه در روز کاهش دهد ، و سپس مشارکت خود را در این توافق مجدداً بررسی کرد.
بزرگترین تولید کننده اوپک ، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و کویت داوطلبانه تولید خود را کاهش می دهند و روزانه دو میلیون بشکه اضافه می کند تا تولید را کاهش دهد.

با این وجود ، با توجه به بسته شدن چاه های نفت به دلایل اقتصادی در ایالات متحده ، کانادا ، برزیل ، نروژ و سایر کشورها ، کاهش کل تولید می تواند به 20 میلیون بشکه در روز برسد ، معادل یک پنجم از عرضه جهانی. بیشترین افت تولید طبق توافق بین المللی است.
البته این محدودیت عرضه در ماه های آینده کاهش می یابد و طبق توافق اوپک پلاس ، تولید این گروه در نیمه دوم سال 2020 به هشت میلیون بشکه در روز و شش میلیون بشکه در روز از سال 2021 تا آوریل 2022 کاهش می یابد.

هدف از این کار ، کاهش حمایت از بازار نفت به دلیل فوران ویروس تاج و کاهش شدید تقاضا به دلیل اقدامات قرنطینه و ممنوعیت سفر است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند روزانه 20 میلیون بشکه در روز و کمبود جدی ذخایر نفت در ماه های آینده برای تثبیت بازار کافی نباشد.
معاملات آتی نفت برنت از ابتدای سال بیش از 50 درصد کاهش یافته است و قیمت ها در بازار تک باری بیشتر سقوط کرده است. در حالیکه کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است در معاملات آتی اندکی بهبود یابد ، با شروع سهمیه تولید جدید در ماه مه ، بازار تک کالاها همچنان با عرضه اشباع شده و بازار با افزایش صادرات در این ماه رو به رشد است. مواجه می شوند.
بسیاری از اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و کویت اعلام کردند که قصد دارند تولید خود را در ماه آوریل افزایش دهند که این محدودیت تا ماه آینده خواهد بود. موضوع مهم دیگر وابستگی به این کاهش تولید خواهد بود زیرا کاهش تولید هیچگاه در این ابعاد عملی نشده است و کشورهایی مانند روسیه ، عراق و نیجریه سابقه خوبی در تامین سهمیه تولید خود نداشته اند.
این توافق پس از یکشنبه ، پس از تصویب مکزیک پس از تصویب سهمیه قطع در روزهای پنجشنبه و جمعه تصویب شد.

کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند

سید غلامحسین حسنتاش ، یک کارشناس انرژی ، در گفتگو با روابط عمومی به تعهد خود مبنی بر وعده های کشورها گفت: “فکر می کنم کشورها مجبور هستند تعهدات خود را رعایت کنند ، زیرا در غیر این صورت قیمت جهانی نفت به شدت سقوط خواهد کرد.” به دلیل پدیده تاج و قطع تولید و حمل و نقل بسیاری از کالاها و خدمات ، تقاضای جهانی نفت به شدت کاهش یافت و اگر عرضه با تقاضا مطابقت نداشته باشد ، افت شدید قیمت قطعی است.

“ماهیت عرضه و تقاضای نفت به گونه ای است که درآمد حاصل از فروش بیشتر هرگز افت درآمد را به دلیل افت قیمت جبران نمی کند ، بنابراین اگر این کار را نکنند ، هر دو ذخایر نسل های آینده را از دست می دهند و به دست نمی آورند.” .

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به نقش ایران در این موضوع گفت: “ایران در معرض انواع تحریم های نفتی و مالی است و در عمل بسیار کمتر از گذشته صادر می کند و بنابراین نمی تواند تابع سیستم سهمیه باشد.”

هانتانتاش در پاسخ به این سوال که آیا روسیه و عربستان سعودی مجبور به کاهش تولید هستند ، باید کلمه “اجباری” را تعریف کند. درست است که واقعیت های اقتصادی و نیاز به درآمد نفتی آنها را تحت فشار قرار می دهد.

“مطمئناً ، در مورد عربستان سعودی ، فشارهایی از طرف ایالات متحده و ایالات متحده وجود دارد زیرا کاهش بیشتر قیمت صنعت نفت ایالات متحده باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.” من فکر می کنم در اجلاس قبلی اوپک که ناکام بود ، عربستان سعودی و روسیه می خواستند شرایطی را ایجاد کنند که همه تولیدکنندگان نفت را وادار به همکاری برای کنترل تولید کند و همه اکنون می فهمند که اوضاع خطرناک تر از این است. برای اینکه بتوانیم بازار را کنترل کنیم.
انتهای پیام


انتشارات سایت طبق سامانه جامع و هوشمند بررسی و درج خودکار اخبار، اقدام به خبررسانی می نماید، لذا مسوولیت تمامی نوشته های سایت بر عهده مراجع اصلی بوده و وب سایت روابط عمومی هیچ مسوولیتی در قبال کلیه محتوای این سایت ندارد.

دکمه بازگشت به بالا