علمی و پزشکی

۵ راهکار تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای آلوده

چند سالی است که آلودگی هوا مشکل سالمندان است. مشکلاتی که می تواند با عوارض بلندمدت یا کوتاه مدت همراه باشد و سلامت افراد به ویژه گروه های پرخطر را تهدید کند. بنابراین، مهم است که بتوانیم از طریق راه حل هایی این علائم را به حداقل برسانیم.

بر اساس این گزارش، برخی از بیماری های کوتاه مدت ناشی از آلودگی هوا شامل خستگی، برونشیت، ذات الریه، سوزش بینی، چشم ها، پوست یا گلو، سردرد یا سرگیجه است. سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات عصبی و کلیوی، آسیب های کبدی و مغزی، بیماری های تنفسی و… از جمله بیماری هایی هستند که در اثر مواجهه طولانی مدت با هوای آلوده ایجاد می شوند.

به گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اولین خط مبارزه شما با آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق 5 روش موثر است:

_ به مقدار زیاد مایعات بنوشید: یکی از ساده ترین راه ها برای مبارزه با عوارض جانبی آلودگی هوا، نوشیدن مقادیر زیاد آب است. با نوشیدن مقادیر زیاد آب، نه تنها پوست شما مرطوب می ماند، بلکه سموم نیز از بدن شما خارج می شوند. حداقل شش فنجان آب گرم در طول روز بنوشید. همچنین نوشیدن چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

_ به اندازه کافی گیاهان مصرف کنید: تنفس در هوای آلوده شما را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهد. با این حال، مصرف سبزیجات و میوه های حاوی آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در روزهای آلوده به طور منظم سبزیجاتی مانند هویج، کلم، توت، لوبیا و میوه های خانواده مصرف کنید.

_ مصرف امگا 3: امگا 3 مفیدترین نوع چربی است و معمولا در غلات، ماهی و مغزها یافت می شود. خوردن غذاهای غنی از امگا 3 موجود در دانه کتان، سالمون، قزل آلا، گردو و غیره از ریه های شما در برابر بیماری های تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت می کند. همچنین امگا 3 از قلب شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کند.

_ افزودن ویتامین E به رژیم غذایی: این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب به بافت های انسانی است. ویتامین E در رژیم غذایی از گیاهانی می آید که به شکل روغن های خوراکی مصرف می شوند. از جمله این منابع می توان به روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن زیتون اشاره کرد. بادام و تخمه آفتابگردان منابع غنی ویتامین E هستند.

_ استفاده از منابع اطلاعاتی: به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارند. بتاکاروتن نیز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. سبزیجات برگ دار مانند کاهو و اسفناج قوی ترین منابع بتاکاروتن هستند. برگ های تربچه و هویج نیز سرشار از منابع دیگر هستند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا