علمی و پزشکی

سرماخوردگی؛ علامت عمده مبتلایان کرونا / پوشش «ماسک» را جدی بگیرید

یکی از اعضای کمیته علمی جوانان مبارزه با ویروس کرونا با بیان اینکه زیرگروه های BA4 و BA5 آمیکرون بسیار عفونی تر و بدون واکسن هستند، گفت: به نظر می رسد در حال ورود به موج ویروس جدید کرونا هستیم.

دکتر حمید عمادی در گفتگو با روابط عمومی، وی درباره وضعیت ویروس کرونا در کشور و چرایی افزایش دوباره آمارها گفت: البته این وضعیت در کشورهای دیگر نیز به همین منوال است.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران ناشی از افزایش این بیماری در کشورهای همسایه است

وی افزود: به نظر می رسد تعداد موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای همسایه ما نیز رو به افزایش است. مثال واضح است و کشور ترکیه است. این جوان اعلام کرده است که برای جذب گردشگر نیازی به استفاده از ماسک ندارد. افرادی که با هواپیماهای این کشور سفر می‌کنند، واقعاً در هواپیما و فرودگاه ماسک نمی‌زنند و شرایط برای انتقال ویروس کرونا بسیار مناسب است.

افزایش تعداد بستری شدن و بستری شدن ویروس کرونا در بیمارستان در کودکان

عمادی ادامه داد: از هفته گذشته تعداد بستری های ناشی از این بیماری در کشور به وضوح افزایش یافته و تعداد بستری ها نیز رو به افزایش است. متاسفانه با روند فعلی احتمالا تا دو هفته آینده تعداد فوتی ها افزایش خواهد یافت.

BA4 و BA5 مسری تر و بدون واکسن هستند

وی تاکید کرد: البته خبر خوب این است که این سویه و زیر سویه بیماری کووید 19 که زیر سویه های میکرونی هستند و به زیر سویه های BA4 و BA5 معروف هستند معمولا بیماری هایی هستند که قسمت های بالایی را درگیر می کنند. مجاری تنفسی، مانند نوع دلتا، در طبیعت شدید نیستند. طبیعتاً این بیماری مانند قلب کشنده نیست، اما با توجه به اینکه شیوع بسیار بالایی دارد و بسیار مسری و بدون واکسن است، احتمال عفونت گسترده حتی به شکل خفیف وجود دارد. اما زمانی که بیماری شیوع پیدا می کند، تعدادی از افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند و … ممکن است مانند دیگران عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی نداشته باشند و ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان و یا حتی شود. نیز درگذشت.

عمادی با بیان اینکه به نظر نمی رسد تعداد فوتی ها در دلتا با این زیرگروه ها یکی باشد، گفت: با این حال احتمال افزایش تعداد بستری ها و البته افزایش وجود دارد. در تعداد کشته شدگان اگر ویروس جهش جدیدی داشته باشد، تا زمانی که همان زیرسویه‌ها وجود دارند، این اتفاق می‌افتد، اما از آنجایی که این جهش بارها در ویروس کرونا اتفاق افتاده و سویه‌های مختلفی ایجاد کرده است، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

استفاده از ماسک و واکسیناسیون را جدی بگیرید

وی با تاکید بر تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: با توجه به برگزاری مراسم و تجمعات در پیش رو از جمله ماه محرم، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و پس از آن آغاز فصل زمستان که به طور طبیعی شاهد افزایش عفونت های تنفسی، باید بیشتر مراقب باشیم بیایید پروتکل ها را رعایت کنیم.

امادی گفت: در این زمان لازم است افرادی که هنوز واکسینه نشده اند واکسینه شوند. افرادی که یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند باید دوز دوم و به افرادی که شش ماه واکسن زده اند باید دوز تقویت کننده تزریق شود. در حال حاضر واکسنی در کشور داریم و تنها سلاحی که می تواند در برابر ویروس کرونا کمک کند، واکسن است. تزریق واکسن بهتر از تزریق نکردن آن است. لطفا مردم واکسن خود را تزریق می کنند و به تدریج استفاده از ماسک و همچنین رعایت پروتکل ها را جدی می گیرند.

ورود به موج هفتم; بله یا نه؟

وی با بیان اینکه می بینیم موج جدیدی از کرونا در راه است، گفت: البته امیدواریم این موج شدید نباشد.

علائم بیماران کرونایی که در حال حاضر از این بیماری رنج می برند

امادی تصریح کرد: کرامى، فوق العاده، فوق العاده، فوق العاده، خاص. همچنین تعداد قابل توجهی از بیماران دارای علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ و نگرانی از مسمومیت هستند. در حالی که کووید است همچنین برخی از آنها علائمی مانند آبریزش بینی و … دارند و برخی نیز آنژین شدید دارند. البته برخی از افراد هیچ یک از این علائم را ندارند و فقط تب، خستگی و بدن درد دارند. همه این موارد می تواند کووید باشد.

وی گفت: افرادی که بیماری زمینه ای دارند در صورت مشاهده این علائم حتما باید به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند اما جوانانی که بیماری زمینه ای ندارند در خانه بمانند، استراحت کنند، آرامبخش مصرف نکنند. به مطب مراجعه کنید تا باعث شیوع بیماری نشود در مجالس شرکت نکنید و از ماسک استفاده کنید تا بیماری سرایت نکند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا