علمی و پزشکی

آغاز واکسیناسیون حجاج علیه “مننژیت” و “فلج اطفال” / شروع اعزام‌ها از ۲۳ خرداد

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح انجام شده در زمینه معاینات زائران حج امسال، تامین دارو و تجهیزات پزشکی، بررسی واکسیناسیون پزشکی در حجاج و…، در عین حال از آغاز واکسیناسیون علیه مننژیت و فلج اطفال برای حجاج. خبر داد.

دکتر علی مرعشی در گفت‌وگو با روابط عمومی، در باره خورین ومعاینات حجاج برای حجج ۱۴۰۱ گفت: از 38 هزار زائر، هنوز 2000 زائر انجام نشده است، اما همه حجاج از سوی پزشکان معاینه‌کننده، معاینه شده و تنها اطلاعات پزشکی 200 نفر وارد شده است که در حال انجام است.

«فشار خون» و «دیابت» بیشترین بیماری در بین حجاج ایرانی

وی افزود: از این تعداد حجاجی که معاینه شدند، بیشترین بیماری‌هایی که دیده می‌شد، بیشترین فشار بیماری است و بعد از آن هم بیماری بوده است.

۱۵۹ زائر حج در انتظار معاینه مجدد

مرعشی درباره موضوعات مربوط به ارسال حجاج بیمار گفت: روند کار هم به این صورت است که بعد از اینکه برخی حجاج از سوی پزشک استطاعت جسمی‌شان رد می‌شود، وضعیتشان در نشستی با حضور متخصصان رشته‌های مختلف که افراد مختلف در بحث حجاج دارند، مطرح می‌شود و مجدداً از این کمیسیون می‌شود. . این ۱۵۹ نفر روز چهارشنبه در کمیسیونی که در تهران تشکیل می‌شود، مجدداً معاینه می‌شوند و می‌شوند و برایشان تصمیم‌گیری می‌شود که یا کلاً استطاعت جسمی‌شان برای حضور در حج رد می‌شود یا تأیید می‌شود.

روش تامین دارو و تجهیزات پزشکی در حج ۱۴۰۱

وی درباره وضعیت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری، گفت: ما با عربستان در این زمینه مکاتبه کردیم و لیست دارویی را برای سازمان غذا و داروی عربستان و شرکت های دارویی ارسال کردند تا قیمت هایشان را احصا کنیم. اولین چیزی که باید بخرید خرید دارو است و اولین چیزی که باید خرید یک دارو است و اولین چیزی که باید خرید خرید چیزی است. حال منتظریم که عربستان اعلام کند که محموله های دارویی طبق چه پروتکلی ارسال می شوند.

مرعشی با بیان میزان مصرف دارو بر اساس ۴۰ هزار زائر و برای یک ماه بوده است، گفت: داروهای مورد نیاز فصل و همین حال‌بیوتیک‌ها، داروهای سرماخوردگی، گرمازدگی و… وجود دارد. نه داروی حج ​​ندیدم و نه داروی حج ​​ندیدم و نه دارویی ندیدم. به این معنا که اگر فرآیند و پروسه ارسال دارو و تجهیزات طولانی شود، به گونه‌هایی که نمی‌توانیم آن‌ها را قبل از ارسال حجاج ارسال کنیم، داروها و تجهیزات مورد نیاز را همان جا خریداری کنیم.

مرعشی تاکید کرد: بنابراین ما دارو و تجهیزات مورد نیاز را هیچ ترجمه ای به عربی و عربی وجود ندارد و ما از هیچ کدام اطلاعی نداریم. امروزه در جهان دو نوع دارو وجود دارد و یکی از مهم ترین داروها در جهان است. همچنین مجموع کادر پزشکی ما ۲۸۰ نفر است.

آغاز واکسیناسیون حجاج علیه مننژیت و فلج اطفال

بررسی واکسیناسیون در حجاج

در روز زیارت شش پیغام داد و گفت: واکسن مننژیت به طور کامل تامین می کند. واکسیناسیون مننژیت برای حجاج از روز گذشته (دوشنبه نهم خرداد ماه) در ۲۳ استان آغاز شد و از چهارشنبه یا پنج شنبه همین هفته هم واکسیناسیون مننژیت در هشت استان باقی مانده، آغاز می‌شود.

مرعشی درباره واکسیناسیون هم گفت: حجاج از نظر تزریق واکسن هم انجام شد و وزارت بهداشت هم در زمینه تزریق واکسن برای حجاجی که تزریق واکسن را انجام داد، انجام داد. عمده حجاج مشکلی در زمینه واکسیناسیون ندارد. واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در سبد واکسن‌های مورد تایید عربستان وجود دارد و کسانی هستند که این موارد را تزریق کرده‌اند، یا یک دوز از واکسن سینوفارم را تزریق می‌کنند.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره تزریق واکسن فلج اطفال برای حجاج نیز که از سوی وزارت بهداشت بر ضرورت تاکید شده بود، گفت: واکسن فلج اطفال هم برای حجاج از روز شنبه هشتم خرداد ماه از سوی مراکز بهداشتی درمانی در وزارت بهداشت. حج تصمیمی است که باید طبق احکام حج اتخاذ شود. اکثر حج تمتع زیارت است و بیشتر حج آخر حج است.

سنین بالای ۶۵ سال اعزام نمی‌شوند

مرعشی با بیان محدودیت سنی برای ارسال حجاج بالای ۶۵ سال بوده و حجاح بالای ۶۵

وی گفت: طبق برنامه هایی که سازمان حج و زیارت گذاشته شده است، اولین چیزی که خریدم یک ماه بود. اولين كار قبل از زيارت، زيارت اعراب است و اولين كار بعد از زيارت، انجام كاري است.

گفتنی است که باتوجه به افزایش گردش ویروس فلج اطفال در برخی کشورها، وزارت بهداشت کشورمان بر ضرورت واکسیناسیون حجاج علیه این بیماری تاکید کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا